Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

torsdag 17 februari 2011

Droppen som fick orken att försvinna

Usch, tårar. Det känns som om jag är den där lilla mobbade ungen på skolgården. Den utfrysta. Hon som inte får vara med. Och skolan med lärare bryr sig inte.

Jag anmälde mig och tog proverna hos Blodcentralen. Under tiden pratade jag med sköterskan. Provsvaren tar ca 3-6 veckor. Sen får jag en kallelse till att lämna blod. Jag frågade om man inte får veta provsvaren. Nej, det får man inte. Det får man när man är där och lämnar blod första gången om man frågar efter dem. Om 3-6 veckor. Det går inte.
Vi har fått ett schema från Riga och nu kör vi på dem. Preliminär ET är runt den 18/4. Ska vi hinna matcha blodgrupper med donatorn så måste vi ha fram de värdena inom en vecka.
Och naturligtvis låg Blodcentralen på ett sjukhus och när jag kom ut från blodtappen satt hela jävla nyckläckta BB med sina glasvagnar med små bebisar i söta mössor utanför dörren och jämförde ungarnas söta fötter. Jag tappade andan och höll faktiskt på att bryta ihop. Jag har aldrig velat slå nyblivna mammor förut men det ville jag då. Riktigt hårt. Det vill jag förresten fortfarande. Inget illa ment, men så känns det.

Jävla husläkare. Jävla Carl von Linnékliniken som inte ringde tillbaka trots att de lovade det och trots att jag tog mod till mig och ringde från världens mest lyhörda rum på jobbet. Jävla äckelbrutala gynekolog som kollade missfallet. Jävla svenska landsting som inte fattar ett skit. Jävla Facebookmorsor med bebisbilder som profilbilder. Jävla äckelmorsor på sjukhuset. Jävla i helvete faan.

Fan, fan, fan. Snörvel, snyft. Allt ska vara en jävla kamp mot allt. HELA JÄVLA TIDEN!

Jag vet inte vad vi ska göra. Både jag och M är helt rådvilla. Jag bara gråter och gråter nu. Vi orkar liksom inte tänka längre. Efter allt som bara går åt helvete så är det svårt att samla ihop sig. Då kan vilken skitsak som helst få mig att börja gråta. Och att inte få veta sin egen blodgrupp för att donationsköerna är för långa i Sverige så att vi var tvungna att köra på ÄD utomlands TROTS att vi hade åldern inne, är så JÄVLA jobbigt. Minsta motstånd får mig att gråta. Jag ORKAR faan inte.
Jag vill bara veta våra blodgrupper och RH-faktorn. Trodde att det bara var ett stick i fingret hos husläkaren. Kom igen.
Jag glömde berätta att husläkaren sa att hon tyckte att jag ska ringa till dem som opererade min axel år 1998. Eftersom jag var nersövd så borde de ha min blodgrupp där. Jag hatar husläkare. Speciellt Bitte (som hon hette). Bitte Bajs. Hon är typbilden av ett svenskt landsting. Far åt helvete Bitte, säger jag.
Imorgon ska jag ringa min illegala läkare som alltid ställer upp med telefonrecept. Kanske kan hon hjälpa mig med det här också...
Jag ska också ringa MVC där jag höll på att skriva in mig när vi fick missfall. De kanske kan visa lite jävla medmänsklighet.

Men min fina M, då? Hur får vi hans blodgrupp och RH-faktor? Ja, det vete faan. Han ska göra ett försök med husläkaren som han har. Kräva att han vill veta sin egen blodgrupp. Det är det enda han kan göra. Tror jag.

Jag har ALDRIG i hela mitt liv känt mig så JÄVLA utanför, mobbad, överkörd och utstött. Och det enda jag gjort fel är att inte kunna få barn. I tid. Tid som landstinget sat upp helt utan saklig grund. Jävla klåpare.
HÖR NI DET ALLA FÖRBANNADE LÄKARE, LANDSTING OCH SKITPOLITIKER!!
Apropå politiker så kan jag meddela att det är Vänsterpartiet som ansvarar för geriartriken och kvinnovården i Stockholms läns landsting. Det var t.ex. de som införde avgifter för cellprovtagning i livmodern, ett prov man bör ta vart tredje år och som gick som vanligt prov (ingick i vården) förut. Det är också Vänsterpartiet som lobbat för åldersgränser för IVF:er. Helt utan grund i lagen. Och då marknadsförde det skitpartiet sig som en "kvinnoparti" i förra valet. Ät bajs, säger jag. Och nej, jag röstade inte på dem i landstingsvalet.

