Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

söndag 12 september 2010

Lite statistik (och galet mycket antaganden)

IVF i Sverige 2007

Färska ägg: 26,4% ledde till levande födda barn
FET: 19,6% ledde till levande födda barn
Sammanlagt: 25,3% ledde till levande födda barn (3167 födda barn av 12.484 IVF-behandlingar)

ÄD i Sverige 2007

Färska ägg: 164 startade behandlingar ledde 133 (81%) till insättningar
Av de 133 insättningarna ledde 42 (31,6%) till levande barn.
FET: 117 startade behandlingar ledde 97 (82,9%) till insättningar
Av de 97 insättningarna ledde 22 (22,7%) till levande barn.
Sammanlagt: Av 230 insättningar ledde till 64 (27,8%) levande barn.


Läs mer på Socialstyrelsens hemsida.


Så har vi oss "In vitro-turister" (som någon puckad journalist uttryckte sig).
Här kommer en liten, och totalt ovetenskaplig, överslagsräkning (en låg sådan) av mig:
Om vi antar att av de 12.484 IVF-behandlingarna så snittar vi på att alla gör ca 2 behandlingar var. Det blir 6.242 kvinnor. Då får 50,7% barn. Det stämmer ganska väl med annan statistik jag läst.
Det betyder att ca 3.121 kvinnor inte blir gravida. Varje år anländer ca 800 adoptionsbarn till Sverige. Då har vi ca 2.321 kvinnor kvar.
230 av dessa får barn genom ÄD i Sverige.
Nu blir det svårare med antaganden. Vi är 2.091 kvinnor kvar. Vad gör vi? Hur många ger upp? Säg att 20% ger upp av olika anledningar (psykisk ork, fysisk ork, prisfråga etc). Då återstår 1.673 kvinnor. Är vi så många som åker utomlands?! Wow!
Åter till mina antaganden:
Om 27,8% av oss föder barn (om vi tar samma %-tal som i den svenska statistiken) så blir det 465 födslar.
MEN! Då ska vi inte glömma att utomlands är det inte lika strikta lagar kring att sätta in endast ett embryo. Är embryona av tveksam kvalitet så sätts ofta två embryon in på många utländska kliniker. Även om ett embryo är av strålande kvalitet och ett är av sämre kvalitet så görs detta mer ofta utomlands (enligt min uppfattning genom att samla information från klinikers hemsidor och info från andra ÄD-tjejer). Det borde höja chanserna ytterligare. Kanske ända upp till 40%. Jag påpekar igen att det är helt och hållet min egna spekulationer och antaganden...
40% av 1.673 kvinnor är 669 kvinnor. Kom igen! Det är sjukt bra!

Räknar vi baklänges nu så är det endast 22,78% som INTE föder barn av de som gör något slag av in vitro-behandling. 77,2% föder barn. Enligt mina högst personliga och ovetenskapliga uträkningar och antaganden (en del blir säkert vansinniga av att läsa allt det här men det struntar jag blankt i). Ok, säg 25% respektive 75% då....

Så tänker jag för att hålla hoppet uppe. Då räcker hoppet längre och jag ger inte upp vår kamp.

Kramas där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar