Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

söndag 30 september 2012

Morgontankar

Nu är det bara drygt två veckor kvar till gynbesöket. Jag hoppas verkligen att den där förbaskade cystan har försvunnit.
Även om min gyn säger att det inte gör något om den är där, så vet jag att AVA inte vill att man ska ha något annat än en fin slemhinna när det är dags för försöket.
Hur tar man bort en cysta egentligen? Kan gyn göra det? Eller måste man ha en remiss (alla dessa remisser hit och dit, suck) och så blir det en minioperation?
För en lekman som jag så känns det som om att det vore en busenkel sak att ta bort en cysta. Man tar, typ, en nål... hehe.
Allvarligt talat, de brukar ju blöda ut av sig själva så att ta bort den borde inte vara så svårt. Väl?

Sippar vidare på mitt kaffe och tittar ut genom fönstret.

kram

10 kommentarer:

  1. Jag tog bort en cysta inför äggdonationen och det gjordes på rmc, ungefär som när äggen plockas. En lång nål alltså och *poff!* så är den borta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha! Precis som jag trodde! Det låter snabbt och smärtfritt. :o)

      kram

      Radera
    2. Nja smärtfritt vet jag inte, men okej vi säger det ;0)

      Radera
  2. Man kan gå in med en nål genom livmoderväggen men då tömmer man bara cystan och det finns risk för att den fylls på igen om kroppen inte kan ta hand om den. Det finns också en risk för infektion, jag fick en tredagarskur med antibiotika för säkerhets skull. För att ta bort en cysta måste man annars göra en titthålsoperation, det beror väl lite på vad det är för cysta. En titthålsoperation är visserligen en rutinoperation men kräver remiss, narkos och det tar lite längre tid innan man är återställd än vad man kan tro.

    Å andra sidan gjorde jag ÄD i Sverige och dom tog inte bort min cysta och resultatet av behandlingen är nu 16 dagar och ligger nyammad i min famn. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, återfyllning vill man ju inte ha... Och titthålsoperation vill jag undvika. Hoppas att det inte behövs!

      Tusen tack för en massa bra info!

      kram

      Radera
  3. Min cysta försvann av sig själv, blödde inte ens ut och kände aldrig av den ;) De upptäckte en på VUL i vecka 9, på ultraljudet i vecka 18 såg barnmorskan den inte och inte heller läkaren i vecka 21 nu i tisdags. Så den återabsorberades väl ;) Hoppas på detsamma för dig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ultimata!! Hoppas att min också bara har försvunnit. Det vore så fantastiskt bra.

      kram

      Radera
  4. Hm, undrar om man inte kan få den att krympa med p-piller?

    Tjugoförsta dagen i menstruationscykeln
    Nedregleringsfasen påbörjas oftast tjugoen dagar efter din menstruation. Exempel:
    Undantag::
    Om du har oregelbundna blödningar, det vill säga en cykel på mer en trettiofem dagar, till
    följd av PCO, eller om du har tendens att bilda cystor kan du före nedreglering påbörja en
    förbehandling med p-piller från första dagen i menstruationscykeln. När du har tagit p-piller
    i arton dagar kommer du in för ultraljudsundersökning, då du börjar med nedregleringshormonet, samtidig ska du fortsätta att ta resten av p-pillrena i förpackningen. Resten av
    behandlingen är densamma. Det är även möjligt att använda ett annat hormon, som kallas
    Provera. Det här kan användas om slemhinnan i livmodern är mer än 5 mm tjock och
    kommer att framkalla menstruation. Vi hittar den förbehandling som passar dig bäst.

    LÄnk:

    http://storkivf.se/fileadmin/editors/pdf/Info/Information_om_IVF_behandling_se_.pdf

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, det var något kanske?
      Men helst vill jag inte ta p-piller. Det är ju nedreglering och sånt har min kropp inga problem med, snarare tvärtom... Men Provera har jag tagit förut så det är inga problem!
      Däremot så blir det ju det om cystan inte blöds ut utan stannar kvar.
      Fasiken, det är ju apsvårt! Hoppas att jag får något bra svar den 16:e i alla fall. Jag ska fråga om p-piller då så får vi se vad gyn säger.

      kram

      Radera
  5. ps, missade citera och säga att det kanske är i förebyggande? Haf brukar få såna såna så de borde inte vara i vägen. Mina gör skitont när de går sönder och brukar vara rätt stora.
    Gärna när jag rör mig snabbt och mycket.

    SvaraRadera