Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

måndag 5 september 2011

Veckovis

En ny arbetsvecka... Men för mig är onsdagar numer en ny vecka. Den här onsdagen går vi in i vecka 23. Underbart!
Jag kikade på Barnmorska.net där de skriver lite om varje graviditetsvecka. För vecka 23 står det så här:

"En del upplever den här tiden som den mest positiva delen av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt ännu och förlossningen är långt borta. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. Det kan finnas många orsaker till det. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Graviditeten kan utsätta relationen mellan de blivande föräldrarna för en prövning, speciellt om man som gravid kvinna inte mår bra.
En del blivande mammor kan vara oftare sjuka och graviditeten blir en svår prövning, inte minst eftersom det finns förväntningar på att man ska stråla av lycka och välmående. Att man blir sjuk ofta beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten. Vissa som har så kallade autoimmuna sjukdomar kan må lite bättre under graviditeten. Exempel på autoimmuna sjukdomar är ledgångsreumatism och inflammatoriska tarmsjukdomar. Om man känner sig mycket ledsen, nedstämd eller ångestfylld brukar MVC kunna hjälpa till med att förmedla en samtalskontakt. Många gånger räcker det med att tala med sin Barnmorska. Ibland behöver man få träffa en psykolog eller kanske en läkare.
Livmodern når nu strax över naveln och barnet väger 400-500 gram."


Jag kan inte låta bli att le lite ironiskt när jag läser om att man kan få samtalskontakt när man är gravid. Visst förstår jag att det kan vara läskigt att vara gravid. Men det jag flinar åt är att om man vill bli gravid och det inte går, då är det apsvårt att få någon som lyssnar på oron och rädslan. Märkligt!
Och så det där med sjukdomar... Har man dem så är man ofta förberedd på hur graviditeten kan bli. Om den blir.
Men normalt sett så är det riktigt kul att läsa om veckorna på Vårdguiden eller Barnmorska.net! Jag gillar att det är en sektion för en eventuell partner på Vårdguiden också. Texten för vecka 22 är bra (men väldigt självklar för mig):

"Ta vara på tiden under graviditeten. Fyll på kärlekskontot och fördjupa er relation. Passa på att göra saker som kan bli svårare att göra när barnet kommer. Gå på bio eller restaurang. Bjud in era bästa vänner till en fest. Åk på en kortsemester. Ta hand om varandra."

Och så har jag tre appar också; Liberos, Pampers (iPad) och så någon mer jag inte kommer ihåg namnet på. Pampersappen är urkul! Där kan man lyssna på hjärtan och se bebisen i naturlig storlek. Trevligt tidsfördriv.

På måndag är det dags för BM igen också. Sakta men säkert så...

Kramas där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar