Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

fredag 7 oktober 2011

Dagis?

God morgon alla fina!
Det är fredag vilket innebär att jag snart är helgledig. Tjohooo! Vad skönt det ska bli.
Och vad skönt det är att vara tidig på jobbet. Så lugnt och skönt.

Jag har surfat runt lite på dagis (förlåt min usla svenska, förskola...). Här i vår kommun kan man visst ställa sig i kö så fort bebisen fått ett personnummer. Så jag har börjat att fundera lite på sånt redan nu. Men hur sjutton vet man vilket dagis (förlåt igen, jag är gammal) som är bra!?!? Och får man välja på något sätt eller är det bara önskemål man kan vädra men sedan bli tilldelad vad som helst? Det verkar vara lite så i Stockholmsförorterna har jag upptäckt.
Jag kanske skulle starta ett dagis (förlåt!)? Så vet man vad man får, hihi! Allvarligt talat, det verkar så krångligt. Jag vill ju att Mini ska få de snällaste och bästaste pedagogerna.

Ja, ja, jag ska väl inte fundera för mycket på det där just nu men tanken dyker upp då och då... Svårt!

Kramar

7 kommentarer:

  1. Hej Mathilda, har följt dig ett tag, tycker du har en härlig syn på livet. Har inte själv några barn, är fortfarande lite för ung, men har arbetat som förskolepedagog (mycket korrekt va ; )) i några år. De flesta förskolor har visningar där man kan få komma dit och få en rundvisning. Det är nog det bästa sättet att få en känsla för hur olika förskolor är. Sen är det ju lite svårt att få det som man vill, men önska kan man ju alltid göra : )

    vh Linnea

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag är också en "smyg-läsare" :) och jag har följt dig sen en tid tillbaka.
    Jag är förkollärare och jag vet att det är olika i olika kommuner. Här i Umeå får man inte ställa barn i kö innan de är 6 månader, och det trodde jag gällde hela landet men det kanske skiljer sig. Annars så är det bara ringa runt till förskolor i er närhet och be om att få komma på besök. Man får välja tre förskolor och så har man en förskola som man vill ha i första hand. Det är väldigt smidigt att ta en förskola i närheten av var man bor. Och ett tips är att se till att det är en åldershomogen förskola/avdelning som Mini går på. Mycket bättre för barnet att vara med barn i samma ålder, tycker jag! :)

    SvaraRadera
  3. Tjenare! på stockholms kommuns hemsida (vet inte hur det är på andra ställen) har de så att man kan leta rätt på förskolor inom tex en radie från lägenheten. Sedan lägger man upp dem i en lista och "jämför". Då får man upp svar från någon enkät som bland annat föräldrarna har svarat på. Typ "är du överlag nöjd med ditt barns förskola" och så är det en procentsats. Väldigt pedagogiskt. Jag hoppas få plats på ett av dem som ligger riktigt nära men man få ju inte ställa sig i kö förens barnet fått ett personnummer så jag får hejda mig lite =)

    SvaraRadera
  4. Men ååååh, ni är ju guld värda!! Tips direkt från insidan! Riktigt bra info. Miljarders tack!
    Vad kul att få gå på visningar. Nu blev det här riktigt spännande!

    Och vad kul att få kommentarer från "smygläsare". Jättekul!

    Tackar och kramar!

    SvaraRadera
  5. Får man inte gå på "studiebesök" i er kommun? :-)

    SvaraRadera
  6. Hejsan,
    Jag tyckte också detta med dagis var jättesvårt när mina barn var små. Jag bestämde till slut ett privat dagis drivet av tre tjejer ursprungligen från forna Jugoslavien. De hade ett litet dagis och var superengagerade och utbildade alla och fokus på oss som förälrdrar (alltså vad vi tycke betydde något, annars hade de fokus på barnen).

    Av olika praktiska anledningar bytte vi till en stor kommunal dagis när storebror började skolan. Det var en helt annan sak. Mycket möten som alla skulle på, information, fikapaus, informationsmöte, fackmöte mm Det kändes som att barnen aldrig hade full styrka med personal på avd. Jag vet att jag sticker ut hakan med detta och jag vet också att det bara är ett exempel och inget statistiskt underlag, men mindre dagis och engagerad personal tror jag är nyckeln. Detta oavsett driftform och uttalad pedagogik... (finns så många fina namn...) Gå på grunddata och en stor dos magkänsla! Kramis från mig

    SvaraRadera
  7. Tack!
    Ja, jag är inne på det spåret också. Det där med ett mindre ställe. Viktigast är att det finns engagemang och tid för barnen känns det som.

    Kram

    SvaraRadera