Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

fredag 23 april 2010

Åborapportering

Tebax! Utmattad och trött men nu känns det väldigt, väldigt skönt. Ett lugn har infunnit sig. Nu är det bara att vänta.

Finlandsbåtar är som bekant ett transportmedel men det är först och främst en misär. Att vara på en Finlandsfärja förflyttar dig i tid och rum. Det får mig att tänka på en hård, kommunistisk regering för många år sedan. Båten är det enda ställe där den, på kolschosen, arbetande människan kan fly den hårda och kontrollerade verkligheten. På båten är det ingen som ser och båten är det enda ställe där man kan få tag på och ha råd med sprit. Där kan man släppa sina hämningar och staten kan inte se eller kontrollera vad man gör. Men det är inte bara staten som tappar kontrollen...
Det är min bild av en Finlandsfärja idag. Tragisk. Otroligt tragiskt.
Vi snubblade förresten över en kille som sov raklång på rygg i en trappa när vi skulle gå till frukosten.

Hur som helst så bokade vi in en middag på en lugnare restaurang och där åt vi och delade på en flaska vin. Korkat gjort eftersom vi skulle upp i ottan, d.v.s. kl 4:30, svensk tid. Jag tål inte så mycket. Behöver jag säga att jag var helt slut när jag vaknade? Och den här konstiga tavlan var något av det första jag såg när jag vaknade. Håll med om att det är ett helt rubbat motiv. Hur tänkte konstnären när han valde att måla en telemast som motiv? Vem vill ha det på väggen?

Från terminalen i Åbo kan man ta buss 1 in till stan men vi var inte helt säkra på om det var så eller var vi skulle hoppa av i så fall. Jag hade nämligen glömt alla papper med bl.a. vägbeskrivningen hemma. Smart.
Så vi valde att gå till kliniken. 3 plusgrader och tokgrått väder. Åbo från sin fulaste sida med andra ord. Låter krasst, men Åbo är verkligen inte vackert så här års. Det är nog en riktig sommarstad!
Eftersom vi inte var säkra på vägen så gick vi längs med Slottsgatan (Linnankatu) hela vägen. Det är en trafikerad gata i morgonrusningen... Så för den som vill gå till AVA från hamnen kan jag starkt rekommendera att gå längs med floden Aura istället. Det gjorde vi när vi gick tillbaka till hamnen. Bra mycket trevligare!
När man kommer fram till Salutorget (Kauppatori) så kika efter "Aktia" (bilden).

I det huset men med ingång från gatan till höger, ligger AVA-kliniken. Adressen är Universitetsgatan 15B.

Vi hade tid kl 9:30, lokal tid så vi var där alldeles för tidigt. Personalen var väldigt välkomnande och vi satte oss i sofforna och sippade på en kaffe. Jag hade med mig en Femina att bläddra i (kan rekommendera att ta med sig svensk läsning om man får vänta som vi gjorde, bara finska alster på bordet nämligen). Motvilligt får jag nog även erkänna att jag också somnade till en stund.

Läkaren som tog emot oss heter Kati Härkönen. Galet trevlig! Hon pratar svenska och bad om ursäkt på en gång om hon inte skulle klara att prata svenska hela tiden eftersom det inte är hennes modersmål. Jag får dåligt samvete. Måste lära mig lite finska känner jag.
Hur som helst, hon frågade en del om våra medicinska bakgrunder, genomförde en grundläggande undersökning (vanlig och VUL) på mig och sen berättade hon en del om hur ÄD-processen fungerar rent praktiskt. Tydligen ska man ta en spruta en gång så jag fick även träffa en sköterska som visade hur man ska ta den. Inte svårt alls.
Jag frågade också om ureaplasma och hon sa att de inte testar sånt men om det skulle kännas tryggare för mig så kan jag göra det i Sverige.

Innan vi gick fick vi komplettera lite kontaktuppgifter och så fick vi recept utskrivna till oss. När det är dags får vi mer detaljerad info om hur och när vi ska ta medicinerna men det som jag ska använda är:

- Progesteron 400 mg (vagiatorer)
- Progynon 2 mg (tabletter)
- Primolut 5 mg (tabletter)
- Procren 3,75 mg (sprutan)

Vi kommer att genomföra minst två VUL här i Sverige för att mäta tjockleken på slemhinnan. Ägget måste ju ha något att fästa i.

