Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

onsdag 29 december 2010

Biologilektion

Ett bevis på vilka nötter det finns på FL: Biologisk eller inte??

Igår ägnade jag en hel eftermiddag åt att förklara och försvara äggdonation i en tråd på FL. Jag gjorde det så klart inte själv, det var fler som förklarade mer och tydligare och höll ut längre än jag. Jag fattar inte att jag gjorde det för jag vet ju att det finns människor där som bara inte VILL lära sig något eller lyssna på andra. Men nu gjorde jag det i alla fall.
En spin off från den tråden dök upp och det är den jag länkar till ovan. Hur mycket flera av oss äggmottagare OCH donatorer än förklarat det här med genetisk och biologisk så går det liksom inte bara in. En del kanske inte har förmågan att kunna förstå? Jag börjar tro det.
Det gör ta mig faan ont i själen när någon idiot säger att de som är biologiska mammor vid äggdonation borde kallas för "magmammor" med argumentet att det är förvirrande att säga biologisk mamma. Det är så dumt att klockorna stannar. Eller att man adopterar ett ägg. Adoption och graviditet är det en stor skillnad på för de som genomgår det här även om slutresultatet, kärleken till ett barn, är detsamma.

Vad är det som är så svårt att förstå när man får det förklarat för sig?
Biologi är biologi. Att bära en barn i sin mage är biologi. Det går liksom inte att undkomma. Det spelar ingen roll varifrån ägget kommer. Det går inte att kalla det något annat. Det är inget namn, vilket som helst. Det är en term som beskriver ett biologiskt tillstånd. Den används av läkare, av forskare, av alla. Det är så det är. Det är ingen som kommit på det i äggdonationsammanhang.
Genetik är en del av biologin. En äggcell innehåller gener. Eftersom ägget är med och skapar nytt liv så står det, tillsammans med spermierna, för generna i den skapelsen.
Om man tar en sån cell, befruktar det och placerar i en annan livmoder så växer ett barn där precis på samma sätt som vid en vanlig graviditet. Biologi.
MEN, generna kommer från en kvinna som inte är gravid. Hon är alltså inte biologisk mamma fullt ut. För hon bär inte barnet.
Hon som bär barnet har tagit över den huvudsakliga processen mot ett nytt liv. Hon är gravid. Biologiskt gravid. Hon är biologisk mamma. Men generna är inte helt oviktiga i sammanhanget så hon som bidragit med en cell, med gener, är genetisk mamma. Efter det är hon inte längre med i graviditeten och biologin slutar för hennes del redan när cellen plockas ur från hennes kropp. Hon är en del av biologin, men hon är inte biologin fullt ut.
Termerna biologisk mamma och genetisk mamma är inget som man hittat på för att få ett "namn" på mammorna. Det är alltså ren och skär fysiologi och medicin. Att ge bort en cell gör ingen till biologisk mamma fullt ut. Att ta emot en cell som blivit befruktad och genomgå en graviditet är inte att vara genetisk mamma. Men hon är likväl den biologiska mamman eftersom hon genomgått en hel graviditet och står för epigenetiken, en annan del av biologin. Men det har jag redan pratat om förut.

Att det ska vara så svårt...


Kram

10 kommentarer:

  1. Åh jag vet, jag vet. Jag har också förklarat detta om och om och om och om igen... jag tycker att inlägget om olika typer av föräldraskap på första sidan i tråden var himla bra! Men jo, folk verkar bara inte få in det. Oh, jag kanske kan göra illustrationer till den där ÄD-boken och förklara lite mer visuellt? ÄD för dummies liksom.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Men vad är det med folk?
    Jag fortsätter nog hålla mig borta från FL. Har gjort ett par försök att lugnt och sansat åtminstone läsa trådarna där, men det brinner alltid i skallen på mig av dessa idiotresonemang. Nej, inget FL för den här tanten.

    SvaraRadera
  3. Jo, jag har läst. Och även jag hade trubbel med det i början. Men det är som att folk tror att det är en öppen fråga - att vi kallar oss så för att vi vill det. Och att de kan få säga att det är bättre att säga något annat. Och de fattar liksom inte att det inte är ens en möjlig diskussionsfråga - lika lite som att det går att diskutera om en stol gjorde sig bättre under namnet sittmokkapär

    SvaraRadera
  4. Jag har tänkt. Hehe- *ovanligt*

    Filosoferar lite här, jag blir sån av intensiv dumhet.

    Men att ge namn som "magmamma" är att skapa en hierarki. Typ " du är ingen riktig mamma" man skapar rangordning på det viset.

