Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

söndag 21 mars 2010

Svenskundervisning

Vad har hänt? Varför kan ingen skilja på hur man använder orden "de" och "dem"?
Sover folk i skolan?

Ja, jag är en liten språkpolis ibland trots att jag själv skriver fel då och då. Men jag anser i princip att man ska göra sitt yttersta för att bevara vår grammatik. Det går nämligen inte att få ett flyt i läsandet om grammatiken är fel. Vi blir helt enkelt sämre på att läsa.

Så läs och lär:

Lärande artikel om "de" och "dem"

Kort sammanställning av grammatik - språkstöd

Och sov inte på lektioner. Ni kan missa något grundläggande.

kram

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag är ledsen att behöva informera om att de tagit bort stavning och grammatik i skolan.
    "Huvudsaken är nu att de ska kunna göra sig förstådda". Hör det från mina vänners skolbarn i åldern 18 och neråt... :( Jag både lider och sörjer med dig.

    Så nu vet du det. Åh andra sidan så är det mycket märkligt att en del i den åldern kan stava alls?

    Här är säkert både saker du vet och inte vet. Det om stavning finns med här.
    Men det är några av de skönaste citaten från FL. Innan du läser markera texten så blir den lättare att läsa. (När detta inlägg gjordes var bakgrunden svart.)

    http://ladyj112.xpy.se/?m=20090708

    SvaraRadera
  2. Hahahaa! Riktigt kul läsning!

    Så grammatik är borttaget? Jösses, jag ÄR gammal, hahahaa! Fy, så trist.
    Jag får väl ta och leva med det helt enkelt.

    Konstigt är det i alla fall. Att jag har blivit gammal...

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Du är inte gammal!
    Du är ung och tidlös!

    på 1500-yalet och på 1600-talet så var grammatiken obefintlig. Det fanns inte och man fick stava som man ville. Det verkade så härligt när jag var barn och satt och pluggade. Tänk vilken frihet det var.

    Nu idag, fy farao vad jag blir matt på folk som inte kan eller ids stava eller skriva mer korrekt. Ett och annat stavfel kan jag leva med men särskrivningar och annat hittepå larra jag mig så märkvärdigt bra utan.

    Idag såg jag ordet spermie stavat såhär:

    Spärmie

    Jag blir galen! :)Hur illa är det inte? *Ryser*

    SvaraRadera