Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

söndag 29 maj 2011

Söndagsgöra

Det är helt otroligt vilket genomslag det blivit med Ofrivilligt Barnlösas Dag! Heeelt underbart!
Igår googlade jag på just ofrivilligt barnlös och det fullkomligt kryllade av bloggar därute. Jag försökte läsa så många jag kunde men hann nog bara med en bråkdel.
Det var helt fantastiskt att läsa om alla dessa människoöden och deras tankar kring dem. Tusen tack till alla för att ni delar med er!
All läsning fick mig verkligen att inse hur vanligt det är med ofrivillig barnlöshet. Den finns också i så många former. Många har också kämpat för ETT barn men att inte kunna få till ett syskon är också tungt att bära. Ja, inte är jag ensam i alla fall.
Igår bestämde jag mig också för att berätta för en kompis till. Hon bor i en annan del av Sverige och har ett eget barn och fyra bonusbarn, så det skulle bli via telefon jag berättade. När jag ringde stod hon i en stor lekborg och sa att hon var helt nerlusad med minst 20 barn omkring sig. "Du förstår hur galet det är! Kan jag ringa dig lite senare idag?" Hon har fortfarande inte ringt.
För 6 månader sedan hade jag nog bara lagt på och gråtit och avundats hennes lyckliga liv. Satt mig på en stol i köket och bara bölat av att jag inte ens skulle klara av att leka med 20 barn för att jag bara skulle bli påmind om hur inget barn skulle kunna vara mitt.
Men igår orkade jag. Jag bryr mig inte. Hon är värd all lycka precis som jag. Hon har den, inte jag, men jag kan inte klandra henne för det och jag SKA bara nå den jag också. Hon ringer när hon kan. Jag berättar när jag orkar. En sak i taget.

Idag blir det spackling. Ett kontorsrum ska bli ett fint kontors-/gästrum och det gamla gästrummet ska bli barnrum. Eftersom jag bara är i vecka 8 (7+4) så törs vi inte fixa barnrummet ännu så det passar bra med kontoret så länge.
Jag får se om jag klarar att fixa hela dagen. Jag har fortfarande växtvärk i nedermagen och mår illa om jag inte äter konstant, men framförallt så har jag fått galet ont i brösten. Det gör ont när jag rör mig. Hur tusan gör alla hurtiga när de tränar i en tidig graviditet? Själv vill jag bara böla när jag går...typ. Träning får vänta lite för min del helt enkelt.

Idag ska jag också utse en vinnare av trisslotten från omröstningen om hur många hjärtan det fanns där inne. Återkommer om det!

Och förresten så tycker jag allt att alla ofrivilligt barnlösa kvinnor kan fira mors dag också. Vi är alla mammor men har bara inget levande barn ännu. Så är det!

Kram

6 kommentarer:

  1. Kloka du! Och jag firar och tänker även på alla mödrar jag haft och har på alla de sätt. Underbara dagmammor, mödrar i hjärtat. Så många systrar man har i världen.

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Klok som en uggla och frisk som en vårfläkt! Inte undra på att din man älskar dig så högt :o). Och grattis på mors dag <3 Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt initativ till de ofrivilligt barnlösas dag.. Det känns fint att även vi ska få ha en egen dag, när mors dag [och fars dag] sticker till lite i hjärtat.

    kram

    SvaraRadera
  4. Tack för all insats. Var försiktig med tungt arbete och belastning. Särskild i början kanske är det bra att ta det lite lugnt :)
    Sköt om dig.

    SvaraRadera
  5. Tack, fina ni!
    Och tack, Smulan! Du är den absolut första att gratulera mig på mors dag (åååh, vad Fina M ska få höra det när han kommer hem, hahahaaa!)

    Jo, anonym, jag märkte det nu när jag spacklade. Jag får ta det lugnare än jag trodde... Tackar för påminnelsen! :o)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Underbart att det blev så lyckat och att så många har uppmärksammat dagen! Din förtjänst så var stolt!!

    KRAM!

    SvaraRadera