Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

torsdag 20 januari 2011

Jämförelse

Kom på en sak till angående Korrespondenterna (sen ska jag sluta att tjata om dem).

En f.d. jämngammal kollega till mig kommer från Ukraina. Hennes berättelser från hennes barndom och ungdom är intressanta att lyssna på. Hon bodde i en lägenhet på fjärde våningen med sin familj. Fem personer i en trea. En gång i veckan kom kolbilen. Då gick hennes mamma ner med två stora hinkar som fylldes med kol. Sen gick hon upp med dessa fyra trappor. Och så gjorde om om proceduren igen och igen. En veckas kolanvändning skulle upp till lägenheten. För det var på kol spisen drevs. Varje måltid skyfflades det kol. Barnen hjälpte till.
Och jag såg på "Fem myror är fler än fyra elefanter".
När min kollega började skolan så skrevs man in i Kommunistpartiets barn- och ungdomssektion. Det var frivilligt men ingen vågade göra något annat. Utom min kollega. Hon ansågs vara konstig och blev konstant uppletad av representanter som försökte få henne på andra tankar. Inte med våld men med hot. Men vid det här laget så var landet så pass öppet att hon inte blev rädd. Istället flyttade hon runt en del mellan universiteten så att de inte fick någon koll på om hon var med i partiet eller inte. Datorer fanns inte så de kunde inte jämföra hur det låg till.
Själv hade jag en egen lägenhet i innerstan, röstade på vad jag ville helt anonymt och tjänade mina första löner samt betalade min skatt vid samma tidpunkt.

Vad jag vill säga är att det som sker i Ukraina inte nödvändigtvis sker i Finland, Sverige, Polen, Tjeckien, USA eller andra länder. Att prata om oss som åker utomlands som några som utnyttjar människors utsatta situationer är orättvist om man bara tar upp Ukraina. Ukraina är ett av de länder som lidit svårast av kommunismens förtryck under många år. Röda armén, Sovjet, nazism, svältkatastrofer, allt har ta mig tusan drabbat detta land. Därför har de inte heller en fullt utbedjas kontroll på behandlingsklinikerna eller speciellt utvecklade lagar som styr dessa.

Därför åker inte jag och min man dit för äggdonation. Vi vill inte sponsra den oreglerade marknaden där. Istället åker vi till Finland som har samma regler och lagar som i Sverige förutom den åldrsgräns som de svenska landstingen själva satt upp helt utan stöd i lagen eller forskning.
Därför åker vi utomlands och gör vår ÄD. För att Sverige inte är så jäkla perfekt som en del tycks tro. Ukraina må ha en bra bit kvar tills de har repat sig från historiens bakslag men i de flesta länder eldar man inte köksspisen med kol längre. Och Magnus och Brasse leker inte oskyldiga "Hemliga lådan" längre. De är vuxenskådisar i Sverige som är en del av EU. Precis som många donationsländer är. Där kvinnor frivilligt hjälper andra kvinnor för en ringa betalning jämfört med deras levnadsstandard och konsumentprisindex. Det äggmittagarna betalar för är sjukvården.
Det är DET jag vill att Korrespondenterna ska förmedla.

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet!
    Håller med dig!
    Du borde göra ett eget avsnitt!

    KRam!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Önskar att jag hade tid, ork och pengar till det för då hade jag gjort det!

    Kram :o)

    SvaraRadera
  3. Både sambon och jag kände oss nästan påhoppad när vi såg detta igår. Jag visste inget om det när jag började titta utan trodde de skulle visa det i en positiv vinkel...... Naiv?
    Kram!

    SvaraRadera