Till sist, den viktigaste frågan just nu; ungefär när i tiden kommer det här att ske?
Om ca 2-3 månader men AVA har stängt i juli. Därför kommer det att ske antingen i juni eller augusti beroende på när de hittar en passande donator. Kati frågade om vi hade några önskemål om tiden. Naturligtvis så svarade jag "Nu passar bra för vår del så vi har inga krav alls". Ja, jag har torr humor...
Vi hoppas på juni även om vi inser att det lika gärna kan bli i augusti. Men det spelar ingen roll i det stora hela så klart!

Efter besöket fick vi lämna våra väskor på kliniken och sen gick vi runt hörnet till Robert's Coffee. Vi hittade inget annat men såg senare att det ligger ett litet fik vid klinikens ingång.
Vi hann med lite shopping och strövande men Åbo är litet. Vi kollade med två hotell om de hade någon liten pool där vi kunde fördriva tiden men fick nej på båda ställena. Till nästa resa ska jag kolla upp sånt där.
Till nästa resa kanske vi måste stanna lite längre förresten. Det ska ju plockas ägg och samlas spermier och synkas ihop embryon som sen ska sättas in. Det kan ta några dagar och då måste jag bara ha något att göra under väntetiden.

Ganska snart gick vi tillbaka till hamnen och fördrev tiden på Seaport hotell som ligger där. Ett pyttehotell, men vi hittade obekväma soffor på övervåningen där vi embarkerade oss med en macka och lite läsk. Sen sov vi, spelade spel på mobilerna, läste och lyssnade på folk som pladdrade i baren på nedervåningen. Det blev en flera timmar lång väntan på båten och jag trodde att jag skulle dö av tristess och trötthet men jag överlevde. Det blev middag på en lite finare restaurang på båten för att undvika fyllemisären och sen kröp vi ner i säng och sov som stockar. Jag är glad att vi är lediga idag så att vi får vila ut lite. Det var en lång dag igår.
Jag rekommenderar alla som åker dit av samma anledning som oss att kosta på sig en hotellnatt på ett hotell med pool så att man kan slappna av lite och sova ordentligt. Alternativt daghotell (tror att Scandic Plaza erbjuder det). Inte strosa runt i Åbo. Dagen är för lång och staden är för liten för sånt när man anländer kl 7 (finsk tid) och åker igen kl 20 (finsk tid).

Men jösses vad skönt det känns nu. Läkaren var trevlig och duktig. Sköterskorna otroligt trevliga. Vi har fått recepten. Vi har fått VUL-remisser. Vi ska kontakta gyn och Strandkliniken. Processen har börjat. TJOHOOOO!!!!

Glöm inte att kramas därute!

1. Vilken underbar beskrivning!
    Jag hoppas att de hittar en donator pronto pronto och att allt fäster omedelbart!!
    Kramis i solen

2. Tack!
    Hahaha! Pronto, pronto låter alldeles utmärkt.

Kram

3. Bra skrivet och bra bilder! Intressant att höra förslag på vad man kan göra i Åbo och i närheten av kliniken. Bra med vägförslag. Vi funderar också på att promenera dit från hamnen. Skönt att höra att ni har en positiv upplevelse av kliniken och personalen.

Vad härligt att ni har kommit igång. Vi får hoppas att de hittar en donator så snart som möjligt.

Det skulle ju vara väldigt intressant att få se en bild av donatorn. Fast det får man väl inte på den här kliniken antar jag...

Ha en trevlig helg!

Kram Tabasco

4. Ja, visst blir man nyfiken på donatorn?! Jag vill också se en bild. Det enda man får reda på är längden samt hår- och ögonfärg. Ja, och så att hon matchas med oss (mottagande tjej) i utseende så långt det går. Men det är klart att man blir nyfiken, hahahaa!

Min man har en finsk kollega. När hon fick reda på att vi varit i Åbo i helgen så frågade hon vad vi hade gjort för illa för att förtjäna att vara i Åbo. Hahahahaaa! Min finska vän har meddelat att Åbo inte ses som någon direkt fantastisk stad av finnarna. Men jag tror att det kanske kan vara lite liv och rörelse längs med kanalen/floden i alla fall. Annars verkar det vara en ganska "slö" stad med inte alltför vackra byggnader. Så mitt tips är verkligen att se till att ni har någon aktivitet eller ett hotell bokat om ni ska vara där en hel dag.

Lova att avrapportera när ni varit där! Nyfiken på att höra hur det gick för er och vilka intryck ni fick.

Kram

5. Bra att de försöker matcha utseendet med mottagaren så långt som möjligt!

Tack för tipset om aktivitet i Åbo!

Jag lovar att rapportera när vi har varit där. Vi åker till Åbo med färjan den 23/5 och ska till kliniken 24/5, så det börjar närma sig.