Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

torsdag 31 januari 2013

Räknesnurr

Min hjärna snurrar. Jag famlar efter förklaringar för att hålla hoppet uppe.

När vi gjorde insättningen så frågade jag vilken vecka jag var i just då. Svaret blev 1+2. Och BF skulle vara 30/9.
Jag tänkte inte så mycket på det då, men sen tyckte jag att det lät märkligt.
Jag menar, hade det varit en vanlig graviditet så är ju de första två veckorna perioden mellan mens och ägglossning. Ett embryo blir alltså inte befruktat och fäster innan två veckor. Hur kunde jag då vara i vecka 2?!?

Fru Gyn höll med. Det lät helkonstigt. Med tanke på att embryot också är odlat några dagar borde det vara 2+2 i alla fall. Och är det så, så blir BF den 29/2.
Så vi har gått på det.

Idag så tyckte Fru Gyn att det var svårt att säga om hon såg en definitiv uppklarning (hinnsäck). Hon visade en mörk fläck som var 2,3 mm stor, men det var suddigt. Det håller jag med om.
Så hittade jag den här länken:

http://www.angeredsnarsjukhus.se/sv/Angereds-narsjukhus1/Angereds-Narsjukhus/Vara-mottagningar/Gynekologimottagning/Gynekologiskt-ultraljud/Tidig-graviditet-och-missfall/

Där står att man i vecka 4+några dagar kan se en uppklarning på ca 2 mm.
Enligt AVA:s sätt att räkna så är jag där just nu.
Enligt vårt sätt att räkna är jag i vecka 5+några dagar... Och då kan man se mer.
Kanske har AVA rätt? Men hur kan det vara så i så fall?
Och kan en hinnsäck "gömma" sig på VUL?

Jag har mailat AVA om allt och även frågat igen om vilken vecka jag är i. Jag kan tycka att just vid IVF borde det vara väldigt lätt att veta... Men så är det visst inte.

Som sagt, jag letar hopp och mod.

Kram

2 kommentarer:

  1. vad jobbigt med osäkerheten! önskar dig styrka!

    SvaraRadera
  2. Det är nästan omöjligt att säga bu eller bä så här tidigt i graviditeten vad gäller UL. Pga flera fall av felaktiga missfallsdiagnoser senaste åren ska man alltid kolla efter 1-2v igen för att säkert kunna fastställa graviditeten/patologisk sådan. Så jag håller tummarna för dig!

    SvaraRadera