    Vilket är jävligt *notera att jag inte svär* lågt och i mitt tycke oerhört fult.

    Det handlar om människor som 1. är förbannat osäkra i sin egen mammaroll och 2. ytterst osäkra på sig själva överhuvudtaget.Vidare så skulle jag dessutom vilja påstå att dessa varelser är obenägna att förstå och tolka de mest enkla och fundamentala begrepp.

    Man kan idag med säkerhet säga att det finns människor som inte är speciellt tankemässigt begåvade, men när man är på FL och kommer i kontakt med så många av dessa som inte klarar av att dels förstå och sen dels känna med andra så är det lätt hänt att man blir mörkrädd. Eller männsikorädd egentligen.
    Å andra sidan så får det mig att må ganska bra-då *skrattar* jag kan se mig själv som en oerhört begåvad och intelligent person. Trots att jag inte har 200 i IQ :D (Antagligen har jag ju mer *skrattar* men bara vissa dagar.)

    En annan tanke som slår mig är: Hur kan samhället ens överhuvudtaget utvecklas med så många korkbollar? Jo, antagligen för att flertalet klyftiga människor inte håller till på fl. Samtidigt är det fascinerande med dessa begränsade typer. Jag dras mot dom som en mal till ljuset.

    Undrar varför? Det är litet som att studera apor faktiskt. Kanske jag skulle söka mig till forskningsvärlden istället för att söka bli psykolog?

    SvaraRadera
  5. Du kan ju plugga till psykolog och sen forska inom området FL-idioter? Det blir en garanterat intressant rapport isf. ;D

    SvaraRadera
  6. Flisan: ÄD för dummies. Jäkligt bra namn på en sån bok! Eller "In vitro for dummies" så kan man räkna in även IVF:er där. Jäkligt bra faktiskt. Appendix i boken kan vara en rapport om FL-folk, hehehee....

    loba: Ja, jag bannar mig själv fotfarande för att jag började läsa de där trådarna. Du gör helt rätt som håller dig därifrån! Nu har jag bara två trådar där enbart "ÄD-tjejer" håller till som jag läser, och där är alla snälla mot varandra. Sååå mycket bättre!

    FC: Precis! Du tar orden ur munnen på mig. Det är inte ens diskuterbart. Sittmokkapär, hahahaaa! Underbar jämförelse. Och helt korrekt.

    Jenny: Osäkra idioter är något jag inte kan befatta mig med har jag upptäckt. Jag blir upprörd över att de stal halva min eftermiddag igår. Jag kämpade med att försöka förklara för dem men de lästa knappt vad jag skrev. Tidstjuvar är vad de är. Osäkra idiotiska tidstjuvar. Jag ska hålla mig ifrån dem.

    Dunderkram

    SvaraRadera
  7. Haha såg du senaste posten i tråden? Det ekar visst fortfarande där inne...

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Hmm, ja, jo, men jag ser det inte enbart som ett problem. Jag ser det som litet underhållning. Men visst är det antagligen fördummande. Men samtidigt så tror jag att den tråden kanske läses av många och när det blir en diskussion och ÄD-människor beter sig moget och alla dumpuckon..som är mot, gör ju bort sig.

    När tråden således läses av många anonyma så -är de smarta så donerar dom och de dumma inte.
    Det är ju perfekt eftersom då alla donatorer är 1. smarta och 2. empatiska.

    De dumma sållar således (nytt favoritord) ut sig själva och ÄD-mottagarna får därför mer fantastiska, smarta och empatiska barn :D

    Blir det egentligen bättre än så?

    SvaraRadera
  9. Hmmm, får gå in och kika igen. Och jag ska ABSOLUT INTE skriva något i den. Fy,bubblan för mig själv i så fall...

    Mycket bra tänkt där, J! Evolutionen kommer att segra. Mooooahahahahaaaaaa!

    SvaraRadera
  10. men åhhhh, precis det här försökte jag förklara för en kollega för några veckor sen! (kul att läsa att jag resonerar precis så här på egen hand utan att har läst om detta innan!) Men inte ens hon, som vet vad jag gått ingeom de senaste åren och är rätt öppen av sig, förstor mitt resonemang. Enligt henne är man biologisk mamma till sit barn även om man donerar ett ägg eller ett embryo. Jag blir så frusterad!!!

    Det känns som att vi som gått ingeom sånt här ligger på en högre level(för att använda speltermer) än de andra, de har helt enkelt inte någon möjlighet att förstå resonemangen?

    SvaraRadera