Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

tisdag 29 maj 2012

Nervöstankar

Ok, ny dator och jag förstår bara inte hur jag ska spara ner bilder från nätet. Hur gööör man på en språjtans ny MacBook Air? Suck.

Men nu är inte det här en datorblogg så jag ska vädra mina tankar som snurrar istället.
Jo, målet var att sluta amma i slutet av juli (eller juni). Om jag gör det och mensen kommer igång ganska omgående (I wish...), så borde det kunna bli en insättning som tidigast i oktober eller november. Faen, vad trist! Det känns jättelångt dit! Blir det november så kommer bebisen i augusti. Om vi lyckas.
Om vi misslyckas så blir det senare... Logiskt.
Åh, jag inser att ju mer jag tänker på det desto mer nervös blir jag. TROTS att jag är så nöjd som det är. Det gäller verkligen att hålla nerverna i styr på något sätt.
Nervös är jag därför att jag dels inte vill bli för gammal. Gammal enligt mig när det kommer till ÄD är i och för sig 50 år (bara min personliga åsikt avseende mig själv och absolut inget rättesnöre!), men nu när jag har chansen att lyckas tidigare så vill jag lyckas innan jag blir 43 år. Det blir jag i september nästa år. Näe! vänta nu! Jag blir 44 år då. Hu! Men än så länge så känner jag mig som en 28-åring i och för sig men min mormor sa att hon kände sig som 23 när hon var 93 så det kanske inte är ett helt bra riktmärke att gå efter.

Och så är jag nervös att embryona inte ska klara upptiningen. 5 st har vi i frysen. Vi tinar upp ett i taget tror jag (eller hur de nu gör rent tekniskt...). Något borde klara sig kan jag tycka. Men det går aldrig att veta. Denna osäkerhet... Urrrk.

Och till sist är jag nervös för att embryot inte fäster. Det borde finnas något klister man kan doppa dem i innan man sätter in dem. Och så hålla fast dem lite mot slemhinnan medan klistret torkar, innan man tar ut den där lilla pipetten eller vad det heter. Som doktorn använder när hon sätter in embryot.

Jag och Fina M har också diskuterat hur vi gör rent praktiskt. Inget är bestämt men det blir så klart dyrare att ta med både honom och Mini när det bara är jag som behövs för ingreppet. Så jag har frågat bästaste bästisen om hon vill följa med. Tänkte att vi kan gå på spa där nere dagen innan om hon vill. Hon blev alldeles tårögd och rörd så jag gissar att hon vill det. Sen ska resan så klart klaffa med hennes liv också, men det vore kul. Vi får se helt enkelt. Fina M kanske absolut VILL följa med när det väl är dags och då är det viktigast så klart.

Åh, det är så mycket tankar hela tiden! Hur det kan bli och hur det inte kan bli. Det är spännande, kul och läskigt på en och samma gång. Tur att jag har Mini som distraherar bort tankarna. Så fort jag är med henne så tänker jag inte på försöket alls. Då är det bara hon som gäller och det är så klart mycket roligare.

Förresten, jag "kommer ut" mer och mer kring det här med ÄD har jag märkt. Jag har inga problem att prata om det med människor som jag litar på och som jag märker har en stor del empati. Det känns jättehärligt! Jag berättade för två tjejer i föräldragruppen och jag vet att i alla fall en av dem har läst här på bloggen. Jag fick ett väldigt fint sms av henne som värmde gott i hjärtat. Fina människa!
Då är det kul att berätta så jag hoppas att jag törs göra det för fler och fler. Men viktigast är så klart att Mini får reda på det. Jag vill inte att det ska vara några konstigheter. För det är det inte. En celldonation. Ett enkelt ingrepp om än svårt att får det att fungera alla gånger. Men, som sagt, inga konstigheter.
Självklart kanske någon jag känner redan hittat hit till bloggen och förstått vem jag är, men då får det vara så. Det vore bara kul att få reda på det i så fall. För min egen nyfikenhets skull.

Nej, nu är det dags att göra två pajer till inför namnkalaset på lördag. Det ska spöregna så vårt lilla "garden party" får bli i vardagsrummet. med utemöbler, kulörta lyktor och allt. Lite kul ska det vara, trots regnet!

Kram i solen så länge!

14 kommentarer:

  1. Det är olika för olika personer hur mycket amningsuppehåll som krävs. För många räcker det med att låta bli att nattamma och få 8-10 timmar i sträck per dygn för att mensen ska komma tillbaka. Så det kanske är ett tips som kan snabba upp det lite utan att sluta med amningen tidigare än nödvändigt?

