Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

torsdag 9 juni 2011

Tar faktiskt inte fler dåliga skämt

Jag har fått en kommentar på mitt inlägg " Märkligt". Kommentaren är från en läkare som ifrågasätter min misstro mot läkare. Jag svarade på kommentaren men känner att jag inte fick med allt så jag skriver lite mer utförligt här.
Jo, i vissa fall så VET jag att det är så att läkare inte hjälper till när man gör en ÄD-behandling utomlands. Jag har blivit nekad av läkare många gånger och så många med mig. Så fort jag nämnt att vi gör en behandling utomlands så blir jag nekad. Anledningen jag får höra är att svenska läkare inte får vara inblandade i den utländska behandlingen. Det är olagligt, säger de. Jag undrar vad de fått det ifrån? Det jag begärt är att få ta blodprover och svenska recept på mediciner. Behandlingen jag får utomlands är jämförbar med svensk vård som jag har rätt till och den genomförs i ett EU-land. Jag får ersättning för den vården i efterhand av Försäkringskassan. Anledningen är att köerna för ÄD är orimligt långa i Sverige. Alltså har jag även rätt till att få medicinen på svenska recept och jag har rätt att få undersökningar och prover gjorda i Sverige. DÄRFÖR tycker jag att de läkare som nekat mig den hjälpen och rättigheten är fega. De anstränger sig inte att ta reda på fakta och visar heller inget intresse i att hjälpa.
Jag har också vänner som går till privata läkare som är landstingsanslutna som tar 1000 kronor betalt för ett läkarbesök, eller ibland 5000 kronor för två läkarbesök. Skulle det då vara MINDRE olagligt? Förmodligen inte. De utnyttjar bara systemet OCH oss som kämpar för att få barn. Det är smutsigt i mina ögon. Och fegt. Fega läkare gör så. Inget kan få mig att ändra den ståndpunkten även om vi som gör behandlingar utomlands är beroende av dessa läkare.
Självklart har detta förändrat hela min syn på svenska sjukvården! Har vi ett sånt system, där en sjukdom som ju ofrivillig barnlöshet är, hamnar i såna här förhållanden, ja, då är nåt jävligt skevt. Att kämpa mot sin barnlöshet och få kalla handen av helt oförstående läkare är inte lätt alls. Det är min existens vi pratar om här och det är tunga saker. Därför anser jag mig ha all rätt i världen att gnälla på vissa läkare och på sjukvården i synnerhet. Att en remiss inte går igenom p.g.a. systemfel är faktiskt inte mitt fel. Och att skylla på sånt är bara trams. Kanske är det inte läkarnas fel heller, men att JAG ska ta emot en brasklapp av en läkare när jag är skeptisk mot sjukvården i Sverige efter all skit jag fått ta av den, det är ta mig faan ett skämt.
Och det vet alla som har följt min blogg ett tag.

Kram

15 kommentarer:

  1. Vet du varför de är så fina och snälla utomlands??? Du betalar!!!! Och inget annat! Vill inte försvara sjukvården men man skall inte heller dra alla över en kam. Doktorer gör oftast sitt bästa. Det är till politikerna du ska vända dig för att klaga...

    SvaraRadera
  2. Fast vi betalar även här hemma. Det kallas skatt. Och en rätt tilltagen sådan.

    Och även om du betalar på privata kliniker här hemma får du känna på hur det är att vara icke önskvärd den dagen du ska fylla 43. Det görs ingen individuell bedömning, precis som det inte görs gällande vem som har rätt att få Landstingsfinansierade försök heller.

    Man stirrar sig blind på en siffra. Och är den siffran fel är du inte längre värd att satsa på enligt den svenska modellen.

    SvaraRadera
  3. Jag drar inte alla över en kam. Det har jag redan sagt. Sluta med sånt trams, jag är inte dum.
    Jag tror nog att många doktorer gör sitt bästa. Det hoppas jag verkligen, för skulle jag inte tro det så skulle jag inte gå till läkare alls.
    Och, ja, jag vänder mig till politiker också. Men! När läkare har behandlat mig och mina medmänniskor fel så har jag all rätt i världen att uttrycka mig om det.
    Jag vill också påminna om att jag betalar för svensk sjukvård genom min betalda skatt. Jag är mycket väl medveten om att jag är en kund utomlands. Det har jag också skrivit om tidigare. Jag ställer krav som kund. I Sverige ställer jag också krav. Dels för att jag betalar även här men också för att jag har rättigheter precis som alla andra invånare.
    Om en läkare tar det personligt och tror att jag tror att läkare sitter och håller på remisser för att jäklas, ja, då är det faktiskt inte mitt problem.
    Igen, jag drar INTE alla över en kam och jag jobbar faktiskt för att få till en ändring, både attitydmässigt och politiskt.
    Jag gör mitt bästa i mitt jobb. När det är något som är fel i systemet så uppmärksammar jag det hos ansvariga. Jag skyller inte på det inför kunder och ger dem "brasklappar" för att de är sura.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Du är underbar!!! Tack för att du kämpar för oss alla.
    Kramar/
    Luiza (www.mellanhoppochfortvivlan.blogspot.com)

    SvaraRadera
  5. Det är så tabu att kritisera sjukvården i Sverige! Vi lever fortfarande i tron att det är bara vi som har topp-vård och att alla andra länder är rena u-länderna och att vi ska bara gå omkring och vara tacksamma (trots extremt hög skatt)! Vi är kunder till sjukvården och även om det inte är den individuella läkarens fel allt i systemet så måste tabut kring konstruktiv kritik bort!

