Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

söndag 16 januari 2011

Ödet

Jag vet inte vad det är, men det känns tungt just nu. Kanske är det gipset som gör det, kanske är det vädret. Jag känner en otrolig rastlöshet men också en slags hjälplöshet. Jag är i ödets händer. Den som känner mig vet att jag inte tror på ödet. Jag har påverkat mitt liv i det mesta, men i det här fallet kan jag inte göra det. Hjälplös och rastlös. Ödet kanske finns ändå?
Ingen kan påverka sin fertilitet (jo, om de inte super som svin t.ex. eller tar ett aktivt beslut). Jag vet det nu. Så var det inte när jag var yngre. Då skulle jag ha barn när jag blev 28. Det lät bra tänkte jag. Naivt.

Kan det vara Primoluten som spelar mig spratt? Som gör att jag blir nedstämd? Eller är det bara en av dessa dagar som ska vara så här och som passerat snart? Jag vet inte.

kram

5 kommentarer:

  1. Jag tror på ödet delvis. Jag tror att man kan påverka det. Välja själv. Jag tror att om man önskar och hoppas så går det lättare att påverka.

    Jag kan inget om Primolutens biverkningar.

    Men jag tror att hela alltet kan göra såhär och vädret med.
    Existentiella funderingar kan dessutom få vemsomhelst att deppa ihop.

    *knuffar med wilda på solskenspromenad* (om wilda vill förstås) i annat fall så önskar jag att du har det mysigt med M istället.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Imorgon hoppas jag att lite mer positiv energi kan flöda till...

    kram

    SvaraRadera
  3. Jag tror på ödet! Inte i den bemärkelsen att allt skulle vara förutbestämt, men kanske snarare som en dröm, en magkänsla. Att lyssna på sin hjärta. Följa vinden. Och gör du ju nu. Hade du inte gjort något, utan bara åkt på det rakaste spåret, då hade du inte åkt till AVA alls. Då hade du aldrig gjort/fått ÄD. Aldrig vetat om du kan bli gravid eller inte. Men så måste du ha tyckt att den där raka vägen inte ledde dit ditt hjärta sa att du skulle. Och nu vet du att du kan bli gravid. Att det är möjligt. Jag tror att det som ropar på dig. Det där som får dig att längta dig ur skinnet, det är ödet.

    Och ja, nedstämdhet är en möjlig biverkning av Primolut, men du har säkert redan kollat upp det. :o)

    Hoppas i morgon blir en skönare dag! En sån där dag när snön börjar smälta och man inser att våren kanske faktiskt kommer snart. Att allt som kommer växa i sommar faktiskt redan ligger där under isen och väntar. Vet du vad jag menar? Det kanske bara är jag som längtar ihjäl mig efter lite vårsol. ;o)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tack Flisan! Du är för go!

    Jag har inte sett ödet på det sättet men jag förstår hur du menar. Förmodligen är allt en kombination av val och ödet. För i våra val så påverkar vi ödet men vi väljer inte att födas så livet börjar ju faktiskt med ett öde på ett sätt.
    Ibland ska man nog, som du säger, bara flyta med så lite ödestro har jag nog när jag tänker efter. Just nu är det kanske så. Jag MÅSTE flyta med och kan inte göra så mycket annat i hopp om att nå målet.

    Vilken tur att jag började med den här bloggen. Det var nog ödet. För utan den hade jag aldrig fått kontakt med er, kloka människor!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jo, just det. Visst är det Primoluten som spökar...

    "Biverkningar (Läs mer om biverkningar)
    Liksom alla läkemedel kan PRIMOLUT-NOR ge biverkningar.
    Vanliga:
    Oväntade blödningar, menstruationssmärtor samt viktökning.
    Mindre vanliga:
    Huvudvärk, illamående, påverkan på leverfunktionen, bröstspänningar, nedstämdhet, minskad sexuell lust samt acne och fet hy.
    Sällsynta:
    Svullnad på grund av vätskeansamling.
    Hormonella substanser av den typ som finns i PRIMOLUT-NOR kan i sällsynta fall ge godartade och i ännu sällsyntare fall elakartade levertumörer, vilket i enstaka fall har lett till blödningar i bukhålan. Läkare ska därför kontaktas om det uppträder ovanliga och ihållande smärtor i övre delen av buken."

    Jag hade lite mensvärk imorse men eftersom jag äter Voltaren för armen så känns den inte längre. Jösses, jag är en levande pillerburk!

    Kram

    SvaraRadera