Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

lördag 23 april 2011

Insättning klar - RD1

Tack allihop för hurra-rop, lycka till och tummar och tår! Det är obeskrivligt vad ni betyder mycket just nu. Kram för det!

Nu är jag då "ruvare" på dag 1. Najs.
Vi klev in på kliniken kl 12:30 lokal tid och fick vänta nästan 45 minuter. Det gjorde absolut ingenting för då fick min puls sjunka lite. Vi satt och läste så tiden gick ganska fort faktiskt
Medan vi satt där kom Jelena med ett papper som vi fick skriva på. Ett sedvanligt "vi-vet-vad-vi-ger-oss-in-i-papper" där vi också fick skriva hur många embryon vi vill ha insatta. Vi skrev 2.
Sen blev det dags att träffa Dr Fodina (och jag kan inte låta bli att nynna på låten "Funky Cold Medina" när jag hör hennes namn), en underbart glad, trevlig och skojfrisk läkare. Hela rummet fylls med energi när hon kliver in. Man blir glad.
Hon berättade hur de gjort med alla ägg dag för dag och ägg för ägg, sen gick vi igenom medicinering och allmänna "regler". Hon uppskattade att jag bad om Prednisolon och Fragmin så det ska jag ta. Folsyran tar jag redan och fokus på protein i kosten gör jag faktiskt också redan. Lite mer frukt vill hon att jag äter för glukosens skull (som jag försöker att dra ner på, men, men...jag får väl ändra mig där då). Jag måste röra på mig för blodcirkulationens skull men inte springa, rida eller göra alltför ansträngande och utmattande övningar. Powerwalk och viss styrketräning är bra och det gör jag redan så nu får jag fortsätta med det. Inga konstigheter.

Sen var det dags för insättning. Åååh, det var nästan mysigt! Vi fick se våra embryon på en dataskärm innan insättningen och Dr Fodina påpekade flera gånger hur otroooligt bra kvalitet det är på dem. Jag hade kunnat höra henne säga det sjuhundra gånger till. Så bra lät det när hon sa det. De skrev ut en bild på skärmen med de två embryona i bild. Ett 11-celligt och ett 9-celligt. Och 6 stycken ligger i frysen. Så totalt 8 av 11 embryon överlevde. Härligt!
Själva insättningen gick smärtfritt (nja, det ilar något otroligt men det gör inte ont) men jag fick beröm för att jag inte gått och kissat innan. En fylld blåsa underlättar för dem att se var de ska sätta embryona. Duktiga jag mindes från tidigare försök...
Efteråt visade doktorn med VUL exakt var embryona sitter. Vi fick en bild av det också. Sen kom Jelena med ett täcke som hon lade över mig. Jag fick ligga kvar i stolen i ca 20 minuter. Fina M satt så klart med hela tiden både vid insättning och vila. De spelade klassisk musik och vi tog lite kort med mobilen (som kommer upp här när vi kommit hem igen). Väldigt avslappnande.

Innan vi gick fick vi lite mediciner och genomgång av schemat för hur allt ska tas och vad som ska göras framåt. Så här ser det ut från och med idag:

- Progynon, 2 mg, 1 tablett 3 ggr om dagen
- Progesteron (vag), 400 mg, 1 vag på morgonen och 1 vag på kvällen
- Progesteron (tabl), 200 mg, 2 tabletter kl 16 varje dag
- Prednisolon, 5 mg, 2 tabletter kl 22 varje dag
- Fragmin, 0,3 ml, 1 injektion per dag
- Folsyra, 1000 mikrogram per dag

- Blodprov för Hcg och Progeteron ska tas den 6/5 och den 9/5
- Ultraljud en 27/5 (om det är positivt svar)

Jag har fått för mig att det är lite låg dos av både Prednisolonet och Fragminet men jag kanske har fel? Det känns i alla fall bra än så länge.

Åååh, allt kändes så fantastiskt bra, tryggt och proffsigt. Alla är trevliga, snälla och goa och på vägen tillbaka till hotellet sken solen varmt på oss. Allt är fantastiskt bra! Nu är det bara ruvandet kvar... Det blir dagliga rapporter kan jag lova!

Igen, tusen, tusen tack för all support! Det värmer hela vägen in i mitt hjärta alldeles enormt.
Fina, fina ni. Ni vet väl att ni är helt otroliga allihop?

Så en hel drös med glada påskäggskramar till alla!

26 kommentarer:

  1. Åh, vad skönt!!! Stort grattis till dig!!! Jag är jätteglad och fortsätter hålla tummarna att embryona fastnar och du plussar snart.
    Stora kramar!

    SvaraRadera
  2. Jaså man får välja hur många som ska sättas in? Spännande :) Jag hade nog satt in alla för säkerhets skull ;) Fast det är kanske ingen bra idé.... Åh, ruva ruva och släpp sen ut en liten duva! Kraaaaam

    SvaraRadera
  3. Åh jag gråter en liten skvätt så här framför skärmen - vilka bra resultat! Vilken fin påskpresent ni har fått :-)

    SvaraRadera
  4. Grattis till finfina embryona på plats! Och flera till frysen också ser jag, det var ett väldigt bra resultat, 8 av 11! :)
    Låter som de är bra där i Riga, och vad skönt att få ligga kvar ett tag efter insättningen, tycker alltid det känns så jobbigt att stressa ur stolen direkt efter ET.

    I Falun ordinerar de 10 mg Prednisolon, så det är samma. Där är det morgontid som gäller, lustigt att det är så olika? Fragmin har jag haft 0,2 ml så där har du högre dos, men man kanske ger rejälare doningar vid äd?

