Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

tisdag 26 april 2011

Prelbokning hos gyn

Ok, det gäller att vara tydlig ibland...
AVA bad mig att ta blodprov för Hcg och Progesteronhalter den 6/5 samt 9/5. Och hur gör man för att göra blodprov i Sverige? Ja, jag ringde så klart till min Fina Gyn och bad henne om remisser för blodproven. Ooops! Det blev stopp! En Bitte!!!
Hon sa att hon inte får vara inblandad i den utländska behandlingen men att hon såklart ville hjälpa mig på något sätt. Då började jag om och förklarade att det är förändringen i hcg de var ute efter och att om jag blivit gravid på naturlig väg så hade Fina Gyn nog kollat det ändå. Hon förstod genast och då var det inga problem. Bara AVA bibehöll sitt ansvar för medicinering och behandling. Puh! Inga problem alltså.
Fina Gyn, hon är guld värd.
Eftersom hon är lite fullbokad så klämmer hon in mig på torsdagen 5/5 för ett officiellt gravidtest och så kan jag göra blodproven när det är tänkt. Så ska jag bara få fram svaren snabbt också...

Jösses, vad jag avundas de som får göra ÄD via landstinget för att de slipper hålla reda på allt och alla helt själva. Gratis. Jo, lite avis på det är jag.

Kram

7 kommentarer:

  1. Men kära nån, ska man hålla på ta blodprover oxå? Men hur ska jag fixa det? (appropå oro nu då)

    Håller med, gud så trött jag e på den svenska sjukvården.
    Kramkram!

    SvaraRadera
  2. Du ringde alltså och bad om ett gravtest... Att det ska vara så krångligt. Och att det ska vara skillnad på folk och folk dessutom *blä*

    SvaraRadera
  3. Ja, att säga att man gör ÄD utomlands gör en genast till pestsmittad.
    Jag börjar på allvar fundera på hur jag ska kunna smita från skatt i resten av mina yrkesversamma år. Jag verkar ändå inte få ra del av den liksom...morr.
    Och då är ändå min gyn otroligt snäll och hjälpsam!

    AnnaCecilia, det bästa är nog att antingen säga att du helt enkelt tror att du är gravid och vill ta ett ordentligt gravtest med prov för hcg och progesteron.
    Alternativt leta upp en bra gynekolog. Jag kan tipsa om Strandkliniken som hjälpt mig förr men de är dyra (privata och ej anslutna).

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är nästan omöjligt att få hcg-prover.
    Även om man har megaproblematik som jag.

    Däremot så kan man säga att man är orolig för utomkveds, dvs ont å sidan. Då tar de ofta ett hcg direkt.(Haft utomkveds.)Men det ska följas upp. Så att värden kan jämföras. Man vill se stegringen.

    De vill hellre att man väntar och ser om det blir ett plus på stickan.
    Det räcker säger dom oftast.

    Tur att du fick det! :) Skönt. Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Jag är med på skattesmitningen! Det är som om man är pestsmittad, är vår skatt värd mindre? Det gäller att vara smart dessvärre. Funderar fortfarande på vad jag ska dra till med då jag gör VUL hos min distansgyn vid ivf, 5.500:- för en två, max tre kontroller tar han. Rätt bra timtaxa med tanke på hur snabbt det går upp och ur stolen. Morr. Don´t get me started.

    Men nu ska vi fokuser på dina fina påskägg i magen. Jag har en bra känsla ska du veta.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Mycket att fixa med själv! Skönt att det fixade sig.

    SvaraRadera
  7. Att det ska vara så svårt?! Det gäller alltså att ljuga och inte tala sanning...

    Hoppas hoppas ruvningen går bra och att det är ett fint plus om en vecka sådär :)

    Många kramar!!!

    SvaraRadera