Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

lördag 26 februari 2011

Jens och barnen

Epigenetik igen. Det där med att gener lagrar omvärldens händelser i sig och i framtiden kan dessa händelser göra att kommande generationer påverkas, speciellt om man är gravid när det sker. Jag tycker i alla fall att det är jätteintressant och reagerade på en gång när jag läste en krönika av Jens Orback i Rädda Barnens tidning "Barn" (klicka på pdf-länken längre ner och scrolla till sidan 38 för att läsa den - HÄR).

Ett litet citat från krönikan:

"Kan det vara så? Finns det en historiens tunna trådar som kan spinnas över generationer och här och där snärja någon som trodde sig stå fri? Så tänkte jag, och utan att säkert veta vad det var vidare men ibland kan det räcka med en fråga."

Jag tror inte att Jens vet så mycket om epigenetik, men han vet inte hur rätt han har. Han satte huvudet på spiken.

Och nu när jag ändå är igång så kan jag ju slå ett slag för Rädda Barnen som jag sätter av pengar till varje månad. Jag resonerar väl lite som att har jag inga egna barn så får jag väl ta hand om de som har de svårt därute i världen istället.
Och så en liten anekdot om det: Jag fick höra av en empatilös människa att det är egoistiskt att hålla på med IVF:er och ÄD om man är barnlös. Typ, slösa inte på våra skattepengar var väl argumentet. Själv tycker jag inte att det är mer egoistiskt än att ligga i sänghalmen och göra barn, men det hör inte riktigt till historien.
Hur som haver, att då ge 200 spänn i månaden till fattiga barn tycker jag mycket väl kompenserar för en del av den "egoismen". Tyvärr har jag inte råd med att ge bort mer eftersom jag betalar alla mina behandlingar också. Men när målet är nått, då ska jag kompensera min egoism lite till. Jag lovar.
Och kan eller vill man inte det så har de en hel del fina presenter man kan köpa på Rädda Barnens hemsida och samtidigt göra en god gärning.

Så, nu har jag slagit ett slag för jordens barn. För det är de värda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar