Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

måndag 29 november 2010

Motsägelser

Surfar runt för att hitta en bra barnmorska och noterar följande:

"Vi vägleder friska kvinnor upp till 50 år i sitt val bland alla de preventivmedelsmetoder som erbjuds idag."

Samma landsting angående äggdonation:

"Kvinnans ålder skall vara under 40 år vid varje behandlingstillfälle, gäller även vid andra och tredje behandlingen. "

Det är jäkligt märkligt att landstingen erbjuder preventivmedelsrådgivning till kvinnor upp till 50 års ålder men när det kommer till äggdonationer så får man inte ha fyllt 40 år. Åldersgränserna är motsägelsefulla.
Så länge kvinnor kan föda barn (d.v.s. upp till 50 år enligt landstinget) så ska man även få ta emot donerade ägg. Att då sätta en åldersgräns på 40 år för äggdonation med motivationen att fertiliteten sjunker är bisarr. Visst sjunker den men då ska man inte heller få preventivmedelsrådgivning efter 40 år eftersom fertiliteten, ja, just det, ändå sjunker. Fy, vilka spån.

Hoppas att ni ser vart jag vill komma med mitt resonemang. Jag kommer ALLTID att kämpa för människors rätt att få planera och skaffa familj. Ingen (staten eller privatperson) ska lägga sig i anledningen till varför man vill göra det eller på vilket sätt (ok, helst på lagligt sätt då...kidnappning gills t.ex. inte). Och INGEN ska sätta en åldersgräns på mig. Jag gör som jag vill. Jag skaffar barn när jag vill. För att det är min förbenade mänskliga rättighet. Eftersom jag har fått betala för att få bli gravid (infertilitet är klassat som sjukdom och alla har rätt ill vård för det. Det finns inget i lagen som säger att det finns en åldersgräns och ändå så har jag på grund av min ålder blivit tvungen att åka utomlands och betala för vården själv...suck) så ska jag banne mig be om preventivmedelsrådgivning en gång i veckan ända tills jag blir 50 år. Bara för att. Payback time. ;o)

Ugh! Tänk att man kan gå igång så bara genom att leta barnmorska, hahahaaaa!

Ok, nu ska jag ge mig och fortsätta att leta...

Soffkramar

3 kommentarer:

  1. Ja, det är rätt knäppt! Ang åldersgränsen för ÄD är för att göra kraven så snava att inte så många ska passa in...speciellt ÄD, där det finns få donatorer. Jag läste nånstans om en klinik i Sverige som gör 30 donationsbehandlingar om året och 200 står i kö. Om det är 2 års kö, hur många ger då upp på vägen? Eller åker utomlands...
    Om det inte var någon kö för ÄD skulle det inte heller vara en så låg åldersgräns i alla fall, det var det jag ville få fram. ;o)

    Det verkar ju rimligt att i alla fall ha en åldersgräns som motsvarar den "vanliga" klimakterieåldern.
    Om mannen får vara 55 säger det ju i alla fall vad de tycker om ålder+föräldraskap. Alltså att det är helt ok att bli förälder vid 55/56! Även om det idag bara gäller mannen...

    Har du hittat några bra barnmorskor då? :o) Jag bodde inte i huvudstaden när jag fick min lilla utan fick glatt ta första bästa som hade en tillräckligt mild variant på den lokala dialekten så att jag kunde förstå vad hon sa...

    Lycka till med letandet! Mama Mia är de enda jag ENBART har hört gott om! Om jag blev gravid igen skulle jag gå dit, utan tvekan.
    Kramas!

    SvaraRadera
  2. Oops, det märks att jag saxat ur delar ur min egen text haha! Jag hoppas det är läsbart ändå. :)

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet!
    Och det där med de korta köerna är också en ursäkt som landstingen kör med. För vad gör de för att få in fler donatorer? Ingenting. Det är så otroligt trist för det är enkelt att upplysa om. Det räcker med ett litet A4-blad på landets barnmorskemottagningar, gynekologer och vårdcentraler. Då får folk reda på att ÄD finns också... För det är många som inte vet!

    Kramar till dig!

    SvaraRadera