    Har svensk kollega som bott i Tyskland i 15 år och nu bott i Sverige senaste 6 mån. Hon är aldeles chockad över nivån på vården och framförallt attityderna kring patienten(hon har lyckats både bryta arm, haft hudproblem och slagit huvudet på 6 mån!). Hennes högst privata tolkning är att vore vi svenskar lite mer högljudda och osvenska skulle vi aldrig acceptera detta!

    Därför hejja på Matilda!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken följetong detta blivit till! :)

    SvaraRadera
  7. Intressant diskussion. Jag håller helt med om att det är väldigt, väldigt orättvist att vi som behöver göra ivf/ÄD tvingas betala stora summor själva trots att vi är skattebetalare. jag har lärt mig så mycket av dig och du är helt fantastisk på att dela med dig av fakta och olika uppgifter. du är en fenomenal ÄD-lobbyist! och helt klart har du träffat på en massa bromsklossar inom vården. Jag vill bara säga att jag har andra erfarenheter av vår ivf/ÄD-process och att jag inte känner igen mig i den dåliga behandlingen. Jag har fått bra hjälp av flera olika läkare som har hjälpt mig med UL, undersökningar, recept, remisser. Jag har bara betalat vanlig patientavgift = högkostnadsskydd = frikort! Är det verkligen olagligt för svenska läkare att hjälpa till vid ÄD utomlands? Det är ingen läkare som har nämnt det för mig. Min enda dåliga läkarerfarenhet är från sophiahemmet där vi började ivf-svängen. o där kostade det!
    återigen, det är otroligt trist med dina läkarmotgångar men jag har träffat flera fantastiska läkare på vägen.

    och ja, det ÄR skandal att vi tvingas betala dyrt för behandling när det i Sverige går bra att äta, röka, dricka sig sjuk och sen få skattefinansierad behandling för följdsjukdomarna.

    SvaraRadera
  8. Tack för stödet! :o)
    Ja, en riktig följetong, hahaha! Men egentligen är det väl bara en sammanfattning på vad jag fått möta de senaste åren och mitt utryck över det.
    Jag önskar verkligen att ALL vård fick mer resurser. Det vill väl alla? Men då måste man noga gorma till ibland... Och jag gör det för den delen jag har mest erfarenhet av.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Härligt att höra, Paltkoma! Jag blir så uppriktigt glad när någon faktiskt får den hjälp man har rätt till. Det värmer hela mitt IVF/ÄD-hjärta!!

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Kikar in hos dig! Och lycka till vill jag önska!!

    /Äggmadame

    SvaraRadera
  11. Vinkar till paltkoma! Härligt att du fått bra hjälp utan att bli ruinerad. Jag undrar också det, är det verkligen olagligt? Vore toppen om du som är läkare vill/orkar svara på det?

    Och självklart finns det toppenläkare som drivs av viljan att hjälpa så mycket och många det bara går. Själv har jag tyvärr haft otur gällande pengabiten so far. Tar gärna mot tips :)

    Kram

    SvaraRadera
  12. Jag är också läkare men jag kan tyvärr inte svara på den frågan - det låter för mig som något som det absolut inte finns lagstöd för utan att en enskild klinik har en sådan policy. Men jag vet inte. Går kanske att ta reda på, jag kan forska lite i det när jag har tid.

    SvaraRadera
  13. Men oj, jag är ledsen över att du blev så uprörd över min kommentar. Jag har inte följt din blogg från början, så jag kan erkänna att jag inte vet hela din historia i detalj. Jag är ledsen över hur du tydligen blivit behandlad, men menade inget illa med min kommentar. Jag kommenterade just det inlägget där jag kände att du drog alla läkare över en kam på nåt sätt.
    Verkligheten är väl nyanserad? Alla har väl rätt att säga sin syn på saken?
    Jag känner faktiskt att du läser in kritik mot dig personligen i min kommentar, som faktiskt inte finns där.
    Tycker det blev en lite väl stark reaktion, men, ok, nu blev det så. Sorry.

    Är i alla fall glad för er skull att du nu är gravid och önskar er all lycka på den resan. Ring spec-mvc och hör efter om kallelsen är skickad, det kan vara lite extra segt på sommaren som du vet.
    No hard feelings, OK?

    Och så vill jag bara klargöra att jag inte är samma anonym som kommenterat detta inlägg först.

    SvaraRadera
  14. Det är lugnt. Jag blir bara sur när det kommer just en sån kommentar utan att man vet hela min historia.
    Det är trots allt så, att när man kämpar mycket och länge så kan man få höra en del på vägen. Jag borde vara härdad vid det här laget men det blir jag nog aldrig.
    Att få höra mycket dumt gör att det lätt rinner över ibland. Jag kan inte hjälpa det... Skönt att höra att du ändå balanserar ut mitt svar. :o) Klart att verkligheten är nyanserad. Det är jag den första att skriva under på. Så klart kan man säga sin syn men gör man det på min blogg så blir det också väldigt personligt. Även om jag är anonym så är det här inget allmänt forum. Jag skriver om mitt liv direkt ur hjärtat och verkligheten.
    Men självklart inga hard feelings. Du skriver vad du tycker ochdet visar i alla fall att du bryr dig. Det tackar jag för!

    Sen finns det alltid små fega anonyma kommenterare som låtsas vara personer de inte är... Misstänkte faktiskt att det inte var du i den första kommentaren här. Språkbruket var helt annorlunda än vid din första kommentar.

    Så, jag hoppas att det gått/går bra i dina ivf-behandlingar också så klart!

    Kram

    SvaraRadera