Nu vet jag hur det känns att vara mobbad. Jag fullkomligt HATAR svenska landsting. De gör ingen nytta för någon, inte för sina anställda och allra minst för sina patienter.
Ät bajs. Allt suger. Jag svär hur jävla mycket jag vill. För jag gråter så att det gör ont i hjärtat. Det gör så jävla, jävla ont och allt är så jävla, jävla jobbigt. Konstant uppförsbacke. Ett simpelt blodprov.

Om det finns någon vettig människa inom läkarvården därute som läser det här, skicka mig och maken en remiss till ett labb så att vi får reda på våra blodgrupper och vår RH-faktor. Jag lovar att fortsätta ljuga som jag gjort hittills inom svensk sjukvård när det kommer till det här. Jag lovar att ljuga så att ni kan skriva den där jävla remissen. Jag säger att jag vill veta min egen blodgrupp för att ha den i plånboken om något händer. Jag lovar att inte säga att jag ska försöka skaffa barn. För hur i helvete skulle det se ut?! Vilken skam.
Läkare, gör två personer lyckliga, skicka en remiss. För jag orkar ta mig faan inte kämpa för ALLT längre. Min mail står högst upp.

Kram till alla utom Bitte Bajs. Hon kan gå och och såga av sig sin egen fot.

Hat.

14 kommentarer:

  1. usch vad lessen jag blir - jag upprepar mig, detta är så sjukt orättvist så det är helt sanslöst... tänk om de där som älskar sig fram till sina bebeisar bara visste hur bra de har det... tänk om läkarna bara fattade hur svårt de gör livet för oss... tänk om barnlöshet inte sågs som ett lyxproblem av dem som inte har problem med det... tänk så mycket lättare våra liv hade varit då...

    om detta inte hade tagit all vår energi så hade vi gjort ett uuppror mot alla dessa orättvisor - men vi måste ju lägga all vår energi på att slåss, att hoppas, att längta...

    fy fan, röv och helvete :-(

    kramar

    SvaraRadera
  2. Blir så ledsen när jag läser din smärta... Kan du inte gå och ge blod eller nåt på en blodbuss, de tar ju reda på blodgruppen illa kvickt? Eller nåt, vaaa faaan liknar detta!?!??!

    SvaraRadera
  3. Åååååå, kramar så hårt jag kan!!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Word! Precis så är det. Precis, precis så.

    TACK och en stor KRAM

    SvaraRadera
  5. vad ledsen jag blir. svenska läkarsystem är kass...i en del länder kollar de upp PH-värde innan man ska gifta sig ...
    kram känslig

    SvaraRadera
  6. Nåja... nu får vi vara praktiska. Provet kostar förmodligen inte så mycket men ni är fast i samma moment 22 som jag hamnade i med hcg-proven.

    Jag löste det genom att gå helprivat. Alltså till en mottagning som inte har avtal med landstinget. IVF-klinke3rna är en lösning - men de verkar sällan ha fattat att de är helprivata och att buisness innebär att man har KUNDER.

    Så sök istället efter helprivata lösningar. Stockholm? Strandkliniken? De är snorigt dyra men hjälper med både blodprover och receptöversättning. Många tusenlappar, jag vet... men ändå...

    SvaraRadera
  7. Då upprepar jag mitt förslag med privatvården. Jag tror du har bäst chans på en privat mvc/kvinnoklinik. Ring och säg precis som det är, från början till slut. Missfall, otinade ÄD och att du måste ha ett svar om blodgrupp inom en vecka annars är det kört. Håll sedan alla tummar du har (jag håller mina med) på att de har lite medmänsklighet och har studerat till empatiska människor (ref: ladybond)
    Funderar på om man kan hjälpa på nått sätt, undersöka möjligheter...

    SvaraRadera
  8. Kom på en grej, du har ju rätt att begära ut din journal (från operationen) Men det kanske tar för lång tid...

    Måste du prata med just din husläkare då? Kan ingen annan läkare kolla din journal på begäran från dig?

