Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

tisdag 27 mars 2012

Misstag

Igår "kom jag ut". Av misstag. Och tänk, jag överlevde.
Jo, jag var hemma hos en kompis som jag inte träffat på väääldigt länge. Hon vet inte allt vi varit med om i "skaffa-barn-svängen" men frågade efter ett tag om Mini var gjord med IVF.
Jo, jag sa att det var hon. Det kan hon, kompisen alltså, gott få reda på tänkte jag, men ÄD kanske jag undanhåller ändå.
Så börjadoe min kompis att prata om ÄD. Att hon ville donera men precis blivit för gammal. Hon är helt övertygad om att miljö spelar större roll för barn och deras utveckling, än det genetiska arvet. Det var då jag kom ut av misstag.
-"Ja, det tror jag med. Jag kan se massor av mig i Mini."
Oj, om Mini nu var vanlig IVF så är det ju klart att jag skulle se mig i Mini. Då skulle det vara mina ägg. Ju.
-"För hon kom till via ÄD.", lade jag snabbt till och fick förklara att vi oftast inte berättar det för folk men att det är ok inför henne. Och det är det. Nu så här i efterhand så gör det inget. Min kompis är så säll och bra så det känns inte konstigt alls, men jag vill inte berätta för vem som helst, när som helst. Mini förtjänar att få veta själv innan kreti och pleti får veta.
Men det är lätt att försäga sig. Speciellt som ÄD är det mest naturliga som finns i vår familj. Hihi!

Kram

6 kommentarer:

  1. Kära du... sen när ligger din blogg på blogspot.co.uk?

    krama om er!

    SvaraRadera
  2. Skönt att det var en person som förstog =), och att det kändes "rätt" att tala om det för henne.

    Hoppas ni haft en fin påsk.
    Kramar om =).
    Luiza

    SvaraRadera
  3. Tittar in och hoppas att allt är vl med dig och att du är lycklig mor tillsammans med Mini!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, allt går bra. Skriver om mammalivet på en annan blogg och mailar dig en inbjudan om du vill läsa.

      Kram

      Radera