Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

tisdag 25 januari 2011

Ordens betydelse

Tänka sig, min tandhygienist känner en person som gjort ÄD!

Jag ursäktade mig redan när jag kom in i hennes rum och sa att jag inte varit så duktig med tandtråd senaste tiden samt att en del hormonknaprande kan ha gjort sitt på min tandkvalitet. Hormoner för att jag gjort IVF:er och ÄD. Hon förstod direkt! Och under undersökningen så sa hon att hon egentligen vill träffa mig igen ganska snart för uppföljning men att hon tyckte att vi skulle skippa det.
"Du har så mycket annat att fokusera på som är viktigare och som tar energi." Vilken kvinna! Hon förstod. Hon gav mig ett litet stöd i vardagen och en klapp på axeln. "Ge inte upp! Jag ska hoppas för dig."
Jag får en tår i ögat när jag tänker på det.
Några få ord, en enkel handling, men ack så gigantiskt stort för mig. Ett oväntat upplyftande i kämpandet.

Tack.

Kram

4 kommentarer:

  1. Underbart.
    Det är SÅDANA människor som ska jobba i hela vårdapparaten.

    Good for you!

    SvaraRadera
  2. kul att din tandhygienist har koll på äd. de flesta vet ju inte ens vad ivf är...
    på vilket sätt kan ivf- och äd-hormonbehandlingarna påverka tänderna? kan de ge tandsten?
    jag har vid 40 års ålder fått tandsten o varken tandläkaren el hyg vet varför. kanske hormonerna? jag har iaf aldrig tänkt på det.

    SvaraRadera
  3. Vackert! Kan inte din tandhygienist smitta ner alla med den fina vänligheten?

    Det skulle göra så många så mycket gladare.

    SvaraRadera
  4. Ja, hon var så galet trevlig och härlig. Fler såna i världen så skulle allt vara så mycket bättre. :o)

    Paltkoma, hormonerna gör att man får lättare inflammationer i tandköttet (precis som när man är gravid). Tillsammans med lite tandsten som i sig kan leda till inflammationer, så kan det påverka tandköttet lite mer än vanligt.
    Så hormonerna ger inte tandsten i sig, den bara bidrar till att man lättare får inflammationer.

    kram

    SvaraRadera