Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

onsdag 9 februari 2011

Boka-färja-till-Åbo-taktik

Nu ska jag tipsa eventuella ÄD-resenärer till Åbo om hur man kan åka dit lite billigare än man först tror. Eftersom vi nu har varit där tre gånger och nu ska dit en fjärde gång så blir det en del pengar...

Så här är det: om man bokar en kryssningsbiljett och hoppar av i Åbo så är det självklart billigare än om man bokar en vanlig reguljärbiljett. Kryssningsbiljetterna brukar kosta upp till 480 kronor (A-premiumhytt) men den här gången är det erbjudande på gång så biljetten kostar 350 kronor för samma hytt. Helt ok.
Nu till poängen. Om vi sedan bokar en likadan kryssning men från Åbo till Stockholm så kostar samma biljett 820 kronor. Galet mycket mer. Nästan det dubbla mot den första biljetten (vid normalpris). Vad gör man då?
Jo, då går man in på den finska sidan, www.tallinksilja.fi, samtidigt som man öppnar en flik för Google Översätt. Sen bokar man en biljett som om man satt i Finland och bokade. Då kostar den där 820-kronorsbiljetten genast 60 EUR istället. Idag blev det ett värde på 535 kronor. En prisskillnad på 285 kronor. Det är vad buffén kostar för en person t.ex.. Eller ett FSH-prov i Åbo. Förra gången kostade samma biljett 45 EUR så då sparade vi ännu mer.
Åker man fyra gånger så blir det faktiskt mer än 1.000 kronor man sparar in...

Det kan låta småsnålt men de pengarna kan man använda till sina egna provtagningar istället för att smörja kråset på ägarna till Tallink Silja...
"I dag ägs Tallink huvudsakligen av privata och institutionella intressenter. Största enskilda ägare är det privatägda estniska investmentföretaget Infortar AS, som innehar 39 procent av aktierna. Näst största aktieägare är ING Luxembourg S.A. med 9,7 procent och därefter kommer Citibank Hong Kong/ Citicorp International Finance Corporation med 7,8 procent."

Bara så ni vet. Det gäller att vara om sig och kring sig. Typ.

Ja, just det. Nu har jag bokat biljetterna till Åbo. Om det inte framgick ovan.

KRAM

12 kommentarer:

  1. Hej!

    Skulle bara säga ett stort lycka till på FET :) Läser varje dag och tänker på er.
    Kram Cookie

    SvaraRadera
  2. Tusen tack!! :o)

    Många kramar till dig

    SvaraRadera
  3. Spännande!!!! Åh, håller tummarna :) Kram

    SvaraRadera
  4. Miljarders tack!!

    Och många kramar till dig med! :o)

    SvaraRadera
  5. tjuv.. betala för dig eller stanna hemma!

    SvaraRadera
  6. Kanock, ja, det är ändå skumt att det ska vara så att det är billigare att åka längre.

    Det börjar dra i hop sig nu. :)

    Nedräkning 2 dagar kvar? Till FET.

    Inte idag dagen är ju typ slut..och inte imorgon torsdag för då har jag ändå ingen el så det räknas inte heller, men då räknar vi fredag och lördag.
    Söndag bara springer iväg så vi skiter i att räkna den med. Två dagar kvar. Du, det är nära det :D

    Kram

    SvaraRadera
  7. Kommentaren om att jag skulle tjuv noterar jag tyvärr bara till dess den som är anonym säger vem han/hon är. Då lovar jag att skratta åt det skämtet. Ni ser, det finns så många motmänniskor därute så skrattet fastnar liksom i halsen så länge någon är helt anonym och drar ett skämt.

    Ja, LadyBond, nu är det verkligen inte lång tid kvar. Ska bli sååå skönt att få ruva... (läs: jobbigt men värt det ;o) ).

    Kram

    SvaraRadera
  8. himla bra tips! inte minst med tanke på att vi väl oxå är på väg dit... (vill inte!!! varför kan det inte bara funka med sig - bläääää)

    du.... nu har jag nog gjort det igen... varit otydlig och "hialös" (som vi säger i skåne) Det är absolut INTE så att jag skulle bjuda hem mig och några till, till dig på fredagskvällen! Det jag tänkte med LadyB var ju att jag visste ni ahde setts innan och att jag kunde bjuda in mig oxå på torsdagskvällen om hon hade ork att komma ner(om jag struntar i mina systrar då) och så kunde vi gjort en fika eller ngt... Eller jag tänkte nog inte alls egentligen, det gick lite snabbt (som vanligt...) För menar jag verkligen att jag har sån hybris att hon vill lägga pengar på en biljett till Stockholm för att ses över en fika?! *rodnar* Mög oxå att jag inte kan tänka över saker innan jag rusar iväg och ska rodda med en massa!!!

    Ah, vad fasen! Jag amilar dig när jag kommer hem så får vi reda ut detta...

    FÖRLÅT!

    SvaraRadera
  9. Mycket smart tips, jag gillar att komma billigare undan med lite trix och fix. Nu håller jag både tummar och tår här!

    SvaraRadera
  10. Hahahaaaa!!! Det är helt ok, J_M!! Jag lovar!
    Det skulle ju faktiskt vara ganska kul att ses ett gäng och utbyta tips och erfarenheter. Plockmat och vin (eller alkoholfritt om någon jäkel lyckats plussa till dess... ;o) ) à la Plura liksom. :o)
    Så bjud in er bara, hihihii!

    Kram

    SvaraRadera
  11. jag kör med liknande teknik då jag reser ofta finland-sverige! funkar bra! :) Måste oxå beklaga att inga embryon överlevde. Skit oxå!!

    SvaraRadera