Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

lördag 20 februari 2010

Umeå

Kom på en skum sak jag vill dela med mig av. Jag mailade IVF-kliniken i Umeå i mitten på januari. Så här skrev jag:


"Hej,

Jag talade i förra veckan med IVF-kliniken i Stockholm angående äggdonation. De sa att jag skulle kontakta er direkt vilket jag nu gör.
Jag och min man har försökt att få barn i två år utan resultat. Just nu går vi och väntar på att få starta vårt andra IVF-försök (Carl von Linnékliniken i Uppsala). Eftersom min man är 42 år och jag 40, med en förmodligen sinande äggreserv, så vill vi ställa oss i kö för äggdonation.

Hur bär vi oss åt för att få sälla oss till äggdonationskön hos er?"


Den 20:e januari fick vi detta märkliga svar (jag har medvetet utelämnat sköterskans namn):

"Hej.
Vi behöver namn.pers.nr på er båda samt adress och aktuella tel.nr dagtid.
Svara på din historik nedan.
mvh
XXX XXX
barnmorska/koordinator ÄD.
IVF-kliniken Umeå
+46 90 785 91 59
www.ivfsverige.se"


Jag förstod faktiskt inte det där mailet men skickade våra namn och personnummer samma dag. Sen blev det tyst.
Den 31:a januari skickade jag en påminnelse:

"Hej,

Vi skickade in nedanstående uppgifter den 20/1 i år och undrar nu hur vi vet att vi står i kö?
Inväntar vi en bekräftelse via mail eller postledes?
Hur gör vi om vi har en egen donator?
Får vi träffa någon läkare? Behöver ni information från tidigare IVF-försök?
Hur ser tidsplanen ut? Finns det någon ungefärlig sådan?"


Den 17:e februari fick jag två svar:

"Hej igen.
Meddela oss om du har egen donator.Behöver då namn,ålder,och tel.nr så jag kan ringa henne.
mvh
XXXX UT/ivf
IVF-kliniken Umeå
+46 90 785 91 59
www.ivfsverige.se"


samt

"Hej.
Jag reg.er.Under väntetiden ( 2-3 år) försök att skaffa egen don.
Har ni prövat Finland-AVA/Riga?
mvh
XXXX UT/ivf klin
IVF-kliniken Umeå
+46 90 785 91 59
www.ivfsverige.se"


Är det bara jag som tycker att det här är en helmärklig mailkonversation?

IVF-kliniken i Umeå är en privat klinik. Det borde väl ligga i deras intresse att följa upp folk som söker sig till dem? Och hur sjutton skriver de egentligen? Det går ju knappt att förstå vad människan menar i sina mail.
Dessutom undrar man hur de hanterar de som går i behandling hos dem när de inte svarar på frågor eller återkommer med information. Helmärkligt! Självklart vill vi inte ha med dem att göra. De verkar totalt nonchalanta. Inte tusan vill jag att en sån klinik ska pilla med mig och mina hormoner. Huga!
Dessutom står det på deras hemsida att väntetiden är 1 år. Lögnare där.

Jag tänkte att ovanstående information kanske kan vara till hjälp om någon annan går i tankarna att kontakta Umeå för ÄD. Det är liksom ingen idé... Om man nu inte är ett fan av konstiga mail.

2 kommentarer:

  1. Skönt att höra att du 'är piggare idag. Själv botten efter minus imorse, även om TD är imorgon så känns det hopplöst.
    Kram'
    Maria

    SvaraRadera
  2. Åh, så trist att höra. Riktigt, riktigt trist.
    Hör gärna av dig om du vill pladdra av dig.

    Många, många kramar till dig!

    SvaraRadera