Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

torsdag 22 september 2011

Äcklig flashback

Äntligen torsdag och RUL! Eller vanligt ultraljud eller vad det nu ska kallas. Vi ska dit i alla fall. Måste få klarhet i det där känner jag... Tänk om det är något knas? Att det är därför vi ska dit? Varför har de inte sagt något i så fall? För sånt där "vi ska inte oroa dem"-trams vill jag absolut inte veta av. Jag vill veta ALLT som pågår.
Men nu ska jag inte hetsa upp mig i onödan och oroa mig själv. Det är lite onödigt, hahaha! Jag ska få se Mini! Hon rörde sig lite inatt så hon lever i alla fall.

Huvudvärken har släppt lite idag också och det är en riktigt lättnad. Har druckit MASSOR av vatten men kissar ytterst lite. Vet inte om det var vätskebrist men jag kan inte få i mig mer vatten. Då kräks jag. Det räcker med den jobbiga halsbrännan jag får av allt drickande liksom.

Då och då låser sig min höft också. Då får jag göra en konstig, yvig rörelse med benet i sidled så kan det släppa. Med hjälp av lite muskelkraft i rumpan så får jag liksom trycka till höften tills det klickar till och släpper. Gör jag inte det så gör det riktigt ont. Jag gissar på att det är foglossning som ställer till det.
Undrar förresten om den kan påverka skolios? Jag har ju en släng av det och gick med en stor plastkorsett under ett års tid i tonåren för att se till att skoliosen inte blev värre.

Inte min korsett men så här såg den ut...

Korsetten gav mig stora, köttiga skärsår i midjan för den skulle sitta jättehårt för att göra nytta. Fy, vad ont jag hade. Och linnena man skulle ha under korsettten för att skona huden skonade inte alls. De fastnade i de stora midjesåren.
Tänk om graviditeten skulle medföra att jag får ha korsett igen sen? Gah!! Måste undvikas! Men förmodligen så behövs det inte. Jag inser att jag ganska garanterat nojjar i onödan...
Flashbacks... Glömmer aldrig när jag låg i tandläkarstolen med den där förbannade plastkorsetten och tandläkaren frågade om jag ville ha tandställning. Precis vad en 16-åring vill ha; plastkorsett och räls på tänderna. Jag tackade nej. Det är jag glad för idag för jag blev ju ganska normal ändå.

Åter till barntankarna: Jag måste fråga om foglossning kan påverka skolios. Och så ska jag fråga varför vi gör fler ultraljud än vanligt.

Kl 11:00 är det dags.

Kram

9 kommentarer:

  1. Lycka till!
    Härligt att få se bebisen igen *lite avundsjuk* ;)

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Ja, jag önskar att man kunde få UL en gång i månaden...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tillbringade ganska mycket tid på ortopeden på Norrbacka, Karolinska när jag var liten. Och visst minns jag alla tjejer som KÄMPADE med sina korsetter. Och när det skulle röntgas, och korsetten skulle sitta åt så mycket det bara gick.... Stackarna, det var tårar i ögonen och svimningsanfall...

    Men det har du kommit igenom! Och det kan jag nog aldrig tänka mig att du ska behöva ha korsett mer!!

    Lycka till idag, det går säkert bara bra!
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Är detta ett UL utöver det i v 32? För i så fall låter det konstigt, vi fick tid för ett UL i v 32 pga av att det är IVF, men hör med dem. De borde veta.

    SvaraRadera
  5. Kommer säkert gå toppen idag! Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Tack Hönamaja! Ja, såna tider vill man inte ha igen. Huga!

    Baglady, ja, jag börjar också tycka att det är underligt. Men när vi var där i vecka 18 så sa hon att det är ett UL i v.24 också. Det lät som om det var en rutin så jag reagerade inte alls på det. Men så tror jag att det har det som rutin hos BM vi går hos. Men nu blir jag lite osäker igen och måste verkligen fråga.

    Tack, vemvet! :o)

    Kram

    SvaraRadera
  7. UL i v 25 är rutin, de mäter något för att kolla hur stor risk man har för havandeskapsförgiftning vilket är förhöjt i och med äggdonation, vi har också ett inbokat i v 25.
    //Tess

    SvaraRadera
  8. Tack både Tea!

    Och tack, Tess! Ja, nu vet jag att det beror på ÄD:n (så klart! Vad tänkte jag med!).
    De kollar två blodkärl, uterinaartärerna, för att kontrollera att blodflödet till moderkakan är ok (havandeskapsförgiftning har med det att göra). Så nu är det utrett. Skönt!

    Kram

    SvaraRadera