Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

tisdag 30 november 2010

MVC

Jag ringde AVA och berättade att vi plussat.

"Men ooh, så häärligt! DET var väl så fantastiskt roligt!" (läs med Mumin-accent)

Hon lät så uppriktigt glad att jag faktiskt började le för mig själv.
Sen frågade hon hur jag mådde och om jag var orolig för något. Nej, det var jag inte.
Så rekommenderade hon oss att göra ett ultraljud dagarna före jul, när vi går in i vecka 8, och meddela dem hur det gått. Det är allt. Sen får vi klara oss själva. Jag märkte att jag inte vill släppa taget om AVA. De har varit så trevliga och hjälpsamma.
Hon avslutade samtalet:

"Och hälsa nu M så hjärtligt mycket!"

Hur gulliga är de inte?! Vi valde verkligen rätt klinik. För oss har de varit sååå bra.

Sen ringde jag till en barnmorskemottagning (som de visst verkar heta nuförtiden... Vad var det för fel på "MVC"?). Jag fick intrycket av att hon som jag pratade med var lite förvirrad. Flera gånger så påpekade hon att det var vårt eget val att avgöra om vi ville gå hos dem. Vad menar hon med det? Jag ringde ju och ville boka en tid? Är inte det tydligt nog att vi valt dem? Valet gör vi EFTER att vi träffat BM och läkare. För känns det inte rätt i maggropen så byter vi ställe. Enkelt.
Redan nu är jag skeptisk.
Hon frågade när jag hade senaste mensen. Jag sa att jag vet exakt vilken vecka jag är i eftersom vi gjort ÄD.

"Jahaaaa....(tystnad)"

Hon var tvungen att kolla med en kollega hur de gör med sånt. Gulp. Det känns inte bra.
Men, jo, då, det är inga problem. De kör med basprogrammet som vanligt. Basprogrammet? Ja, ja... jag får väl fråga när jag är där. Jag vill träffa dem och se hur de är på det där stället.
Jag frågade också när de gör ultraljud. I vecka 18 som är standard. Då frågade jag om vi kunde få ett ultraljud gjort dagarna före jul eftersom vi gjort ÄD och kliniken i Åbo rekommenderar detta.

"Nja, jag kan ju inte boka in en ultraljudskörning bara så där. Kanske att läkaren gör en när ni är där."

Va, fan? Jag undrar hur den där mottagningen är. Vi får väl se när vi är där. Ikväll ska jag se om jag hittar andra alternativ. Och imorgon ska jag boka VUL vecka 7 eller 8 hos min gyn istället.

AVA sa också att jag ska fortsätta ta vaggisar och Progynon fram till vecka 10, eller mer exakt till den 11/1-2011. Jag tror faktiskt att jag har lite för lite Progynon så jag ska be gyn skriva ut en ask till så att det räcker.

Nu ska jag surfa fram en bra MVC (jag tänker minsann kalla det så...).

kram i mörkret

9 kommentarer:

  1. Vilket pucko! Vet du vad, det finns så många knäppa barnmorskor så man kan kräkas. Byt på en gång om det inte känns rätt! Det är er rättighet att ha en BM som ni tycker om och trivs med! För er barnmorska kommer ni vara i kontakt med så många gånger... särskilt om det är 2, då tror jag att man går på kontroller oftare?
    Lycka till med letandet! Det måste finnas många att välja på här i alla fall. :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. TACK!
    Fick just höra detsamma av Jenny som hörde av sig.
    Och vi har redan hittat ett annat ställe som vi tror är bättre. Så imorgon ringer jag och avbokar.

    Sakta men säkert lär man sig, hihihi!

    KRAM

    SvaraRadera
  3. helt ny värld som öppnar sig nu!

    det där man måste greja med tar visst aldrig slut ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag rekomenderar Barnmorskorna Gamla Stan. Där vet de hur man räknar med IVF. De har läkare där varje dag och kan göra UL närsom. Jag gjorde ett i vecka 7. Sen gör man ett UL i v32 vid IVF. Min kompis fick tvillingar i sep och hon gick också där, de har superkoll på twins också. Kanske lite långt att åka men säkert värt det. Kram Wallan

    PS. Har du testat de gravtesten som visar veckor? Är det två så stiger gravhormonet fortare så då borde den framöver visa fler veckor än det är... Eller det kanske bara är jag som är lite galen... Tog 18 test...

    SvaraRadera
  5. HAHAHAHA! 18 test!!?! Gud, så roligt!
    Jag har också funderat på det där med "veckotestet". Kanske provar ett sånt imorgon... Jag är ju såååå nyfiken!

    Ja, nu är det nya världen som börjar....

    Jag ska ringa den andra mottagningen här i trakterna imorgon och höra hur det känns när jag pratar med dem. Sen får jag se hur vi gör. Men alla tips är välkomna! Bättre att ha flera tips än inga.

    Tusen tack!!

    kram

    SvaraRadera
  6. "Men alla tips är välkomna! Bättre att ha flera tips än inga." Du bad om det! Här kommer ett crazy tips! Tittut gör ul i v 10. Det är snordyrt med ack så mysigt där. Inget slår att se sin bebis på en 50" plasma-skärm och få massor med bilder hem! ;o)

    SvaraRadera
  7. trist BM:a! bra att ni hittat annat ställe. var gjorde du dina UL innan ÄD. nu vet jag ju inte om jag är gravid ännu men min tanke är att gå tillbaka till gyn som gjorde mina 3 UL innan ET för att få tidigt UL genomförd.

    det är en ny värld för er att utforska, så spännande!

    fniss, 18 test, DET blir ju dyrt;)

    SvaraRadera
  8. Jag kan verkligen rekommendera Ekens MVC där både jag och Johanna har gått. Där får man göra UL när man behöver, och de har förståelse för att man kan må extra dåligt om man harr en historia. Jag gick där stup i kvatern och lyssnade på hjärtljuden.

    http://www.ekensbarnmorskemottagning.se/

    SvaraRadera
  9. Åååh, vad ni är underbara med era tips!
    Jag ska verkligen tänka och ringa runt och överväga.

    Jag ska köra första UL/VUL hos min gyn så får jag som jag vill i alla fall.
    Sen får vi se vad det blir för mottagning. Bara det känns bra i maggropen som sagt.

    Tusen tack!!

    kram

    SvaraRadera