Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

tisdag 29 januari 2013

Gyn och mattankar

Oj, oj, nu har jag absolut varit för tyst här på bloggen! Kristina undrar om allt är bra eftersom det är så tyst. Med all rätt!

Jodå, allt är bara bra. Jag hinner bara hitta den där luckan i tiden, då jag ska hinna skriva.
Vi är nämligen i färd med att sälja vårt hus också så just nu är allt "all over the place". Ungefär.
Varje ledig stund ska det planeras och fixas och trixas och donas....

Idag är jag i vecka 5+1 och det känns som om tiden seeegar sig fram.
Jämfört med förra gången så känner jag inte så mycket. Det har molat lite någon dag bara, men annars är allt som "vanligt" på något sätt. Just nu riktar jag in mig på gynbesöket den 12/2.
Jo, just det. Jag skulle ringa gyn nu ikväll och få provsvaren. Naturligtvis var Fina M tvungen att åka ut i landet och till sin mamma ikväll så jag och Mini hade kvällen för oss själva. Det resulterade i lek och bus och jag glömde att ringa Fru Gyn. Såååå irriterande!
Jag får helt enkelt ringa imorgon vid lunch istället.

Jag har tänkt massor kring det här med mat också. Just nu är jag lite väl trött för att länka och ha mig, men det jag har absolut störst nytta av från ett investeringsperspektiv, är vår kombinerade ångmixer från Philips. I den slänger jag ner morötter, potatis, fisk, kött, kyckling, broccoli...ALLT. Så ångkokar jag maten och när det är klart (max 15 min) så vänder jag bara på själva byttan och så går det att mixa maten. Beroende på hur länge man mixar så blir det olika konsistens. Så förbaskat behändigt!
Till mixern kom det med en drös med burkar med lock så nu har vi alltid barnmat i frysen.
Jag brukar frysa potatis för sig, kött/fisk för sig och grönsaker för sig så kan jag mixa ihop det hur jag vill.
Nu när Mini blivit så stor (ett helt år, hurraaa!) så ångkokar jag nästan bara. Det är bara grönsaker som jag även mixar. Resten mosar jag med sked så att hon lär sig att tugga.

Vi har även en automatisk citruspress hemma. En sån där som snurrar av sig själv. I den pressar jag apelsiner och sen silar jag saften i en sil och häller över josen (jo, det stavas så!) i flaska/mugg. Massor med c-vitaminer! Och lite mer lättåtkomliga apelsiner på det sättet, för någon som inte kan tugga dem ännu.

Min nästa investering blir nog en sån där jospress (eller juicepress, om ni föredrar den stavningen). en sån som man trycker ner "vad som helst" i. Morötter, päron, ingefära etc. och så blir det god, fin jos som kommer ut i andra änden. Mums!

En stor matfavorit är i alla fall den hemgjorda gröten:

- 8 tsk havregryn
- 1/8 finsmulad paltbrödsskiva
- 15 tsk vatten
blanda runt
kör i micron någon minut
klart

Jag serverar den med hemgjord äppelmos (äpplen ångkokta med lite kanel och sedan mixade). Mini älskar't! Jag tjatar på alla att prova den istället för färdigköpt pulver, hahahaaa! Och så klart gör jag mer eller mindre beroende på om Mini är extra hungrig eller inte.

