Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

fredag 5 februari 2010

Endometrios

Ok, jag är verkligen inte vän av självdiagnoser men just nu känns det som att jag blivit upplyst.

Jag har alltid haft otroligt jobbiga menssmärtor. Ibland så ont att jag bara kan ligga ner i ett mörkt rum. Ibland har jag kräkts av att det gör så ont. Jag har också haft en cysta i livmodern som spruckit. Inget farligt men den var där och sprack. När jag var yngre åt jag p-piller för att minska det onda och det hjälpte. Jag fick alltså p-piller innan jag ens haft sex.
De senaste åren har jag inte haft lika ont och jag har också insett att mina menssmärtor inte varit helt vanliga. Så var det med det liksom, jag har ovanliga menssmärtor.

Så idag jobbar jag hemma igen och har tv:n på i bakgrunden. Helt plötsligt hör jag att de pratar om ovanligt smärtsamma menssmärtor. En tjej är med i studion och beskriver hur hon haft det. Precis som jag!!
Hon berättar att hon har Endometrios. En gynekolog som är med i programmet förklarar att det inte går att upptäcka om man inte gör en titthålsoperation men att det är en väldigt vanlig åkomma hos kvinnor. Den leder ofta till infertilitet eller sänker förmågan att få barn avsevärt. Äggkvaliteten är också ofta sämre hos dessa kvinnor.

Inte så kul att höra men jag kan inte låta bli att dra paralleller till min egen situation. Det var som att höra om sig själv på tv. Det kanske är en förklaring till varför det är så svårt för mig att få barn?

Fan, jag måste fråga läkaren på CvL vad han tror. Jag kan ju ha helt fel och greppar efter halmstrån, men det spelar ingen roll. Måste bara kolla upp det där.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Och stopp! Lugn :) *kramar om*

    Jag brukade få sån mensvärk från 14 år, att jag har åkt ambulans, blivit medvetslös och kräkts.
    Varje gång samma visa på akuten, så lågt blodtryck att de trodde jag hade inre blödningar. (ca 250 såna besök på akuten)
    Jag lämnade U-prov och blodprov och sen fick jag morfin. Varje månad. Jag gjorde titthål men jag hade ändå inte endometrios.

    Har fler vänner som blivit gravida ofta (har fler barn fast de har det.)

    Känner en tjej som är gravid nu med tvillingar (IVF) och det går bra.

    Såå...visst kan det vara så att du har det, men det kan precis lika gärna vara så att du inte har det.

    Jag förstår att du tänker så..men ta INTE ut något i förskott. Vill du veta så kan du säkert få göra ett titthål. Vänd dig till kk eller IVf för att i så fall få remiss.

    Kram och omtanke!

    SvaraRadera
  2. Hahahaa! Ja, det är bra att du stoppar mig.

    Jag drog nog bara lite förhastade slutsatser helt enkelt. Tror nog inte att jag har Endometrios faktiskt. Och skulle jag ha det så måste jag göra IVF i alla fall. Så vad gör det för skillnad egentligen?

    Nej, jag låter mina slutsatser stå kvar här och så går jag vidare med IVF:en istället.

    Hoppas att allt går bra för dig!

    KRAM

    SvaraRadera