Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

söndag 6 mars 2011

Blodförtunnande och kortison

Hmmm, sitter och funderar kring det här med blodförtunnande och kortison när man gör ÄD.
Det är ganska vanligt att man tar det speciellt när man fått konstaterade missfall.
Ja, jo, jag vet att en del inte "tror" på det där och att det finns en del studier som visar att dessa tabletter förmodligen inte har någon påverkan om man blir gravid eller inte. Men nu ska man inte heller glömma att det forskas inte på gravida rent "tekniskt". Man går alltså inte in och gräver och rotar runt för att se vad som exakt händer därinne helt enkelt.
Därför så tror JAG på att det kan vara en idé med de där tabletterna. Det finns alltså inget säger att de absolut INTE funkar. Och hur som helst så gör de ändå ingen skada. Jag litar på min läkare i Åbo och hon har skrivit ut både blodförtunnande och kortison. Helt själv. Jag bad alltså inte om det. Däremot så sa hon att "man vet inte om de verkligen har någon verkan men vi försöker med dem i alla fall".
Riga har inte lagt in några såna här tabletter i behandlingsplanen och jag har kommit fram till att jag ska be dem göra det. Åboläkarens ord satte sig liksom.

Mina tankebollar har studsat runt däruppe en hel del nu och när de stannade så var kontentan att om jag inte provar och ET misslyckas den här gången, så kommer jag för alltid undra om det hade funkat bättre med medicinerna. Och det skulle jag inte orka med.
Så...gör de alltså ingen skada så kan jag lika gärna prova. What's the big deal liksom?

Nåväl, mitt surfande på Disperin (blodförtunnande) som fanns på receptet från Åbo, verkar inte finnas i Sverige. Däremot kan jag nog tänka mig att barnalbyl (Albyl Minor) som jag har hemma funkar lika bra. Återstår bara att kolla vilken dos som är jämförbar med Disperin i så fall. Eller så ringer jag till Åbo och ber om något liknande som finns i Sverige istället. Förmodligen Fragmin. Jag tror att jag börjar i den änden för att få lite bättre koll.
När det kommer till Prednisolonet (kortison) så finns det i alla fall i Sverige, så det behöver jag bara luska ut hur mycket som jag behöver.
Med det sagt så måste jag också maila Riga och fråga om de är ok med att jag tar dessa preparat. I så fall behöver jag veta dosen på vardera medicin så att jag kan beställa rätt mängd hos min receptgyn.

Lite krångel, lite meck, men det ska det väl vara värt i slutänden hoppas jag.

Förresten så fick jag lite rosafärgade kinder av solen under promenaden idag. Et toksäkert vårtecken!!
Äntligen.

kram

4 kommentarer:

  1. Väldigt mycket meck.... Men gör det nån nytta så bara kör på! Jaså ni hade så fint väder att det gav färg? HALLELULJAH!!!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar när solen ger kinderna den första färgen, jag älskar att våren håller på att lägga vintern på rygg!

    Kom förresten på igår att man kan mata dina fiskar :) :) Helt galet att säga, men jag tyckte faktiskt att det var lite roligt! Kommer att gå in och mata dem igen när jag har lite trist :)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag fick äta en kur Prednisolon innan vårt förra försök, just med tanke på mina missfall. Vår klinik i Köpenhamn rekommenderar att man äter Prednisolonet innan man börjar med själva fertilitetsmedicineringen, men det verkar vara olika beroende på var och vem man frågar. Blodförtunnande skulle jag i alla fall äta med början dagen efter ÄP.

    Trombylen fick jag av en generös vän som hade en burk kvar efter sina försök, och Prednisolonet var inte svårt att att få utskrivet.

    Spännande tid :)

    SvaraRadera
  4. Tack på er!

    Och tack, Loba för bra info och tips. Jag köpte Albyl Minor och har hört att det ska funka som Trombyl om man tar 1/3. Ska kolla upp om det stämmer för då känns det som en enkel lösning.
    Angående Prednisolonet så känns det som att man ska göra som du har gjort, börja med det tidigare än själva ET:n. Rent logiskt så borde det dröja några dagar innan effekten går in, tycker jag. Därför får jag vibbar av att Riga inte vill att jag ska ta det nu på första försöket med en ny donator. Trist. Undrar om det skadar om man självmedicinerar på låg dos? Bara en tanke än så länge (om någon blir upprörd över att jag funderar i de banorna alltså...).
    Tack igen!

    Kram

    SvaraRadera