Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

onsdag 11 maj 2011

Gravidjobb

De som läst här ett tag vet att jag har varit hemlig med min identitet främst på grund av jobbet. Ni vet också att jag hållit på och velat om jobbet en hel del... Starta eget? Jobba vidare som det är? Börja nytt? En hel massa snurriga tankar har jag haft kring allt det här.
Utan att avslöja för mycket så har jag ett nytt jobb om jag vill. Men jag har varit orolig kring det här med om jag blir gravid. Vad gör jag då? Jag KAN bara inte skriva på ett anställningskontrakt och inte säga att jag är gravid. Det skulle förstöra mitt förtroende på den nya tjänsten.
Samtidigt ville jag kanske starta eget... Veligt värre!
Idag pratade jag med chefen där. Jag sa att jag var gravid och att det är tidigt ännu men att om det påverkar en jobbchans hos dem så förstår jag det (även om jag principiellt är galet emot att företag inte anställer p.g.a. det, men ändå... inget man säger rätt upp i ansiktet på en potentiell arbetsgivare). Men jag ville bara framföra det till dem så att de kan ta hänsyn till det om de vill planera om på något sätt. Så de vet.

"Men vad kul! Hur gammal är du? 41? Ja, men då är det är ju helt rätt. En sak ska du veta, när jag anställer så ser jag till individ och kompetens. Att du berättar så tidigt trots att allt inte är klart visar bara hur bra du är som person. Det är jag väldigt tacksam över. Nu får vi bara ta med det i planeringen kring din anställning. Allt kan ju hända."

Vilken fantastisk människa!!! Nu vill jag VERKLIGEN jobba där. En sån chef vill ju alla ha!!
En stor sten har trillat från mitt bröst. Nu VET jag att jag vill jobba där. Jag VET vad jag vill.
Inget är skrivet ännu och förutsättningar kan ändras. Men gör de det så var det inte meningen att jag skulle jobba där, men nu känns det i alla fall lättare och väldigt bra. Det blir som det blir och jag jobbar fortfarande på ett fantastiskt bra företag just nu, så blir det inget med det nya jobbet så fortsätter jag där jag är nu och är galet nöjd ändå. Köra på mitt egna företag får vänta ett bra tag tror jag... Skönt!

Jag är fortfarande hänförd över resonemanget jag fick. Det är fantastiskt. Varför kan inte ALLA chefer och arbetsgivare tänka så? Naturen går ju sin gilla gång som den alltid har gjort liksom...

Många glada kramar till alla

10 kommentarer:

  1. Tack!
    Ja, det känns helt otroligt! Jag önskar att ALLA arbetsgivare var så trevliga och hade den inställningen. :o)

    kram

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte på samma sak när jag läste första raderna. Det innebär att du är en ärlig person och det är en plus för din arbetsgivare.Du gjorde det rätta.
    Angående eget, kan jag säga som en före detta egen företagare, jobbet kommer inte att bli lättare snarast tvärtom. Och kanske är klokast att vänta nu när ni ska ha en eller två charmiga sötingar :)

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt mötts av liknande resonemang en gång och jag blev lika glad sådet finns bra chefer!!
    Såg dessutom dina bilder på maten just nu :-) My kind of humour...

    SvaraRadera
  4. Grattis!
    Jag tycker du gör helt rätt som väntar med eget. Det kommer vara mycket ändå när pyret/-en kommer. Och om det nu mot all rim och reson *peppar peppar tvitvi* inte skulle bli ett pyre nu kan det ju vara skönt att inte behöva bry sig om eget företag utan bara flyta med och få lön/skjukpeng

    SvaraRadera
  5. Ja, tänk om alla arbetsgivare kunde resonera på detta sätt! Vilken värld det skulle bli! Min syster hade precis en sådan tur med sin arbetsgivare, hon gjorde likadant som du vid anställningsintervjun och det lönade sig. Nu har hon en fast tjänst att komma tillbaka till om ett år. Vi är ju egenföretagare och jag har därför inte behövt bekymra mig vad chefen skulle säga om mina graviditeter och föräldraledigheter, han är ju liksom medskyldig till att situationen uppstått... ;-)

    SvaraRadera
  6. Men vilken fantastisk människa! Hoppas verkligen du får en framtid där. Jobba gör man rätt så mycket i sitt liv och då är det underbart om det finns en förstående chef när man väl får barn. Sådant borde hyllas och uppmärksammas tycker jag som kommer från en bransch där man sågs som pestsmittad om man hade fräckheten att bli gravid.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Fina ni! Kul med så mycket medhåll och support. Tack!
    Ja, mitt egna får fortsätta att snurra i den lilla form det är i nu, även efter ledigheten. Det behöver jag inte heller ta mer ställning till heller om jag får det här jobbet som nu är på gång. Och kör jag det egna då så har jag kunder som bara vill att jag ska köra eget, hihi! Inte många förunnat faktiskt.
    Så ni har ju helt rätt i att det är mindre att tänka på, mindre administration och enklare i kontakten med FK som anställd. Sååå skönt! Det överväger just nu.

    Cecilia, kul med medskyldig chef! Hahahahaaa! :o)

    SvaraRadera