Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

tisdag 8 februari 2011

Albyl

Slappar. Slappar sjuuukt mycket just nu. Tog en ostbit och ett glas vin. Det räknas väl som tokslapp? Gissar jag.

Har glömt att det faktiskt är en nedräkning till att hålla reda på: Progesteronet. Det ska jag börja med på lördag.
lustigt nog så sa sköterskan att jag ska ta det två gånger per dag men läkaren sa tre gånger per dag sist vi talades vid. Jag orkade inte kommentera det utan tänker köra på Och så har jag bestämt mig för att testa albyl minor (barnalbyl). Det är inte farligt men kan däremot hjälpa till vid graviditet eftersom det är något blodförtunnande. Det gör att man undviker mindre "stopp" i blodflödet till fostret och kan eventuellt undvika missfall. Efter allt googlande jag gjort så inser jag att det inte finns alltför tunga belägg för den här teorin men samtidigt så är det inte heller skadligt och de flesta läkare kan rekommendera det utan dåligt samvete verkar det som. Så jag testar.
Nu ska man inte ta en hel barnalbyl utan en fjärdedels tablett, och inte hela graviditeten utan bara några veckor. Jag ska fråga AVA när jag är där hur länge jag kan ta det. När jag googlar så verkar det som att efter första tremiestern går gränsen. Då slutar man.
Den lilla dosen albyl minor går tydligen att jämföra med Trombyl så det ska jag också fråga AVA om när vi är på FET. Känns bättre att få bekräftelse av en läkare och inte bara Google... ;o)

KRAM

6 kommentarer:

  1. *fnissar* ja en läkare känns kanske ngt säkrare än google... :0)

    SvaraRadera
  2. IVF Falun använde Trombyl förut.
    DE har dragit in det då det inte finns något underlag eller evidens för det ska fungera.

    Men jag täcker försöka få det ändå-placebo fungerar ju. :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. bra idé med barnalbyl. jag hade ju hört många andra ivf-tjejer som tagit trombyl o frågade ava-läkaren om det,han sa definitivt nej. varför vet jag inte riktigt. hursomhelst, frågade jag även min gyn här hemma o hon sa att om vi ville öka möjligheterna (o det ville vi ju) kunde vi testa trombyl så hon skrev ut det. och det är inte skadligt tydligt. inget att förlora. jag ska ta det till v 34 el om det var 36. man vill inte ha ökad blödn risk vid förlossn. så bli inte besviken om ava-läkaren säger nej.

    SvaraRadera
  4. Jag testade både Trombyl och Fragmin detta försök som ledde till ett svagt plus som kom och gick. Nu funderar jag som dessutom äter omega-3 om det kan bli FÖR blodförtunnande effekt? Och isåfall hur sjutton ska man ta reda på det?

    SvaraRadera
  5. Tack för mer info! Det är guld värt!
    Ska köra ditt race, Paltkoma. Låter som en bra idé att sluta innan förlossningen. Förblöda vill jag ju inte...

    Kalimero, har omega-3 blodförrunnande effekt? Det hade jag ingen aning om faktiskt. Intressant. Och därmed är din fråga verkligen befogad. Om vi inte hittar någon info innan tisdag så ska jag fråga AVA om det också. Och om de kan plocka fram bra simmare också.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja fråga gärna AVA om det! Och simmar-dilemmat. Har lagt upp en tråd om blodförtunnande-frågan på FL men inte fått något vettigt svar än.

    SvaraRadera