    På aftonbladet står det så här; http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article281933.ab Verkar ju inte så krångligt men det kan förstås ta tid ändå...

    SvaraRadera
  9. http://www.vaccindirekt.se kanske kan hjälpa er eller Mamma mia mödravård - där måste det vara standard med blodgruppering. Hittar också Karolinska när jag googlar men vet inte hur snabba de är http://www.karolinska.se/Karolinska-Universitetslaboratoriet/Kliniker/Immunologi-transfusionsmedicin/Patientmottagningar/Centrum-for-aferes-och-stamcellshantering-CASH/Privat-blodgruppering/. Lycka till och många kramar

    SvaraRadera
  10. Om inget löser sig så kan jag kolla med min bm.
    jag kan kolla med henne och se om hon kan hjälpa till. i sämsta fall kanskle ni måste åka till dalarna.

    Det ska lösa sig.

    Kramar om dig!

    SvaraRadera
  11. Att det får vara så här, jag blir otroligt upprörd!! Fattar de inte vad du går igenom utan allt det här!! Hur svårt ska det vara på en skala???? Om jag inte minns fel kollade vi till och med vår blodgrupp på en NO-lektion i skolan så det kan ju inte vara allt för avancerat eller ta sådan superlång tid att få ett resultat på!! Hoppas verkligen att det ordnar sig snart. Du har ju fått andra tips här ovan och håller tummarna för att något av dem ska hjälpa er!

    Kramar!!

    SvaraRadera
  12. Låter helt jävla sjukt. Kolla med era föräldrar om de har några uppgifter från när ni föddes eller så. Fick min blodgrupp på det viset. Sen vet jag att flickor ofta har samma blodgrupp som sin mamma. Lycka till nu och håller tummarna för ÄD i april med ett plus som följd såklart.

    SvaraRadera
  13. Skitland! Nu är det list som gäller, se tips ovan men då får du kanske byta husläkare? Eller gå till Cityakuten eller liknande. Självklart behöver mannen det i samma syfte.

    SvaraRadera
  14. Nu har jag läst mitt inlägg ovan igen. Nu när jag är glad och mig själv igen.
    När jag läser så kommer jag ihåg precis hur det kändes. Utlämnad och mobbad.
    Jag ville bara försöka att lita på att jag som betalat skatt i 25 år kanske kunde få reda på min egen blodgrupp. Det är ju ingen hög kostnad jämfört med t.ex. rökande kol-patienter.
    Visst visste jag att Strandkliniken finns men bara ett litet försök ville jag ha. En liten tjänst som inte var för mycket begärt.
    Istället blev det Strandkliniken och allt löste sig. Det kostade 1000 kronor. Tur att vi har de pengarna. Men...alla har inte det.
    Av rena principskäl så tycker jag att alla har rätt att få reda på sin blodgrupp oavsett skäl.
    Visste ni t.ex. att vid blodtransfusioner där man inte vet mottagarens blodgrupp, ger man alltid O+ blod? För det kan alla ta emot. Samtidigt är det blodbrist. Tänk då, om alla hade sin blodgrupp på en lapp i plånboken. Då kunde man ta rätt blod från början och man skulle se vilka blodgivare som behövdes mest. T.ex...
    Oavsett, så tycker jag att man ska kunna få reda på sin egen blodgrupp om man vill. Det är inget som är specifikt för just ÄD utan används vid många andra behandlingar.
    Inte ska en vanlig liten medborgare behöva betala 1000 spänn för det? När det hos Landstinget kostar 145 kronor.
    De komiska är ju att Blodgrupperingen i slutänden görs på samma ställe oavsett om jag gått till Strandkliniken, Auris husläkare eller någon annan här i mina hemtrakter.

    Summasumarum:
    Jag betalar skatt som betalar husläkarens lön och jag får inget för det.
    Jag betalar 1000 kronor till Strandkliniken och sponsrar företagsamhet.
    Så jag betalar dubbelt.
    Och samtidigt var jag otroligt sårbar och ledsen.
    Allt för att landstinget sa att jag skulle hinna bli för gammal trots att jag hade åldern inne när jag bad om att få vård. Mina skatteinbetalningar under 25 års tid skulle lätt finansiera försöken. Undrar var de pengarna går nu?

    Livet för oss som gör ÄD privat.

    Kram

    SvaraRadera