Det diskuteras ofta om man ska ge gröt eller välling, och allt det där ratas av många. Själv har jag alltid undrat varför det finns pulvergröt med en massa tillsatser när "the real stuff" finns? Vanlig havregrynsgröt är så mycket nyttigare! Och godare. Och vill man ha fruktsmak på gröten så gillar jag äkta frukt bättre.
Däremot har jag inget emot välling. Även om den också kan innehålla en hel del "skräp". Men jag resonerar som så att det i alla fall inte är farligt. Och vällingen idag är nog bättre än den jag fick när jag var liten. Sen kan man nog diskutera gluten till dödagar, men eftersom Mini verkar gilla välling och mår bra av den så berör det inte oss riktigt. Och hon får inga enorma mängder av den.
Vill man diskutera tungmetaller i vällingen så beror de ju på spannmålen. Så det finns tungmetaller även i bröd. Och i luften vi andas, speciellt om man bor i storstan! Så tänker jag.
Hursom, vällingen började vi med för att den var järnberikad (små barn behöver extra järn). Jag menar, Mini knaprade inte direkt köttbitar när vi började med smakportioner, hihii! Då är vällingen bra! Men så fick vi förslaget med gröten så nu kör vi hellre med den.
Det blir alltså välling eller gröt som allra första mål på morgonen. Blir det välling så får hon gröt senare, men då utan paltbrödet i. Anledningen är att hon även får välling på kvällen innan hon ska sova. Men två flaskor (nja, hon dricker aldrig hela) är maxdosen för henne. Jag har ingen aning om det anses vara "för mycket"....

Jag minns förresten när vi slutade med matning på nätterna. Någonstans hade jag läst att vid 4-5 månader så behöver (rent närings- och hungersmässigt, alltså) bebisar inte äta på natten. Jag tyckte att det lät konstigt men provade. När Mini började rota runt i sängen så fick jag henne att somna om istället för att äta. Helkonstigt, kändes det! Men hon sov gott och var inte extremt hungrig (som jag trodde att hon skulle vara) när hon vaknade. Så gjorde jag i tre nätter och sen sov hon nätterna igenom.
Jo, jag vet att det kan låta lite provocerande att det var så lätt, men det var så det var. Vi har verkligen bara haft tur som fick det att bara fungera så som vi ville. Jag har ingen aning om hur det kan vara annars. Och jag hoppas innerligt att nästa lilla bebis gör likadant (hahahaa, in my dreams, liksom!).

Jahapp, det var mitt första inlägg kring barnmat på denna barnlöshetsblogg. Men så kan det bli.
Jag vill verkligen njuta av att ha Mini, och snart även ett syskon, i mitt liv. Så bloggen kommer nog att förändras lite med tiden, för jag gillar att hänga här nämligen.

Många nattkramar till er alla

3 kommentarer:

  1. Härligt med lite kvalitativ barnmatsdiskussion! Själv är jag inne på att prova hirs+havregrynsgröt till de små - hirs ska tydligen vara naturligt rikt på järn. Välling har vi inte provat och jag tycker de är lite stora nu för att BÖRJA dricka ur nappflaska...? När man inte gjort det tidigare liksom.

    Ang sluta mata på natten - så gjorde vi också vid samma ålder. Vi körde SHN-kuren och samma natt slutade vi med nattmat, napp och sova på rygg. Tog bara några nätter så sov båda barnen (twins) 12 timmar i sina egna sängar utan nåt som helst problem. :) Har gjort det sedan september nu.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig om mat. Vi köpte gröt från början men mest för att den innehöll alla vitaminer. Vi såg ganska snart att det var lika smidigt att höra egen gröt. Barnmaten gjorde vi själv för då kan man (förutom att se vad den innehåller) göra storlekar på portioner som man vet att ungen äter. Vi klickade ut mat på en plåt och fryste in. Hur smidigt som helst! Välling dricker Elmer också och nu vid jul, när han var super sjuk och inte fick i sig någon mat alls så var jag otroligt tacksam till vällingen som gjorde att han fick i sig lite näring! Diskussionerna kring tungmetallerna förstår jag men jag tycker att det är viktigare med ekologiska produkter ist. Exempelvis potatis, som är en av våra mest besprutade grödor. Finns mycket mer skit där! :)

    Nattamningen slutade jag först vid 8 mån med Elmer men nu med barn nr två har jag tänkt försöka sluta vid 5-6 mån. Tänkt. :) Jag är så lat och det sr varit så enkelt att bara slänga ut bröstet.:) Däremot så kom Elmer i en konstig fas när han var kring året och han bara skrek efter välling på natten och n, när han är 1,5, så kommer det nätter lite då och då som han ännu vill äta.
    Man blir inte alltid så klok på dessa små!;)

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra att det är bra! Lycka till med husförsäljningen - spännande! :-)

    SvaraRadera