Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

onsdag 25 december 2013

Tips om provtagning - WeRLabs

Jag kan visst inte hålla mig från att skriva...
Nu är Fina M ute i lekparken och jag sitter och slappar över en kaffe. Julen är skön!

Jag har ju svurit att alltid försöka göra livet lättare för ÄD/ED-kämpar så här kommer ett litet tips till er:

Cecilia tipsade om WeRLabs där man via deras hemsida kan beställa olika prover och sedan åka till det närmaste labbet (som fått remiss elektroniskt) och ta proverna och sedan få svaret av WeRLabs. Hur smidigt som helst!
Eftersom jag behöver ta en del prover som ny patient till "nya" AVA i Riga, så mailade jag WeRLabs och frågade om de inte kunde erbjuda även andra prover (än de som de redan erbjuder) som ofta frågas efter hos klinikerna. Förutom HIV, syfilis etc så är det ofta infektions- och koaguleringsprover de vill ha.
Rickard på WeRLabs svarade på en gång och satte ihop ett grundpaket för de ÄD-prover jag behöver ta och som flera säkert kommer att behöva liknande av (i alla fall om de går till nya AVA). Och han satte även ihop ett grundpaket för män (HIV och lite annat). Hur bra är inte det?! Nu finns det alltså två grundpaket, ett för kvinnor och ett för män. Jag och Fina M kommer att prova dessa paket och jag lovar att återkomma med en rapport om hur det gick, efter nyår.

För oss som är i utomlands-ivf-svängen så tror jag att det här sparar oss en himlans massa letande efter läkare som vill skriva ut remisser för prover eller som tar hutlöst mycket betalt för den tjänsten.
Priset för paketen hos WeRLabs baseras på priserna som labben tar. Koaguleringsprover är lite dyrare t.ex., därav det lite högre priset för kvinnopaketet. Men det är det värt tycker jag, om man sparar tid och krångel. Och jag tänker att proverna som ingår i grundpaketet är bra att ta även om kliniken inte till en början ber om dessa prover. Man kan ju faktiskt ta ge dem till kliniken redan från början så sparar man tid, pengar och kanske hjälper läkaren till att ge en mer korrekt behandling redan från början. Ibland är det bra att vara lite "före" i processen.

En eloge till Rickard för en jättebra affärsidé som faktiskt stöder en grupp som oss som ofta får leta och krångla för att få till prover. Hurraaa! Jag är jätteglad över deras service!

Kramar

10 kommentarer:

  1. Sån service gillar jag! Jag såg en annanons i en föräldratidning jag råkade bläddra i och tyckte det var en lysande ide.

    Bra att du sprider att de finns och vi vill ha en fullständig rapport sen ;)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, vilken toppenservice! Och snabbt gensvar på min förfrågan. Sånt gillar vi. :-)
    Tack för tipset!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag är också nyfiken på hur det går.

    Nya Ava Riga har inte sagt något till mig om infektionsprover eller koaguleringsprover. Men det kanske går ändå för mig.

    SvaraRadera
  4. Jag mailade labbet idag och frågade om han kunde titta på Storkklinikens infomaterial och göra ett paket med prover för IVF.Han gjorde det på direkten och nu är det uppe.

    SvaraRadera
  5. Ååh, vad bra!
    Kul att han är så snabb och hjälpsam.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Surfade runt lite på sidan... verkar bara vara i Stockholm man kan göra proverna eller? Det var bara en massa ställen där... ingenstans stod det nåt om att det bara funkar i stockholm men när man kollar listan på närmaste lab är det bara en massa ställen runt i sthlm- och så stod det nåt om Eskilstuna och Skövde då... förlåt men jag blir liiiiite irriterad när företag alltid tar för givet att allt kretsar kring sthlm och att man alltid ska ta för givet att det är där allt händer och att övriga Sverige inte finns- att man inte ens behöver nämna det ;-) Men jag kanske har missförstått- det kanske funkar var du än bor? I såfall är det ju kanoners :-)

    A i Göteborg :-D

    SvaraRadera
  7. Jo, visst är det så! Företaget är relativt nystartat och det är i Stockholm det är etablerat och samarbetet är startat med Karolinskas labb som är störst här.
    Jag gissar att grundaren bor i Stockholm så det är nig mest naturligt att starta företaget här. Så är det ju för de flesta som startar företag, man börjar där man bor och har kontakterna. Det är ju inte så konstigt.
    Kanske kan du maila honom och fråga om han har planer på att även starta upp på andra platser i Sverige?
    Stockholm har ju ett stort kundunderlag så det är ju också en bra marknad att testa på till en början. Men visar vi att det finns efterfrågan på fler ställen genom att meddela WeRLabs det så hjäler vi både företaget och oss själva.

    Så jag tror inte att det handlar om att man glömt eller struntat i resten av landet. Företaget är nystartat och ägaren bor i Stockholm. En ren tillfällighet, tror jag.
    Men är det panik att få tag i prover så går det alltid att åka till Stockholm. Men, som sagt, jag gissar att den här affärsidén går att expandera även till andra städer.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hihi... det är helt ok att ett nystartat företag finns i sthlm och att man etablerar sig där man själv bor och verkar- det är inte det jag irriterar mig på. Det som upprör lite (i-landproblems-irritation ;-) ) är att man inte skriver det- vi är nystartade och finns i sthlm och det är här man gör proverna. Nu kan vem som helst beställa och betala och sen upptäcka att jaha nämen jag bor ju i Norrland och kan inte ta mig till just dom labben- om man inte kollat noga innan på listan. Inte ens i frågor och svar tar dom upp att bor du på annan ort kanske det inte fungerar. Jag tror absolut att dom är tillmötesgående och kanske fixar det om man kontaktar dom- dom verkar vara väldigt angelägna om att ge service om man läser vad ni skriver och dom kommer kanske expandera framöver. Det var mest en reflektion över hur dom presenterar idén på hemsidan- det återkommer så ofta i alla möjliga sammanhang, att man inte tänker på att alla inte bor i sthlm även om många gör det ;-)

      Men tack för tipset! Det kan säkert komma till användning för många och kanske för fler framöver ;-)

      A i Göteborg :-)

      Radera
  8. Aah, bra grej där! Det borde vi meddela dem så att det blir lite tydligare. Det har du helt rätt i!
    Och kanske att han vill öppna på fler ställen (vilket jag skulle vilha pm jag var han). Gbg, Malmö, Falun... Ja, det borde finnas stor potential!
    Bra poäng! Jag mailar Rickard om det så får han i alla fall vår input. Sånt är ju alltid värdefullt när man är nystartad. Så får han göra som han vill sen om inte annat.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Men en stor lättnad spred sig i hjärtat på nåt sätt av att läsa detta. Om vi någongång skall försöka oss på syskon har min första tanke gått åt den ångesten som ligger över en när man skall kämpa livet ur sig och känna sig som en utböling när ingen vill hjälpa till att ta alla prover som klinikerna kräver...

    Och innan jag hann trycka på sänd hör så läste jag på deras hemsida att labben ligger i sthlm.. Skit. Hoppas de kommer till gbg med nu!!!

    SvaraRadera