Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

söndag 31 juli 2011

Magstrategi

Så där, ja! Hemma igen och allt är tvättat och vi är tillbaka i vardagen igen.
Att allt är tvättat är ta mig tusan rekord. Jag ogillar starkt att packa upp och brukar lämna min stökiga resväska öppen men orörd, ståendes på vardagsrumsgolvet i två veckor.
Ja, jag vet, en riktigt dålig vana men det är ju så trååååkigt.....

Kreta var i alla fall jättebra. Vi gjorde ingenting och såg ingenting, förutom Knosssos, utan låg bara och latade oss hela dagarna. Det kändes som lugnet före stormen på något sätt. Det blir en hektisk höst med graviditet, tapetsering, isoleringsjobb, inredning, eventuellt nytt jobb och en hel massa fokus på Minis ankomst. Och när han/hon väl är här så blir det nog full fart med nytt liv. Så vår vilosemester kändes helt rätt. Och Knossos sög. 50 grader i brännande sol och så mycket turister att vi inte såg annat än folk. Ett jäkla skitarrangemang helt enkelt. Det hade varit både bättre och billigare att hyra en egen bil och åkt dit en eftermiddag istället för att åka turistbuss preciiiis som alla andra turister på Kreta. Guiderna verkade ha kommit överens om att de skulle anlända till platsen samtidigt. Så ska ni dit, åk en eftermiddag istället.
Slutgnällt om det.

Angående min mage: På kvällarna ser jag ut som en ballong och förstoppning är ett evigt diskussionsämne här hemma. Ja, nu blir det detaljer.
Jag blir galen och får nästan panik när jag inte kunnat göra nummer två på tre-fyra dagar. Det är sjukt obehagligt! Och när det väl är dags, ja, då är det som en förlossning. Ibland tror jag att det är meningen att jag ska bli så där förstoppad så att jag får en slags träning inför förlossningen i januari. Lite uppvärmning liksom.
Jag äter fil med extra linfrö och müsli, jag äter morötter, katrinplommon och fibrer till vansinne. Ok, inte på Kreta men ändå...i vanliga fall gör jag det.
Men att få ont i magen varje kväll har varit så otroligt jobbigt. Igår åt jag en middagsportion som var stor som en handflata. Inget mer. Det hjälpte! Så nu är det mikroportioner som gäller. Allt för att magen ska funka lite bättre. För så här tänker jag inte ha det hela graviditeten. Då lär väl hemorrojderna dyka upp som ett brev på posten också...

Över till något roligare: Minis rum!
Vi har som bekant hållit på att ordna ett kontorsrum. Mitt krav på tapeten var att den skulle vara färgglad och ingen typisk stram kontorstapet. Nej, glad och inspirerande skulle den vara. Vi hittade en som vi båda gillade till slut och när vi satt upp den var vi galet nöjda med resultatet. En perfekt barntapet insåg jag! Jag blev alltså så nöjd att jag ville att det skulle få bli Minis rum så nu får det bli så.
Tapeten är från Boråstapeter och det är nr 1305 från Hanna Wernings kollektion.



Nu har vi bara problemet att det rum som står näst i tur för tapetsering är fullbelamrat med böcker, möbler, pärmar och prylar. Det går inte att gå in i rummet så allt får flyttas i omgångar till Minis rum för att sedan flyttas tillbaka... Suck!
Är det någon som är intresserad av att köpa en nästan ny bäddsoffa till bra pris förresten? Hör av er i så fall. Den är svart, ren och snygg men vi har inte utrymme för den längre.

Här om dagen slängde en kompis ut en förfrågan på Facebook. Hon hade två barnstolar (för matbordet), en lekspis och en växasäng hemma som hon skänkte bort till bättre behövande. Jag hojtade till direkt så nu har vi lite prylar till Mini. Kul! Fick med en mini-pulka också. Det känns faktiskt lite overkligt att det är vi som ska ha såna prylar hemma. Hade jag haft lite mer mage så hade det nog varit enklare att ta in men just nu känner jag mig ganska normal fortfarande och jag har svårare att ta in vissa faktum ibland. Men det kommer och går i omgångar så även jag fattar väl att vi behöver lite mer saker snart.
Förresten så har jag och bästisen bokat in en trip till Ullared i höst. Jäklar vad det ska shoppas grejer till Mini då!

Men idag ska jag njuta sol och fnula lite här hemma. En långpromenad står på schemat också. Allt för tarmarnas skull om inte annat...

KRAM på er!

8 kommentarer:

  1. Förstår precis hur du känner dig ang. den tröga magen.
    Jag har hittat en lösning på min; Verum hälsofil. Sen jag började äta det så har jag fått gå på toa varje dag. Lycka!!!

    Önskar er en fortsatt bra semester.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag säger bara ett ord: Duphalac. Finns receptfritt på Apoteket och funkar klockrent både före och efter förlossningen. :-)

    SvaraRadera
  3. Kul att höra av dig igen och att allt var bra på Kreta (förutom Knossos). Ska själv iväg och vandra i Italienska alperna i 4 dagar helt själv vilket blir skönt! Håller på att ladda mp3spelaren med sommarprogram och musik och ska släpa en del böcker. C ska på hockeyläger med Nicklas Wikegård i Åkersberga så vi kommer båda att vara trimmade (antagligen han mer än jag efter 2 ispass och 1 fyspass per dag i 5 dar) till helgen! Sköt om er och försök ha lagom ambitioner om allt ni ska hinna med innan Minis ankomst. Det viktigaste du har att göra är att ta hand om dig!!!! Kramis

    SvaraRadera
  4. Ni är ju för bäst! Tack för tips! Och tack för gillande av tapeten. :o) Den är lite starkare i färgerna i verkligheten.

    Längtan67, vilken härlig semester du har framför dig. Låter helt underbart!
    Jag ska försöka att komma ihåg att ta hand om mig också. Lätt att glömma faktiskt!

    Imorgon ska jag införskaffa Duphalac och Verum hälsofil...

    KRAM

    SvaraRadera
  5. verkligen en fin tapet

    SvaraRadera
  6. Jag hade glömt bort hur jobbigt det är med trög mage när man är gravid, men nu har jag blivit varse igen... blä! Får som du också panik när jag inte kan gå på några dagar, såna problem brukar jag aldrig ha annars. Men jag är så otroligt glad över att ha blivit gravid igen så det är smällar jag får ta helt enkelt! =) Och det blir bättre längre fram i graviditeten, så var det för mig förra gången i alla fall så jag hoppas verkligen att det blir samma sak nu... Kram!

    SvaraRadera