Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

onsdag 17 augusti 2011

Hjärta

Jag är fortfarande lite överväldigad över hur många glada grattis vi fått. Det är helt otroligt! Världen är nog ett bra plejs ändå...
Tack igen till alla!

Idag ska jag luncha med min goa lillebror. Det ser jag fram emot jättemycket! Han har fått nytt jobb också så det blir mycket att prata om.

Igår fick jag ett deppigt mail från en ÄD-kompis (det var tack vare ÄD:n vi träffades men oavsett det så hade jag blivit glad för att vara hennes kompis). Det finns så mycket som är orättvist och allt bygger på slumpen när det kommer till IVF och ÄD har jag upptäckt. Allt ska klaffa. Som Per Gessle sa: "Allt handlar om tur, tajming och talang.", men utan talangen då'ra.... För det spelar liksom ingen roll hur fin man är som människa eller hur duktig man är på något när man ska bli gravid överhuvudtaget. Det handlar bara om tur och tajming. Vid IVF/ÄD försöker man höja oddsen något och för att göra det krävs ännu mer tur och tajming....
Inte konstigt att vi är så många som är så trevliga, snygga, smarta och talangfulla och som trots detta deppar ihop då och då. Vem tusan kunde förutse sitt öde liksom? Mycket kan man styra i sitt liv men inte sin äggreserv. Då utesluter jag ett medvetet ohälsosamt leverne. Och inte kan man påverka sjukdomar man inte vet att man kan få. Som t.ex. ofrivillig barnlöshet.
Ingen vet vad som väntar runt hörnet. För 85% av befolkningen blir det en glad överraskning. För 15% av befolkningen blir det barnlöshet med oro, förhoppning, rädsla, depression, missfall, svek och en jäkla kamp som följd.
Jag önskar att jag kunde styra oddsen och eliminera barnlöshet. Jag önskar att jag kunde donera ägg. Men det kan jag inte. Det enda jag kan göra är att försöka lyssna och förstå. Förstå är lite lättare eftersom jag själv gått igenom allt. Donera kan många göra. Men lyssna kan alla göra. Lyssna på skriken inombords på någon som är ofrivilligt barnlös och kämpar. Sätt ett stetoskop mot hjärtat på en sån person och du får höra ett hjärta som krossas flera gånger per dag. Likt en familj som splittras. Flera gånger i veckan.
Min vän har ont i hjärtat och jag hoppas att någon hör hennes hjärta. Fort. Nu.
Låt henne få en donator nu om inte annat...

Kram till dig

6 kommentarer:

  1. Grattis till lyckat RUL. :) Jag har mitt nästa vecka och är supernervös!

    SvaraRadera
  2. Åååh, tack och vad roligt!! Lycka till! :o)
    Ska ni ta reda på vad det är?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad fint skrivet! Jag hoppas att din vän får en donator!

    SvaraRadera
  4. Tack!
    Ja, jag hoppas så otroligt mycket för hennes skull.
    Färresten hoppas jag för alla IVF/ÄD:ares skull. :o)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack. :) Nej, vi ska inte ta reda på könet. Börjar dock bli mer och mer nyfiken på vad det är för en filur som döljer sig därinne. Har hela tiden haft en känsla av att det är en liten pojke. Det ska bli spännande att se om det är så när liten kikar ut i januari. (Om allt går som det ska) :) Kram!

    SvaraRadera
  6. Vad kul och spännande att vänta! Jag ska följa din resa och se vad det blir. ;o)

    Kram

    SvaraRadera