Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

måndag 2 augusti 2010

Idiot

Urrrk, vilken helg. Seg, tråkig och ganska trist trots att jag tittat på Pridetåget, hängt med kompisar och varit på urtrevlig middag igår kväll.

Anledningen är nog att jag blev ur hågen, tappade lusten och blev deppig av den lilla tjejens bortgång. Så fina föräldrar ska inte heller behöva genomgå allt som de har gått igenom. Näe, fy! Världen är bra orättvis ibland...

Pridetåget var urtrist. Bara en massa politik och reklam (Vad f*n gör Statoil och Nissan i ett tåg för homosexuella annat än ren reklam? Trams). Alldeles för lite stolthet, musik och feststämning. Åk till Amsterdams Pridefestival om ni vill se äkthet, fest, musik och "lagom" med politiska budskap.

Igår kväll var jag på middag med kompisar och där var en Fru M. Henne träffar jag ungefär två gånger per år via en gemensam kompis vi har. Hon är normalt verkligen urtrevlig men jag kan inte påstå att jag känner henne. Vi pratar mest väder och vind när vi ses. Trevligt.

Så igår... Suck...

"Så ni är gifta nu?"
"Ja, jo..." (Det var vi sist vi sågs också. Och gången innan det. Och innan det. Och innan det. Och innan det... Remember? Not.)
"Försöker ni skaffa barn?"
"Eh?" (Vad har DU med DET att göra?)
"Ja, jag menar.. Hur gammal är du?"
"41 snart." (Men FÖR FAAN!)
"Men använder ni skydd?"
"Eh? Njae..." (Men jösses människa....)
"Det här kanske blir lite intimit..."
"Kan det bli mer intimt?"
"...jo, för när man har ägglossning så blir det som trådar om man tar mellan tummen och pekfingret liksom"
"Ja, jo, jag VET det. Men om man inte har ägglossning så får man inga trådar." (Fattar du NU då, ditt skrälle?)
"Vaddå? Har du ingen ägglossning?"
"Näe" (Vad förstod du inte i mitt tidigare svar?
"Men oroa dig inte, det finns MASSOR med olika utredningar och tester."
"Ja, eller så kanske man inte VILL ha barn." (Nej, varför sa jag så?)
"Vill ni inte?"
"Äsch, vad jag säger är att vi är lite gamla." (Suck, here vi go again...)
"Ja, bara ni INTE väntar. Det är MYCKET jobbigare att vara mamma när man är gammal."
"Que? Är man mamma så har man ju valt det och då är det inte jobbigt enligt mig." (Nu får du väl för fan ta och ge dig.)
"Men du har ju ingen aaaaning om hur det är att vara mamma!"
"Jo, det har jag. Jag har haft en mamma och jag har suttit barnvakt sjuhundra gånger, bytt blöjor, lyssnat på alla mina mammakompisar i 20 år. Trust me, jag vet." (Vaddå, skulle jag inte ha en aning? Det är klart jag har. Jag har empati och kan sätta mig in i människors situationer. Till skillnad från dig, ditt dumma spån.)
"Ja, jo det kanske är sant. Men looova att ni inte väntar för länge. Det är jättesvårt att bli med barn!"
"Nähä? Menar du det?" (Världsnyhet....)

Lite senare på kvällen ska Fru M säga hej då till oss som är kvar en stund till. Då kommer fler knasiga uttalanden:

"Åååh, heeej dåååå! Och lyyycka tiiiill nu med aaaallt!" Hon tittar menande på min mage.
"Ja, ja. Lycka till du med." (Har jag NÅGONSIN sagt till dig att jag försöker bli gravid? Ge dig!!)
"Ja, och RING!" Menande blickar igen.
"Skojar du?" (Varför skulle jag ringa till dig helt plötsligt vi hörs ju aldrig?)
"Nej, bara hur det går och så alltså..." Lite mer pinsamma blickar.
"Ja, jo, du är den första jag ringer när jag blir gravid. Jag loooovar." (Nu får du väl för fan lägga av! Skaffa ett liv!)

Ja, så gick konversationen. Jag orkade inte ens bli arg. Bara tänkte tankarna (de som står inom parentes) och undrade varför hon inte fattade vinken om hon nu själv kämpat i fem år. Hon borde fatta att det inte alltid är så kul och dessutom en jävligt privat angelägenhet. Och så tänkte jag på vad den där tjejkompisen som är polis sa till mig på en middag. Då bestämde jag mig för att inte bry mig om den korkade tjejen som stod framför mig och pratade strunt. So what? Skönt.

Det lustiga i kråksången var att hon också berättade att hon inte gjort någon IVF under dessa fem år. Det tycker jag är riktigt dumt. Försöka i fem (!) år och inte ens tänka på IVF! Knäppskallar. Det finns ju hjälp att få varför inte använda den. Ytterligare en anledning till varför man inte ska lyssna på folk som helt oombett vill berätta vad man ska göra i livet.

Nej, aldrig att jag slösar mer energi på dessa kompletta idioter.

Kramas där ute istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar