Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

torsdag 24 februari 2011

Vardag

Om jag gnäller en dag till över kylan så lär väl fina M putta ut mig från huset och låsa dörren efter sig... Men jag är så trött på att ständigt frysa. Utomhus får det vara kallt, det är helt ok. Men inomhus.
Vår golvvärme i sovrummet avger ingen värme alls så jag sover med fårskinnstofflor, mjukisbyxor, långärmad t-shirt och munkjacka. Sexigt. Fina M sover näck. Han fryser aldrig. Det är jag tokavis på just nu.
I januari höjde jag inomhustemperaturen till 24 grader. Åååh, vad skönt det blev! Ååååh, vad dyrt det blev! Fortum vet hur man kör Operation Rip Off på oss kunder.
Vet ni om att de gjorde en vinst per anställd på 6,4 miljoner?! Läs mer HÄR. I jämförelse så brukar man t.ex. säga att ett normalt tjänsteföretag ska sälja för ca 1-1,5 miljoner per anställd. Sälja för, inte i vinst.
Grattis till finska Fortum som skor sig på lilla frysande mig...
Gnäll, gnäll...

Hur som helst, jag lyckades med konststycket att boka tid för VUL den 28/3 igår. Najs! Jag vågade inte boka tid för den 8/4 för man vet ju aldrig. En sak i taget liksom.
Jag har också shoppat lite mat inför imorgon. Då kommer ett gäng bli-med-barn-kämpar hem till mig. Det ska bli sååå kul att träffa likasinnade! Och då syftar jag på det här med vänner som förstår. Äntligen ska jag få träffa folk som jag inte behöver förklara allt för. Istället kan vi byta tips, råd och historier med varandra. Ska bli så jäklans skönt!
Och ikväll ska jag åka till metropolen Eskilstuna och hämta en tamburmajor som jag äntligen hittat på Blocket. Jag har letat i ett år efter en sån där gammal, vanlig en men inte lyckats få tag på en. Så nu, äntligen. En ful, mörkbrun sak som ska få bli vit (eller kanske någon annan färg...).
När jag kommer hem blir det nog ett varv med dammsugaren. Så att morgondagens gäster inte ska behöva hälsa på husdjuren - dammråttorna... ;o)

Kram i solen!

12 kommentarer:

  1. Jag är så avis!! Hade så gärna velat vara med imorgon... Tror och hoppas att ni kommer få det greit!!

    Visst är det skandal med elpriserna? Framförallt när man läser jämförelserna med utomlands. Skrämmande! (och står det i tidningen måste det ju vara sant, eller hur? ;D)

    SvaraRadera
  2. Tittut! Här har vi nu 26 frysande minus och jag ska ner på stan och titta på Roger när han får nålar. Hutter hutter.

    Åh! Vad roligt!

    Det ska bli så kul att få träffa dig igen!
    (Vart gör du av maken?) och jag längtar så tills imorgon!Ska bli roligt att träffa alla med.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Gillar du nagellack eller scrollade du igenom bloggen och konstaterade att Space cadet var snyggast?

    SvaraRadera
  4. Jag hyser ett bottenlöst hat mot Fortum! Nu bor jag i lägenhet och är inte alls så drabbad som alla stackars husägare men det räcker så bra ändå. Funderar på en ny karriär som:
    1 - el.leverantör eller 2, IVF-klinik. Bägge alternativen verkar ha en aldrig sinande arsenal av behövande, desperata kunder.

    Det ska bli så trevligt imorgon! Jag har laddat med godis vilket jag hoppas alla hjälper mig att bli av med.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar nagellack men har det nästan aldrig... Så såg jag Space Cadet och den gillade jag på en gång!

    SvaraRadera
  6. Bra karriärtankar, Kalimero!! Jag tror jag joinar dig...
    Och godistankarna är inte heller helt fel, hihihi! Där joinar jag lätt!

    SvaraRadera
  7. Vilken snygg ny layout du har fått till på bloggen! Ser jag nu mitt blindstyre.

    SvaraRadera
  8. hej
    du som är omvärldsintresserad, har du sett den här aktuella forskningen om ÄD?
    själv skulle jag gärna vilja veta mer.
    /K

    http://www.nomadit.co.uk/sief/sief2011/panels.php5?PanelID=777


    The (m)othering problem: donor discourses in an ethnography of cross-border reproductive travelling
    Author: Jenny Gunnarsson Payne (Södertörn University)
    Short Abstract
    This paper investigates into the relatively recent, but ever growing, phenomenon of ‘reproductive travelling’ between Sweden and the Baltics. Particular attention is paid to ‘donor discourses’ amongst the recipients of donor eggs and embryos, and the ineradicable ‘memory’ of the anonymous donor.
    Long Abstract
    In 1978, the world's first 'test-tube' baby was born via in vitro fertilization (IVF). Today, there should be little doubt that this symbolic event has changed human reproduction as it had, up to that point, been known and practiced. This technological revolution has to a significant extent "diversified, globalised, and denaturalised" what had previously been taken for granted. Since, not only have assisted reproductive technologies (ARTs) developed and spread throughout the world at a rapid pace, but this has given rise to a global market of cross-border reproductive care.
    My research investigates into the relatively recent, but ever growing, phenomenon of 'reproductive travelling', whereby women from, in this case, Sweden travel to private fertility clinics in the former Soviet-state of Latvia as receivers of egg and embryo donation. As part of my developing study, this presentation will, based on interviews and internet material from infertility forums, focus on issues pertaining to the ways in which the recipients of donor eggs and embryos deal with the fact that their future child will unavoidably bear the genetic trace of an anonymous donor, and thus constitute the 'memory' of a person whom they have never met and of whom they know very little. How do they, for example, speak of donor anonymity, choice of a suitable donor, honesty and secrecy in relation to relatives and their future child, and a (real or imagined) pregnancy which has materialised only on the condition of the availability of the tissue and genome of an Other woman?

    SvaraRadera
  9. Intressant paltkoma. Undrar när och var man kan få ta de av utfallet?

    SvaraRadera
  10. Hej hopp!! Har mailat dig!! Det ska bli jätteroligt imorgon -längtar! Jag bantar så något godis så godiset får ni hålla undan från mig:):). Ses imorgon! Kram L

    SvaraRadera
  11. Paltkoma: tokintressant! Jag såg att hon sökte par som åker och gör ÄD i Baltländerna för sin forskning (tror att det var på villhabarn). Jag funderade faktiskt på hur det går för henne (forskaren alltså) och om jag skulle höra av mig. Nu måste jag läsa på mer... Spännande! Och tack för tipset!

    Kram

    SvaraRadera