    Vad fint att de går igenom så pass noga hur de gjort med alla ägg, låter som en bra klinik för en vetgirig kontrollmänniska som mig. Annars får man dra ut informationen ur läkarna vad jag erfarit.

    Ruva lugnt nu och njut av de små fina i magen!

    KRAM!!!

    SvaraRadera
  5. Åhh vad härligt att det gått så bra!! Låter ju som de allra bästa förutsättningarna - det här måste ju bara gå vägen :D
    Håller tummar och tår!
    Kramar o gla påsk

    SvaraRadera
  6. Härlig läsning, lilla påskhöna där ;)
    Är så glad för er skull!

    (och åh, jag älskar den där låten).
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hoppas på ett fint plus och att det ska gå galant under resans gång :) Spännande läsning, många lycko-kramar till dig!

    SvaraRadera
  8. Tack allihop!! Ja, nu hoppas jag så jag blir grön... typ. :o)

    Smulan, du är för rolig, haahaaaaa! Sätta in alla 8... Då hade nog min mage spruckit. Hahahaa! Men välja får man bara till viss mån. De konsulterar en om hur man får göra. Det är ju alltid en högre risk med tvillingar och även ÄD i sig är en högre risk. Men klart att vi vill ha två! :o)

    Oh tack för input kalimero! Det låter som att vi fick normala doser. Skönt!

    Kram alla!

    SvaraRadera
  9. Superduper grattis! Du ser bara bra teckan detta kan bara sluta på ett sett. Två små bebisar blir det:-).

    Kram Wallan

    SvaraRadera
  10. Vad härligt det låter! Var underbart för er skull, nu ska jag hålla tummarna för allt jag kan!

    Jag är otroligt tacksam att du delar med dig av allt som händer, det gör att jag blir lite lugnare när det är min tur. Hoppas vi får samma tur!

    Reser ni hem idag?

    Kram fina du!

    SvaraRadera
  11. Åh så härligt att höra!!! Jag har hållit timmarna!!! Önskar er en glad påsk och hoppas på minst ett litet knyte till er i början på 2012:)

    Kraaam

    SvaraRadera
  12. Ååååå, två guldisar :) Gråter en skvätt när jag läser detta, du är ju min förebild ;) Håller mina tummar så hårt!
    Kraaaaaam!

    SvaraRadera
  13. Underbart! Jag blir sååå glad!! Klappa om magen riktigt snällt från mig! Tack för att du skrev exakt vad som händer, nu är jag (som vanligt när du skriver) mycket lugnare inför vår resa! Kram!!!

    SvaraRadera
  14. Så underbart att höra att allt gått bra. VIlken toppenklinik det verkar vara! Mycket information och proffsigt låter det som. SKulle också ha gillar att ligga still en stund efter ET (även om det bara är psykologiskt).
    STORT Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  15. Grattis till insättningen!!!
    Håller tummarna hårt nu och framåt :)
    Kramar Cookie

    SvaraRadera
  16. Jag är glad att allt gick bra för er.

    Nu hoppas jag att det lyckas.

    SvaraRadera
  17. Åhhhh, jag är så otroligt glad för er skull!! Allt har ju gått som smort så här långt och vad härligt att de var i tiptop-form! Sex stycken i frysen är ju inte fy skam heller!

    Nu ser vi fram emot en ruvperiod på runt 9 månader innan påskäggen ser dagens ljus :):)

    Massor av kramar!!

    SvaraRadera
  18. Underbart! Fäst nu ordentligt!!! Tummar och tår hålles härifrån.

    Minns vårt första et där jag druckit mycket och inte kissat och där allt blev försenat. Fick dispens att gå på toaletten för att kissa lite. Sedan, när det blev dags för et, fick de ändå skicka mig att kissa mer för blåsan var för full, så de inte såg p.g.a. det. Så gick det när jag skulle vara "duktig".

    Måtte det nu gå vägen för er del!

    Många stora kramar!

    SvaraRadera
  19. jag är så glad att allt gick så bra för er!
    massor av kramar
    känslig

    SvaraRadera
  20. Du har fått massa fina påskÄGG väl ;) Det här kallar jag för riktigt påskägg.
    Håller tummarna för er. Det ska gå såååå bra

    SvaraRadera
  21. Stort grattis, vilket fantastiskt resultat, hoppas alla kvinnor i Riga är lika fruktsamma:-) Tack snälla för allt du delar med dig och för all information, nu känns det lite lugnare inför ens egen resa. Nu håller jag tummarna för att de ska gå hela vägen för er, Kram

    SvaraRadera
  22. Miljarders tack igen allihop! Ni är galet fina!
    Äntligen är jag hemma och kan skriva lite mer också. :o)

    Massor av kramar till alla!

    SvaraRadera
  23. I'm more than happy to discover this page. I wanted to thank you for ones time due to this fantastic read!! I definitely really liked every little bit of it and i also have you bookmarked to look at new stuff in your web site.

    Feel free to visit my web-site; vakantiehuizen

    SvaraRadera
  24. Hurrah! After all I got a blog from where I be capable of in fact take useful facts regarding my study and knowledge.


    Feel free to visit my weblog - luxe vakantiewoningen frankrijk huren

    SvaraRadera
  25. Article writing is also a excitement, if you be familiar with afterward you can write or else it is complicated to write.


    Look into my web blog ... frances farmer lyrics

    SvaraRadera
  26. obviously like your website but you need to test the spelling on quite
    a few of your posts. A number of them are rife with
    spelling issues and I find it very bothersome to inform the truth then again I'll definitely come back again.

    Here is my website; vakantiehuisje huren

    SvaraRadera