Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

söndag 27 juni 2010

Hemma

Vad skönt vi haft det! Och skoj! Men trots allt så är det skönt att få komma hem också.

Vi har slirat runt hela helgen med allt vad midsommar innebär: sillbord, nubbe, öl, midsommardans, sång, små och stora grodor, vin, grillning, fästingar, sol, bastubad, kvällsdopp, myggbett, små barn, stora barn, bakistanter och bakisgubbar, skratt, tjo och tjim. Jag är helt slut.

Vilken bästis jag har. Hon är alltid där för mig. Toppen helt enkelt. Vi har pratat lite om ÄD och hur det kan tänkas gå. Bra hoppas vi så klart. Så har vi spekulerat lite i om ett annat par i vänkretsen kanske hållit eller håller på med IVF eller ÄD. Vi tror det. Men det är som sagt bara spekulationer och vi tänker absolut inte fråga dem. Det är en privatsak som vi inte har att göra med. Men vi kunde inte låta bli att spekulera... Jag inser att vi inte är direkt unika som gör ÄD. Det blir vanligare och vanligare och det är nog ganska naturligt i och med att många väntar längre nu med att bli gravida än tidigare. Statistik visar at det är fler som gör IVF nu än för t.ex. tio år sedan. Men ingenstans har jag lyckats finna samlad statistik för äggdonationer. Klart att det finns för de som görs i Sverige men de flesta som gör ÄD är för gamla för att få göra det i Sverige. Utlandsstatistiken är mycket mer intressant men det verkar inte finnas någon central statistik någonstans. Och så skulle det vara intressant att veta hur många svenskar som gör ÄD utomlands. Tycker jag. Finns det någon därute som har någon samlad och uppdaterad statistik så länka gärna till den här. Det är tokintressant tycker jag!

Under tiden som jag fortsätter mina funderingar så ska jag tvätta och grilla med maken. Sen bums i säng för att orka med en arbetsvecka till. Suck, nu är man hemma i verkligheten igen.

Kramas på en frottéhandduk i sommar! Fästingarna är så irriterande när man kramas i gräset.

Kram

4 kommentarer:

  1. Härligt nu har haft det-ute :)
    Jag är alldeles avis :)

    Den som söker skall finna, hoppas du hittar siffror.

    Det borde finnas svensk statistik eftersom gravida kvinnor förr eller senare måste till en bm, berättar man inte det där?
    Eller håller man ÄD för sig själv? Är det ingen i Sverige som följer upp sånt någonstans alls annars? Ni var ju till en psykolog?
    Då finns det ju antecknat? Osv. Det finns nog. Frågan är nog bara var. Kan du inte ringa socialstyrelsen? Om de inte svarar direkt.. De skickar ut nästan vadsomhelst för en relativ summa, om jag inte minns fel.

    Hehe, tror du att en frottehandduk skyddar mot fästingar? :) *retas*

    Bättre med en dubbelsängsfilt/överkast. Mer krypradie för de små mini-monstren.

    SvaraRadera
  2. Hallojsan!

    Ja, lite siffror vore kul att se faktiskt men det finns inte samlat någonstans. Tyvärr! Det finns statistik enbart för de som sker här i Sverige men inte de som görs utomlands. Men det kanske finns någon central statistik i EU eller nåt... typ... Men jag ska söka vidare. NÅGOT borde finnas någonstans.

    Äsch, jag skulle ha skrivit "frotté-jätte-badlakan". Men det räcker nog inte mer än en kort stund. Dubbelsängsfilt är nog mer ultimat.
    Fästingar är hursomhelst otäcka kryp!

    kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig midsommar ni har haft!

    Jag tycker också att det är intressant med siffror på svenskar som gör ÄD utomlands. Skriv gärna ner dem om du finner dem.

    Vi var i skärgården över midsommar. Jättehärligt väder, trevliga människor och mycket god mat. Och så fick jag plocka bort en fästing från mitt ben igår. Jag håller med, fästingar är otäcka kryp.

    Kram Tabasco

    SvaraRadera
  4. Åh, vad skönt det låter! Skärgård gillar jag.
    Men inte fästingar...

    kram

    SvaraRadera