Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

torsdag 27 januari 2011

Löfte

Igår ringde min bästaste bästis. Hon var så exalterad. Hennes kollega är gravid och hon hade fått svart på vitt att hon var infertil och inte producerar några ägg.
Jag kände hur magen knöt sig. Mitt inre skrek "Nej, nej, nej! Gör inte så här mot mig! Berätta inte lyckohistorier!", men jag lyssnade vidare.
Bästisen berättade att kollegan minsann gått till Dr Nie (akupunktörskan som säkert alla IVF:are känner till numer, hon är en guru på att få folk gravida) och fått en 8-dagars behandling. Sen blev hon gravid. Pang! Urrrk, jag vill inte höra mer.
Men jag kunde inte ignorera min goa, fina vän. Hon berättade för att vara snäll. Hon vill att jag också ska gå till Dr Nie. Hon vill, nästan lika mycket som jag, att jag ska bli gravid. Ibland gäller det att inte bara HON ska förstå MIG. Jag måste faktiskt förstå henne också.
Jag VET hur mycket hon önskar för vår skull.
Därför lyssnade jag och lovade att jag ska gå till Dr Nie om vår FET inte lyckas. Jag lovade att jag går dit medan kroppen vilar upp sig inför nästa ÄD. Jag tror inte på att det kommer att fungera. Min kompis kollega är yngre och provade bara IVF en gång och sen en utredning. Jag har gjort flera IVF:er och sen ÄD.
Men jag ska göra det för min vän och för mig och M. För vad har jag att förlora? Lite pengar som vanligt.
Hon är för fin, min kära bästaste bästis.

Kram till alla bästisar på jorden

7 kommentarer:

  1. Ja ibland får man väl ställa upp på att de vill så väl och vill så mycket, även om det svider.

    Min syrra har en väninna med endometrios - till sluuuut provade de akupunktur och till slut, dvs då, blev de gravida...

    Såmenvisst, nu har jag bokat akupunktur. Why not? Pengar? Äääsch, pappersbitar med fina teckningar på. Inget riktigt!

    SvaraRadera
  2. lämnade en bitsk kommentar hos JagvillJagkan på hennes akupunkturinlägg idag oxå...

    ja, alltså nu är jag ju inte skitkul alls... men jag tycker inte att du ska göra något för hennes skull! om du vill prova akupunktur så ska det vara för DIN egen skulle eller för er skull egentligen. jag gick ett helt år, la en massa tid, pengar och inte minst en massa energi på behandlingarna, belv jag gravid? Nääää. Vems fel var det? Inte akupunktörens iaf... Om det är min kropp som inte svarar, eller mitt sinne som inte är mottagligt eller... ja inte fan vet jag men det kändes som att det vändes till att det var mitt eget fel att det inte blev något...

    Kontentan återigen, gör det som DU vill, som DU blir stärkt av!

    SvaraRadera
  3. Nej, nej, nej! Stopp nu, inte gör jag det BARA för min vän! Näe, det vill jag inte... Jag gör det delvis för henne för att hon väckte tanken hos mig igen.
    Vid vårt första ÄD-försök (ET) gick jag på akupunktur (inte hos dr Nie) för att få slemhinnan att bli bra. Det blev den. För när jag gjorde VUL så kommenterade min gyn det. Men framförallt så hittade hon fler folliklar än vad jag någonsin förut. Jag är övertygad om att det var akupunkturen som gjorde det. Men jag vet åndra sidan inte om de innehöll några som helst ägg.
    Hur som helst, ET blev bara ett stort minus så vid mitt senaste försök (FET) så struntade jag i akupunktur. Gissa vad? Jag blev gravid.
    Med det vill jag säga att akupunkturen kan nog hjälpa att förstärka något som finns där men det ska nog till en hel del tur och tajming också. För även om man är fertil så är chansen att bli gravid på första försöket bara ca 25%.
    Så gör jag akupunktur så gör jag det främst för min och fina M:s skull och jag gör det med skepsis.
    Men jag vill göra det för jag vill inte undra hur det hade blivit om jag hade gjort det om jag sitter där barnlös på senhösten. Jag vill känna att jag provade allt som fanns att prova. Precis som du gjorde. Jag förstår hur det kan kännas när det inte lyckas. Det känns förargligt trist. Men du behöver aldrig känna att du inte gjorde ditt yttersta. Akupunktur funkade bara inte för dig. Jag måste kolla om det funkar på mig. För jag tror att dr Nie är den enda och sista som kan "akupunktura" mig ordentligt. Jag kör en kur, funkar det inte så har jag provat två gånger. Det får räcka för mig. För jag tar inget för givet.

    Jag tycker att du gjorde rätt som provade. Och jag tycker verkligen att det är otroligt tråkigt att det inte fungerade. Men DITT fel var det då absolut inte! Alla kroppar är olika bara. Själv är jag ganska skeptisk mot att det fungerar bra på mig.
    Åh, i grund och botten vill jag bara att vi alla får barn! Med eller utan akupunktur...

    Många kramar

    SvaraRadera
  4. Klart du ska prova! Du har ju absolut inget att förlora på det, mer än lite pengar och tid.

    SvaraRadera
  5. Ja, och om inte annat så är det faktiskt väldigt avslappnande (tycker jag).
    Men först blir det FET. Hoppas att akupunkturen inte behövs. ;o)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Bra WIlda! Du resonerar ju så klokt - och det vet jag ju egetnligen att du är en klok tjej. Precis som du gjorde så resonerade jag oxå, men jag dök in alldeles för långt in i det... Jag ska reda ut tankarna som jag ahr i ett eget inlägg så att det blir lite klararer hur jag emnar oxå. Känner att jag blir upprörd och orolig och så kommer bara hälften av sanningen ut... Jag är oxå glad att jag provade, att det är gjort så att jag itne behöver undra

    SvaraRadera
  7. Precis! Jag förstod nog att det var så du menade. Men det ÄR galet lätt att fastna när man håller på med något. Precis som man kan bli besatt av att försöka få barn. Det är så otroligt lätt att tappa bort sig själv. Det har nog lite med att man förändras en del när man går igenom allt detta också.

    Ska bli kul och intressant att läsa ditt kommande inlägg!

    Kram

    SvaraRadera