Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

onsdag 27 mars 2013

Testerna

Som jag trodde. Fru Gyn ställer sig lite frågande till testerna. Eller snarare ett och det är Chomocysteine som hon inte förstår vad det ska vara bra för. Hon vill veta mer om varför det ska tas för det är inte något "standardtest" som finns med på provtagningslistorna utan måste specialbeställas.
Förresten var även Lupus anticoagulant numer ett specialtest som måste beställas vid sidan av (vanlig remiss går inte).
Och så var tydligen inte listan från AVA helt perfekt specificerad. Det finns lite olika varianter av de olika testen som AVA ber om och de måste specificera sig lite mer kring vad mer exakt som ska mätas av alla olika testerna.
Suck. Alltid är det något. Och så hamnar man i det där läget igen. Det där när man ska hålla reda på allt själv och sätta sig in i allt utan läkarkunskaper och maila, fixa, trixa och dona.
Men klart att jag är tacksam över att min Fru Gyn faktiskt hjälper till så gott hon kan och hon ska även ringa kollegor och fråga lite mer.
-"För att jag är nyfiken.", säger hon glatt.
Men så påpekar hon att hon tycker att det är konstigt att de vill ta alla prover. Jag har ju trots allt haft en graviditet mellan de två missfallen och att just IVF/ÄD kan ge en lite ökad risk till upptäckta missfall jämfört med vanliga graviditeter där en del tidiga missfall aldrig upptäcks eftersom man inte ens vet om att man är gravid.

Så nu har jag mailat AVA och frågat om jag kan ta Chomocysteine- och Lupus-testerna hos dem samtidigt som insättningen istället. Krångliga människor. Kan de inte bara slänga in embryona och så PANG! blir jag gravid? Det vore så mycket trevligare så.

To be continued...

KRAM

4 kommentarer:

  1. Mycket enklare, du kanske ska upplysa dom om det förfarandet istället? =)

    SvaraRadera
  2. Är det inte homocystein de menar? Det ska bar lågt så att missfallsrisken minskar. Sänks genom att äta B12.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tror absolut att du har rätt.
      Jag ska börja HÄLLA i mig B12 och folsyra och...och...ALLT nyttigt.

      Och så tror jag att jag tar alla prover där nere istället. Jag orkar bara inte hålla på med allt ringande fram och tillbaka.

      Tack!!
      Kram

      Radera