Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

måndag 18 juni 2012

FK-argument!

Asså, det stör mig något fruktansvärt att Försäkringskassan har beslutat att ändra reglerna för ersättning för ÄD som är gjort i annat EU/EES-land.
Beslutet gäller alltså från den 1:a april i år och avser de som har gjort ÄD med anonym donator. Man hävdar att det är emot lagen i Sverige.
Ok, det köper jag. MEN...
Det jag inte gillar är att de struntar i om man gjort ÄD innan den 1:a april, och även avvisar ansökningar som inkommit FÖRE det datumet. Det är inte OK. Det måste bara finnas att ett sätt att överklaga såna beslut.
Det finns en tjej i en tråd på Familjeliv.se (inlägg nr 189) som verkar ha kommit på en bra anledning till att man ska överklaga. Likabehandlingsprincipen. Underbart ord!
Den går ut på att alla myndigheter ska behandla alla lika. Så om någon fått ersättning med anonym donator INNAN den 1:a april i år så bör alltså alla som har gjort ÄD med anonym donator innan det datumet få ersättning.
Det är ett toppenargument, tycker jag!! Fasiken, ibland är FL fantastiskt.... Jag hade i alla fall använt det argumentet och överklagat. Hoppas att några gör det och hinner få ersättning innan FK ändrar något igen.

Jag är glad för min egen skull, att jag var en av de första som sökte ersättning för ÄD utomlands. Men med den nya regeln hos FK så sjönk glädjenivån något...

Kram på er


2 kommentarer:

  1. Gäller det bara äggdonation eller gäller det även spermiedonation för det måste väl gå under samma princip, vi som går till läkare i danmark får ju t ex inte använda öppen donator för det är det omvända mot sverige där däremot sjuksköterskekliniker får ju använda öppna donatorer.

    Nu kan ju inte vi få ut något för våra syskonförsök men funderar bara om jag tipsar någon om att söka ersättning i onödan..

    SvaraRadera
  2. Vad jag vet så gäller det bara äggdonation men det är ju inte hugget i sten. Jag kan i och för sig inte så mycket om spermiedonation men, som du säger, samma princip kanske gäller där?
    Men, är spermiedonation anonymt i Sverige? Det låter ju helknasigt om det är tvärtom mot ÄD liksom?

    Kram

    SvaraRadera