Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

tisdag 27 november 2012

Lite läsartankar

Primolutförpackningen ligger på diskbänken och kikar på mig.
Snaaaaart....

Och så noterar jag glatt att över 350.000 läsare har varit här och kikat. Det är faktiskt hur stort som helst (nåja, nästan i alla fall). Sååååå kul!! Tack för att ni lägger lite av er tid här.
Nu för tiden så är jag medveten om att jag skriver lite mer sällan och lite annorlunda än tidigare. Anledningen är att livet har förändrats så mycket för mig. Jag vill inte vara helt utlämnande längre. Och jag känner inte samma behov av det heller. Bloggen började jag med för att skriva av mig och för att kanske dela med mig av sorg och glädje till andra som var i samma sits som vi. Aldrig trodde jag då att jag skulle få massor av nya vänner också!
Och aldrig trodde jag att jag skulle lära mig så mycket om ofrivillig barnlöshet eller om mig själv heller för den delen. Vilken gåva mitt i all sorg!

Men även om jag inte skriver på samma utlämnande sätt eller lika privat så känner jag att jag är fortfarande samma gamla Wilda. Det känns så skönt! Jag trodde kanske att jag skulle förändras på något sätt när jag fick barn, men det har jag inte gjort.
Visst var jag lite vimsig och förvirrad precis när Mini kom och några månader efter det, men nu är allt tillbaka som "vanligt" känns det som. Bara det att jag är berikad med ett barn också. Väldigt skönt.  Och kul!

Och självklart vandrar tankarna en hel del. Men nu med inriktning på syskon. För nu förstår jag mer hur det kan kännas om det inte blir något syskon. Det är svårt att förklara utan att jag låter som om Minis syskon skulle vara en "sak" eller mindre önskvärd på något sätt, men det är hon/han verkligen inte. Nästan tvärtom. Jag vill ge Mini ett syskon. Det är så osjälviskt att det inte går att bli mer osjälvisk känns det som. Och jag vill ge syskonet fina Mini. En fantastisk storasyster blir hon så ett syskon kan inte få en bättre syster. Jag vill ge dem den gemenskap syskon har. Ge. Ända från mitt hjärta. Av ren kärlek vill jag ge dem ett liv tillsammans. Så länge de vill ha ett liv tillsammans. De vill nog gärna ha lite eget liv också, hihi.

Ni som har läst här länge vet nog hur jag "fungerar" i mina tankegångar så jag hoppas att ni förstår om jag skriver lite annorlunda nu än tidigare. Och jag bär inte längre på samma slags sorg som tidigare heller, så det kanske är liiiite gladare tongångar numer? Jag hoppas att det blir så i alla fall.

Ni som just hittat hit får gärna ströläsa lite inlägg från 2010-2011, typ. Så är det lättare att följa mina tankegångar. Men det är så klart bara ett tips. Och ni får gäääärna komma med kommentarer och input! Jag blir så jätteinspirerad av det.

Kanske, kanske, kanske, kommer jag att skriva mer kring livet med Mini. Men det blir nog längre fram i tiden. Just nu vill jag unna henne att bara får vara ett litet alldeles särdeles vanligt barn. För det är hon. Ett härligt, sprudlande, vanligt litet barn. Det var bara vägen dit som var lite snirkligare än genomsnittet.

Lite eftermiddagstankar så här i regnet.

Blöta kramar på er

12 kommentarer:

  1. Jag känner ingen sorg längre när jag läser här och det gör mig varm i hjärtat!

    SvaraRadera
  2. Tackar!
    Det var skönt att läsa!

    kram

    SvaraRadera
  3. Hej! :)
    Jag är tjej som precis hittat hit. Vi har en efterläntad dotter född 2011 som kom till genom IVF. Nu jobbar vi på ett syskon och det var väl så jag hittade hit. :)
    Ville säga hej! :)
    // Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul och trevligt att "se" dig här! Välkommen!
      Och MASSOR av lycka till med syskonförsök!
      Lova att berätta hur det går. :o)

      KRAM

      Radera
  4. Massa, massa kramar till dig! Du har gett mig så otroligt mycket under de här åren, som värme och peppning! Det känns som att du är alltid är där när det behövs. Fina du, du är guld värd!

    KRAMAR!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååh, finaste Charlotte! Tack!!
      Du är så attans bra själv också så glöm inte det!

      KRAAAAM!

      Radera
  5. Hejsan!! Kul att läsa om syskonförsök, jag läser ofta men kommenterar sällan. Allt är bra med oss, lilla N är snart 10 mån, väger 11kg och är 76 lång(om jag ej minns fel). Längtar gräsligt mkt efter en liten till men har fått domen att vänta minst 1,5 år(livmodern är nog rätt sliten efter 3 snitt på 3 år)
    Lycka till med allt ni tar för er i livet!

    kramar/KarroBarro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallojsan!
      Såååå kul att höra av dig!
      Har tänkt massor på dig och undrat hur det är med dig.
      Tänk vad fort tiden går. 10 månader!
      Och 3 snitt på 3 år... Det är mycket så jag förstår att du får vänta lite. Men den som väntar på något gott... ;o)

      Många kramar

      Radera
  6. Jag blir jätteglad när jag läser att du nu förstår detta med syskonlängtan! :)
    För det var ju inte lika lätt att förstå innan du fick barn..
    Den längtan är minst lika stor och jobbig ibland som all annan barnlängtan..
    Kram! / Jez

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njo, lite förstod jag det allt även innan jag fick barn. Jag har ju flera kämparkompisar som har jobbat länge för att få syskon också. Att ha följt dem i kampen har gett mig en hel del insikter.
      Men nu förstår jag absolut bättre, så klart! Den där starka viljan att få se två syskon ihop. Och den skiljer sig väldigt mycket från min första barnlängtan. Det är så klart olika från person till person, gissar jag, men för mig så känner jag inte den där starka desperationen eller att jag ens kommer att vara nära det bottenlösa, svarta hålet som jag trillade ner i som barnlös. Men jag tror så klart att måååånga kan känna precis så! För visst kan syskonlängtan vara en absolut lika stor sorg den med.
      Kanske är jag naiv (precis som när jag började med IVF), men det känns ändå ok för min del, även om det inte blir ett syskon. Just nu, i alla fall.
      Sen kan jag säkert krascha av sorg om det inte går vägen. Allt är ju föränderligt.
      Vi får se, vi får se...

      Många kramar!

      Radera
  7. Klart Mini ska ha ett syskon :-) De har oändligt stor glädje av varandra även om det är lite jobbigare :-) Hoppas att det blir så. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Gilla" på den!! :o)
      Tack!

      Och många kramar

      Radera