Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

lördag 18 september 2010

Psyket

Ju mer jag läser och pratar med alla som är ofrivilligt barnlösa, desto mer inser jag hur många vi är som faktiskt kämpar på. Ibland blir vi (i alla fall vi tjejer) otroligt "tekniskt" fokuserade på det hela. Vad är det för fel? Kan man köra akupunktur hela behandlingen? Kan man göra si? Kan man göra så? etc, etc.
Det är lätt att glömma bort den psykiska biten. Vi glömmer nog inte att det är jobbigt och att psyket får sig en törn, men vi gör inte lika mycket åt det som den tekniska biten att försöka få barn. Jag försöker att fokusera på det för min egen del just nu. För barkar den här äggdonationen åt skogen så är det mitt psyke som kommer att behöva hjälp...

Jag brukar kika på Fertilitetsguidens hemsida då och då. Bara för att påminna mig själv om att man ska orka också. Inte bara göra.
Sen är faktiskt Föreningen Barnlängtans hemsida något att hämta lite inspiration ifrån även om den är under uppbyggnad just nu.
Blir det riktigt jobbigt så kan det nog vara bra att kontakta sjukhusens kvinnokliniker. Där finns psykologer och kuratorer som kan det här med hur det kan slå på psyket när man inte lyckas få barn av olika skäl.

Så ta hand om er. Inte bara fysiskt.

Många, varma höstkramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar