Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

torsdag 20 januari 2011

Resultat

Idag och sen tre dagar till av Primolutknaprande. Inte långt kvar nu tills det börjar på "riktigt"...

Tänk om man kunde få tag på statistik på hur många svenskar som gör IVF-behandlingar utomlands. Och var utomlands. På något sätt borde det gå att få tag på. Varje land borde kunna få fram det från klinikerna på något sätt. Eller så får man ringa till all världens kliniker. Det om något borde skit-Korrespondenterna på SVT göra.
Nej, jag kan inte riktigt släppa det där usla programmet de gjorde. Tänk, de har annonserat på olika forum efter folk som gör ÄD och som vill ställa upp på intervjuer. Så gör de ett sånt här program. Falskt, respektlöst och nedlåtande.
Deras annonsering kan ni läsa på t.ex. Barnlängtans hemsida. Journalisten heter Stina Blomgren och hon har även kontaktat folk på Familjeliv.se. Läser ni hennes annons så förstår ni varför jag blir så arg. Jag hoppas vid Gud att Korrespondenterna kommer med ett mer nyanserat reportage längre fram. Till dess kommer jag att ogilla dem konstant.

Men vad spelar det för roll om tusen år? De barn som blir till genom in vitro på olika sätt är ju precis som alla barn, väldigt fina och speciella. Igen skillnad på resultatet med andra ord. Vad SVT än kablar ut.

Kram

7 kommentarer:

  1. Jo, nog är det grymt att se hur det framställs i förfrågan och vad som sedan blev av det. Jag är så tacksam att ingen i slutändan var med från Sverige, stackars människor att framställas så...

    Det ska bli en längre programserie i SVT om ofrivillig barnlöshet i höst någon gång och det oroar mig lite hur det kan bli. Fast det är mer olika sätt att försöka få barn, dock finns även ÄD med. Man kan ju bara hoppas att det inte blir med domedagsmusik och diskussioner om det makabra i att betala människor för tjänster.

    Dessutom har TV3 också en serie om barnlängtan nästa höst, någonstans förväntar jag mig inte av dem att vara lika "seriösa" som SVT - men förhoppningsvis blir inte det något riktigt bottennapp det heller.

    Jag ser inte riktigt fram emot samtalen med kollegorna idag. Mina nära alltså, de som vet att jag varit i Polen för behandling.

    SvaraRadera
  2. Precis. Jag håller med dig till fullo!
    Gissar dock att jag spinner igång lite extra på hormonerna. Ska väl inte skylla på dem men mitt humör PMS-svajar av dem. Garanterat. :o)

    Förstår att du inte vill träffa kollegorna. Jag känner samma sak inför de få som vet vad vi gör. De måste tro att vi är galna och rör oss i "den undre världen". Rena embryomaffian, typ....
    Hoppas att de inte ställer konstiga frågor eller ser snett på dig/oss nu!
    Annars har vi ju alltid varandra, vi i embryomaffian. ;o)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Nu är ju jag lite dålig på sånt här... Men, många ensamstående kvinnor drar sig ju till Danmark och gör sig gravida där. En vän till mig har gjort så. Men det är förvisso insemination och jag förstår att det inte är samma sak, men kanske de pysslar med sådant du behöver där också? Kram

    SvaraRadera
  4. Fina du! Jo, det gör de. Vi kollade det förut men Åbo ligger bättre till för oss.
    Vi fortsätter nog med dem om vårt sista FET nu inte skulle fungera.
    Ett annat alternativ kanske skulle vara om vi hittar en egen donator som är ok med att vi gör behandlingen via Åbo. Då slipper vi att vänta om det skulle bli så. Äsch, vi får se hur vi gör. Helst vill vi ju lyckas på det här försöket.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Embryomaffian!!?? Hahaha. Den var bra!

    SvaraRadera
  6. Problemet är ju att - precis om FC skriver idag - att man väljer vilka glasögon/infallsvinklar man vill använda. Och de två senaste programmen på området tycks ha fokuserat på det negativa.

    Jag trodde att syftena med de här programserierna var att öppna ögonen, skapa opinion, göra diskussionen mer vanlig och därmed "normal" och accepterad -- detta att det finns alternativa sätt att försöka skapa sig ett föräldraskap på. Genom en normalisering kanske den svenska sjukvården skulle öppna upp sig lite mer? Öppna upp för fler möjligheter, varianter, alternativ.

    Men mer och mer undrar jag om syftet är att visa på resultatet av dålig journalistik. Och på att höja rösterna för en reglering av fertilitetsturism. "Om man inte klarar det själv så är det *minsann* inte meningen". Eller nåt. Jag ser framför mig hur de amerikanska pro-life typerna gnuggar händerna av skadeglädje...

    Näh jag vet inte vad jag ska tro. Och jag hoppas, till den Gud jag inte tror på men ändå inte vill avfärda helt, att höstens programserie har något vettigare att tillföra. Annars kommer jag att bli våldsamt besviken.

    SvaraRadera
  7. Väääldigt bra skrivet, Jag vill, jag kan! Precis så är det och precis så trodde jag att programmen skulle vara. Det känns trist att ha så fel. Men som sagt, jag hoppas på en bättring jag med.

    AnnaCecilia: Ja, visst är det ett lite kul namn?! :o)

    Kram

    SvaraRadera