Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

måndag 3 januari 2011

Sjuk

Jag mår bra. Jag har inte tänkt på ÄD på hela dan och det ser jag som ett sunt tecken.
Ända tills jag fick veta att en tjej som jag inte umgås så mycket med sedan en tid tillbaka är gravid. Och en annan tjej som bor långt ifrån mig som jag inte har haft kontakt med på ett år har fått barn i mellandagarna. Jag hade ingen aning om deras tillstånd och det slog mig i ansiktet på något sätt.
Det kändes otroligt tungt i hjärtat helt plötsligt. Visst är jag glad för deras skull men för första gången någonsin blev jag sjukt avundsjuk. Riktigt, riktigt avundsjuk.
Bara att vara avundsjuk får mig att må pyton, men att dessutom få dåligt samvete för att man inte kan glädjas med sina vänner fullt ut, gör att jag mår ännu sämre än pyton. Det är inte roligt alls.
Helt plötsligt handlar världen om mig och jag skiter i deras lycka. Jag vill inte känna så! Jag vill vara glad för deras skull och fortsätta att hoppas för min skull.

Jag blir så trött. Så trött på att inte få en liten unge att krama på. Jag är sjukt trött på att inte få vara en del av det sociala livet ett litet barn innebär. Jag är sjukt trött på att höra folk ursäkta sig för att de har barn och därmed inte bjuda in mig till t.ex. kalas där vuxna faktiskt umgås också.
Jag är sjukt trött på att få höra att jag är ung nog att få barn.
Jag är sjukt trött på att få höra att jag borde skynda mig med att få barn eftersom jag börjar bli gammal.
Jag är sjukt trött på att alla lägger sig i mitt privatliv i tid och otid.
Jag är sjukt trött på att ingen fattar hur det är att leva så här.
Jag är sjukt trött på att ingen från yttervärlden ger mig en kram när det är som tyngst.
Jag är sjukt trött på att vara den som hör av mig till alla utanför vår egen bubbla.
Jag är sjuuuukt trött på alla som ploppar fram barn och som kommer med goda råd som att man ska slappna av och inte vara stressad. Jag är sjuk. Jag spyyyyr. Jag spyr på alla som får barn just nu.
Men jag tycker om er ändå. Fan.

Kram

11 kommentarer:

  1. åh jösses, håller med på alla punkter ovan - tyvärr... detta liv är kräk och skit och allt fult man skulle kunna tänkas komma på att säga :-(

    jag kan inte krama om dig på rikrigt, så jag får göra det här istället. och jag vet (faktiskt) precis hur du känner dig - blääää

    SvaraRadera
  2. Bara ut med det! Kan ju inte krama dig personligen, men ger dig en stor kram härigenom =) Önskar vi kunde byta kropp en månad, önskar jag kunde GÖRA något för dig...... Kramkramkramkram

    SvaraRadera
  3. Åååh, vad bra ni är! Tack för kramarna!
    Ibland bara ruttnar jag på allt det här. Och all väntan och all planering och allt som INTE kan planeras (som semestrar t.ex.). Då vill jag helst krypa ner under täcket och bara vakna några veckor senare och vara tokgravid.

    Tack för att ni finns. Ni betyder MASSOR!

    kram

    SvaraRadera
  4. håller med på alla punkter ovan-tyvärr känns det så fast det borde inte ha gjort..jag skulle kunna hjälpa mig , dig och andra som kämpar för att ha ett barn...det barnet som vi skulle uppfostra skulle ha fått det mesta kärlek och bästa uppväxt ...jag skickar dig en kram genom den här tv skärmen ...
    känslig

    SvaraRadera
  5. Massor med kramar vännen!!!!! Den där tröttheten tar nästan kål på en. Den är nog värst av allt. Känner igen mig så mycket i det du skriver.

    SvaraRadera
  6. Tack, tack, tack!
    Tur att ni påminner mig om att ni finns. Tack!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Men JAAA, precis så!
    Blä vad jag inte orkar ha gravida och nyförlösta vänner inpå mig just nu. Tack för att du sätter ord på det! Kram.

    SvaraRadera
  8. Du har rätt att känna så. Någon dag, när jag inte kommenterar på mobilen ska jag berätta mitt perspektiv på det. Jag var den gravida bästa vännen man inte kunde glädjas med.

    SvaraRadera
  9. Ååhh önskar att jag kunde ge storken en spark i baken så den flyger och hämtar en bebis åt er!! Eller två!!

    Vet inte om jag tycker att cyberkramar hjälper så mycket själv men KRAM! i alla fall!

    I morrn har ni ju lite av en milstolpe, hoppas att allt ser finemang ut! :o)

    SvaraRadera
  10. åh, vad jag känner igen mig i dina formuleringar! har också varit sjuk å avundsjuk på vänner som blir gravida å får barn så lätt så lätt. Vill också glädjas åt andra å gör det oftast. Har kommit på att sjukan väcks när gravidbesked kommer helt utan förvarning eller när det förmedlas på okänsligt vis.
    stor kram å lycka till på vul!

    SvaraRadera
  11. omloba: Ja, ibland blir det för mycket liksom...

    Fru Kohl: Egentligen gläds jag ju, men jag står mig själv närmast så det går liksom inte att uttrycka glädjen. Den egna kampen äter liksom upp en då och då. Så får man dåligt samvete för att man inte kan uttrycka glädje. Och man vill ju inte häva ur sig hur jobbigt det är till någon som fått lyckan att bli gravid. Kämpigt det där. Huga! Det kan inte kännas så kul för den som är gravid heller.

    Flisan: Fina du! Storken kanske också läser här?! Då blir det bebis av! :o) Tack!

    Paltkoma: Ja, det är nog mest hur det förmedlas som gör att det blir fel. Eller nåt sånt. Något är det som trycker på känslighetsknappen i alla fall. Och bara ibland. Helknäppt! Och jobigt som få...

    KRAM till er alla

    SvaraRadera