Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

fredag 17 juni 2011

Klyvning

Äntligen fredag! Jag ser fram emot varje ledighet jättemycket numera. Jag vill bara vara hemma och sova lite då och då.
Idag ska jag sitta instängd i ett konferensrum hela dagen så inte mycket nytt kommer att hända känns det som. Men lunch med lillebror blir kul!
Och ikväll ska jag fixa matsäcken som jag ska ha med mig imorgon. Det är äventyr på gång med bästaste bästisens äldsta tjej på 4,5 år. Jag berättar mer om det imorgon.

Jag har också fått nedtrappningsplanen från AVA. Det är en sak som bekymrar mig med den. Det första jag ska börja trappa ner är Progynonet (östrogen). Det tar jag tre gånger per dag och det är en liiiiten blå tablett på 2 mg.
Problemet jag har är att Jelena skriver att jag ska ta 2 mg på morgonen, 1 mg mitt på dan och 2 mg på kvällen. Morgon och kväll blir alltså inget problem. En tablett som vanligt. Men hur sjutton gör jag med 1 mg?? Tabletten är jätteliten så jag får stå med en supervass kniv och dela dem. Jag provade igår och lyckades på det tredje försöket. Tur att jag har tabletter hemma så att det räcker till alla mina urkassa delningar...
Hur tänkte de egentligen? Det måste ju gå att skriva ut några andra tabletter som innehåller 1 mg? Kan jag tycka.
Det är som vanligt i hela den här bli-med-barn-soppan: man får vara vääääldigt påhittig och driftig. Annars blir det inga barn gjorda.

Nu iväg till jobbet!

Kramas, det är fredag

9 kommentarer:

  1. hej. Är en tillfällig besökare som hittade hit av en slump, eller nåja - lite reproduktiva problem finns det väl här också... Önskar dig lycka till med graviditeten och tänkte bara tipsa om att det finns pillerdelare (googla "pillerdelare". Kolla på apoteket eller hos en veterinär - djur får ofta medicin i så små doser att pillren måste delas.
    hälsn. minih

    SvaraRadera
  2. Men ta mig tusan! Miljarders tack för det tipset!!

    Jag glömde att man inte bata ska vara påhittig och driftig, man ska ha sjutusan till läsare på bloggen också!! Såna där riktigt smarta, goa medmänniskor.

    Igen, tusen tack!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jo, de finns med. delare på apoteket. Jag fick inte medicinen du pratar om. Men jag hade vagetorier och om jag minns rätt så var det dom man började att trappa ut. Usch de va så läskigt tycker jag. Kram och va skönt att slippa lite mediciner.

    SvaraRadera
  4. Annars kan man fråga om någon doktor kan skriva ut östogen tabletter på 1 mg. Du har ju hennes(Jelenas)ordination om nedtrappning...

    SvaraRadera
  5. Aha! Ja, det ska bli skönt att slippa vaggisarna också.
    Progynonet är dock något helt annat. Det är östrogen. Vaggisarna är progesteron (gulkroppshormon). Men alla såna där namn brukar jag blanda ihop hela tiden för allt börjar ju på "Prog" tycker jag!
    Jag ska börja att fasa ut östrogenet först. Efter det kommer vaggisarna. Som jag längtar!! :o)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Anonym: jo, den tanken hade jag också men det känns inte värt det att betala 600 spänn för max 10 tabletter när jag egentligen har all medicin hemma.
    Det är vad jag får beyala hos den enda doktor jag fått tag på som vill skriva ut recept till någon som gjort ÄD utomlands. Det är tydligen olagligt för läkare att skriva ut recept då nämligen. Trots att jag kommer att få full ersättning av FK eftersom jag har rätt till behandlingen i Sverige... Moment 22.
    Men jag tackar så kkart för tips och omtanke!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Kan också rekommendera apotekets tablettdelare! Min progynonnedtrappning är i full gång. De första dagarna stod jag och delade med kniv men det var svårt, med tablettdelaren går det utmärkt!

    SvaraRadera
  8. Aha. Trodde de va samma ;-) Skönt att slippa vagetorier iallafall, dom är riktigt klätiga och jobbiga + att man är livrädd att det inte hinner tas upp av kroppen då det så hastigt vill börja rinna ut. Huga för alla mediciner. Kolla på apoteket först, verkar ju vara det billigare alternativet om du inte har ett rakblad hemma som du vågar använda. Lycka till. Kram

    SvaraRadera
  9. Cindy, ja, jag misstänkte att det var så. Jag blandar ju själv ihop namnen jämt, hahahaa!! :o)

    Ååh, vad bra med ännu mer bekräftelse på att delaren från apoteket funkar, M! Tänk vad man får lära sig hela tiden. Underbart!

    Kram

    SvaraRadera