Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

söndag 26 juni 2011

Utmaning!

Jag har fått en "utmaning" av Smulan! Självklart var jag tvungen att anta den eftersom det var lite roliga och personliga frågor jag ska svara på. Here we go:

1. Hur länge har du bloggat?
- Sedan oktober 2009.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?
- Jag tyckte att bloggare verkade vara självupptagna spån, sen konstaterade jag att det var ju precis vad jag behövde vara själv lite mer, moooahahahaaa! Allvarligt talat så hade jag inte så mycket åsikter. Jag trodde att det var ursvårt att starta en blogg men ville prova och se om det var så. Och det var det så klart inte. Det var lätt.

3. Vilken var den första bloggen du fastnade för?
- Det var Veronicas blogg om hennes och hennes man som mottagare vid en äggdonation. För det var först när vi bestämde oss för äggdonation som jag började läsa fler bloggar lite mer "ordentligt" och följa dem.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
- Jag tycker att de är väldigt naiva men samtidigt har de en stor framtidstro som jag längre fram i tiden tappade oftare och oftare.

5. Hur många bloggar återvänder du regelbundet till som läsare?
- Jag har ingen aning. Jag klickar hej vilt, men har lyckats spara en hel del av de jag läser i vänsterkolumnen i min egen blogg. Och så brukar jag utnyttja samma funktion på andras bloggar. På så sätt får jag läsa fler bloggar än vad jag själv har koll på. Tror jag. :o)

6. Av de bloggar du läser, hur många % är dagboksbloggar?
- 99%

7. Nämn en bloggare som är väldigt olik dig, vars blogg du ändå gillar.
- Loba! Vi är väldigt olika men lika ändå någonstans. Jag kan inte sätta fingret på det... Hon är mycket mer spirituell än jag och dessutom vegan. Jag bara "är" och äter numer kött i mängder. Jag gillar Loba och följer hennes blogg slaviskt. Olikheter berikar mig.

8. Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du gillar.
- Jag tänker säga två: Smulan och Elin! Båda två har en del av mitt "tänk" i sig upplever jag, även om vi lever väldigt skilda liv. Båda de är trebarnsföräldrar och jag kämpar på för att få ett barn. Det är kul hur jag ändå känner igen mig i deras ord.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
- Det är inte så många som vet att jag bloggar men de tycker att det är kul och välskrivet.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
- Jo, det tycker de även om de har sagt jag öppnar mitt inre mycket mer i bloggen än vad jag gör privat, men det är enbart för att jag är anonym på bloggen.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
- Hehehe, jo, det fungerar utmärkt att vara anonym än så länge men jag tror nog att jag kommer att tänja på den gränsen mer och mer ju tryggare jag känner mig med min omgivning. Den främsta anledningen till att jag var anonym till en början var min jobbsituation, men hur den än ser ut med tiden så är jag övertygad om att jag kommer att släppa det och visa min nuna här på bloggen någon dag. Med risk för att spräcka folks skärmar, hahahaa! ;o)

12. Nämn några saker du aldrig bloggar om och varför.
- Jag vill inte hänga ut någon jag känner om det är något känsligt eller väldigt personligt som rör dem. Då avstår jag. Speciellt med tanken på att jag kanske inte fortsätter att vara anonym för evigt. Men gäller det mig själv så står jag nog för det mesta jag skriver även om det blir pinsamt ibland (kan jag själv tycka i efterhand, alltså.)

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
- Ingen alls även om det är kul att folk läser och kommenterar det jag skriver. Jag började skriva i huvudsak för min och Minis skull och för andra som kanske kunde läsa och hitta information på bloggen.

14. Tror du att man kan lära känna en bloggare genom att läsa dennes blogg?
- Självklart!

15. Har du träffat folk IRL som du har haft kontakt med via bloggen?
- Ja! Det är galet kul! Jag har träffat LadyBond, Loba, Tonci, Jenny_Maria och Charlotte några gånger. Underbara tjejer! Jag har också träffat flera som läser min blogg men som inte bloggar själva. Och nu senast var jag på en IVF-bloggträff i Stockholm med ett gäng bloggare. Så nu har jag utökat min "bloggföljarlista" med fler bloggar som jag vill läsa och följa. Jag hoppas så klart att träffa de bloggarna igen, om inte annat så på nästa bloggträff (som blir i höst och det pratades om Göteborg...). Och så vill jag träffa Smulan så det ska jag nog se till att göra en vacker dag. :o) Och det skulle vara kul att få en fotolektion av Elin.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
- Ja. Det är nog lätt för en del att fastna i "bloggvärlden" istället för att kliva ut i verkligheten. Unga tjejer som bara pratar plastikoperationer och ytligheter på sina bloggar tror jag hör till den kategorin.

17. Har du någon gång blivit sårad av det som skrivits om/till dig i kommentarer eller i andra bloggar?
- Nej, aldrig. Däremot kan jag bli upprörd på de få riktigt dumma kommentarer jag fått (tror att det är två stycken eller så). Jag har svårt att bli sårad av anonyma personer, hahahaaa!

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
- Ja, en gång. Jag skrev ett inlägg om en person jag känner men insåg att det blev alldeles för personligt eftersom det handlade om henne mer än om mig. Så jag raderade inlägget.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
- Att jag är anonym. Ibland skulle det vara kul att lägga ut lite mer personliga bilder men det får komma längre fram. Tror jag. :o)

20. Tror du att du fortfarande bloggar om 2 år?
- Ja, absolut. Men då handlar det förmodligen mycket mer om Mini och min och Fina M's familj, snarare än om mig personligen.

21. Nämn 5 bloggare som du vill ska anta denna utmaning.
- Åååh, jag som avskyr kedjebrevsmetoder! Jag önskar att alla som läser här och som bloggar tar och svarar på de här frågorna. Och det önskar jag enbart för att det är kul att läsa lite om bloggtankarna hos andra bloggare.

22. Finns det någon som inte bloggar som du skulle önskat hade bloggat?
- Ja, en tjej som brukar kommentera här på min blogg och som jag träffar en del: Kalimero. Hon är helt underbar på att uttrycka sig och se saker i sin helhet. Hon sätter alltid fingret på det jag inte kan uttrycka. Och så är hon en fantastiskt fin människa.

Det här var en kul utmaning!

KRAM

3 kommentarer:

  1. Kul läsning och än en gång blir jag helt förvånad och glad över att du gillar det jag skriver, trots att vi (än så länge) lever väldigt olika liv! Stor kram till dig.

    /Elin (som inte kan kommentera som inloggad av nån konstig anledning?!)

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande och rolig utmaning!
    Man blir nästan lite sugen....

    Vet du, fina du, jag tror att vi är mer lika än vi tror. tycker så mycket om dig och blir glad över dina ord. Tack!

    Kram.

    SvaraRadera