    SvaraRadera
  2. Jag förstår din oro helt och hållet, men säger ändå att försök inte oroa dig (jag vet att det inte är lätt). Njut nuet som ni har nu och låt tiden bestämma hur det blir. När mensen kommer tillbaka, hur embryona regarer på upptining och insättning kan du ändå inte påverka så mycket. Vissa får sin mens tillbaka på en gång att de slutat amma, hos vissa kan det ta några månader.
    Försök inte tänka på det. Ni har ett plan, ni vet att ni vill ha ett syskon till Mini, resten får ni se när det kommer att hända. Det kommer när det behöver komma. Låt inte oron ta över den underbara tiden som ni har just nu.
    Allt kommer att ordna sig precis i rätt tid när det behöver göra det, du får se.
    Stora kramar!

    SvaraRadera
  3. Om man HADE regelbunden mens innan man blev gravid kan det ta lite olika tid efter att man trappar ner på amningen tills mensen kommer tillbaks. Till mig sa CvL att jag skulle ringa om den inte hade kommit 2 månader efter att jag hade slutat amma helt (och då ammade jag länge, 20 månader). Men jag hade inga ägglossningar alls utan spruthjälp innan min första graviditet, så det beror nog på hur det har sett ut tidigare...

    SvaraRadera
  4. Min mens kom tbx efter 2 mån fast jag helammade (varannan timme) Hade inte regelbundna äl innan bebis. Verkar väldigt olika det där

    SvaraRadera
  5. Ja, jag tänkte också på det när jag läste din kommentar, Johanna. Det där med att nedtrappning kanske kan sätta igång det. Men så är det det där med regelbundenheten som du, Santosha, skriver om... Jag är ju oregelbunden som en klocka i helvetet. Förmodligen min ålder som ställt till det med tiden och förklimakteriet.
    Kanske att jag borde kontakta AVA igen och påtala problemet? Det har jag gjort förut och då går det att lösa med...Pro-någonting, tror jag att tabletterna hette (varför ska alla dessa tabletter hit och dit alltid börja med "Pro-"???!). En gång hade jag en cykel på 72 dagar. Det var i och för sig lite väl extremt även för att vara jag.

    Och tusen tack, tonci! Dina ord värmer!

    Kram på er

    SvaraRadera
  6. Åh, jag tar datorfrågan. Det är bara att ta tag i bilden och dra den till skrivbordet. :D
    Det andra är över mitt huvud. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur sjutton gör jag då? Det funkar liksom inte. Bilden jag ska ha ska man klicka på så den blir större. När jag gör det så visas den med lite genomskinlig, svart bakgrund över fönstret liksom. När jag försöker att klicka på den för att dra den så visas bara nästa bild på den sidan.
      Och när jag lyckas spara den så blir det bara i det ursprungliga, lilla formatet. Så förbaskat irriterande!
      Jag blir galen...

      Jag tackar så klart för tipset även om jag inte lyckas! :oD

      Kram

      Radera
    2. Aaah! Nu klarade jag det!!

      TACK igen!

      Kram

      Radera
    3. Och om du klickar en gång med två fingarar (motsv. högerklickar) kan du välja öppna bild i nytt fönster eller spara bild som. Jag är sååååå nöjd med min Air, du kommer inte att ångra dig :)
      /J

      Radera
  7. Det finns klister! "embryo glue" - de erbjuder det på min klinik Downunder, fråga om de har det på din klinik. Det kostar lite extra. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolt!! Det måste jag kolla upp! :o)
      Tack!

      Kram

      Radera
  8. Vi ska göra syskonförsök till hösten och jag var tvungen att vara amningsfri minst tre månader innan ny IVF behandling. Hade velat amma lite längre, men nu blev det inte så eftersom vi vill komma igång med syskonförsök. Njut av en underbar sommar tillsammans med Mini och Fina M, jag vet att det finns mycket att oroa sig för men försök att njuta av nuet. Allt kommer ordna sig till det bästa! Kram!

    SvaraRadera
  9. hej hej
    försökte hitta dig på familjeliv
    hade en fråga om ersättning från försäkringskassan
    finns du kvar där
    mvh sissan

    SvaraRadera
  10. Hejsan,
    Jo, jag finns kvar där men enklast är om du mailar mig på:
    wildamathilda@hotmail.se

    kram

    SvaraRadera