Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

lördag 3 september 2011

Tyckande

Jag tycker som bekant ganska mycket när det kommer till hur omvärlden uppfattar oss som kämpar för att få barn (utan att gå in på om det heter få barn, skaffa barn eller bli med barn, såna petitesser bryr jag mig inte om). Det gör jag för att det tycks väldigt mycket om oss nämligen. Det fria ordet...
Nu på morgonen så pratade programledaren (TV 4 Nyhetsmorgon, ca 6 min in i avsnittet) med två "spanare", varav den ena, Tove Leffler, tog upp det här med ivf:er lite smått. Hon påpekade att vi människor gör allt till projekt i våra relationer. Inredningsprojekt t.ex.. På samma sätt menade hon att även ivf:er blir projekt i en relation.
Hon kommenterade även att både 3:an och SVT har dokusåpaserier om ivf:er som kommer i höst. Dokusåpaserier?!?! Mig veterligen så är SVT:s serie en serie att se som dokumentärserie.
Sen dräptes några kommentarer om att det intressanta blir när de kommande barnen växer upp och är tv-kändisar redan som embryon, och man får läsa deras biografier om vad de verkligen tycker om det där.

Det är sånt här jag blir så trött på. Jag kommer ALLTID att tycka tillbaka om såna där ogenomtänkta och dumma resonemang. För om de som säger såna korkade saker inte ens har vett att förstå att medvetenheten kring ofrivillig barnlöshet behöver höjas och att media är ett medel att sprida hur det är, ja, då tänker jag fortsätta att tycka till. Ända till dessa damer och herrar förstår. Och till dess de lyckas inandas lite empati någonstans ifrån... För jag blir så himla ledsen när jag hör såna där resonemang och kommentarer. Sååå ledsen.

Återigen, om någon journalist kan ta och läsa alla bloggar som finns i ämnet, så är ofrivilligt barnlösa människor preciiiis som alla andra "vanliga" människor. Vi ÄR inte medietörstande Big Brother-wannabies och vi ÄR inte psykopatiska "Handen som gungar vaggan"-dårar. Vi är helt vanliga svennebananer som borstar tänderna varje dag, funderar på vad vi ska laga till middag, går på Ica, skrattar åt dåliga skämt, pluggar, jobbar, hälsar på grannen, går ut med hunden, vinkar till andra båtar på sjön, fikar på café, sitter i bilköer, går på hobbykurs på tisdagkvällarna, läser skvallertidningar hos frissan och ibland funderar på vad livet går ut på.
Fast det sistnämnda blir vi kanske tvungna att göra lite oftare än andra. Tyvärr.

Men jag kramas ändå.

11 kommentarer:

  1. Jag tror hon heter Tove Leffler (eller nåt sånt). Jag lyssnade också, med samma reaktion som du. Vi tittade på varann, min man och jag, och bara skakade på huvudet... Varför prata om sånt man inte har en aaaning om??!! Och vaddå "inget romantiskt" med ivf??? Om hon bara visste... Allt blir precis vad man gör det till, eller hur???

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Väl talat!

    Det är ju himla lätt att sitta som TV-tyckare och tugga på om något man inte är insatt i. Spån.

    SvaraRadera
  3. http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=kultur_och_nojespanelen&videoid=1990981

    Ganska precis 6 minuter in i programmet börjar det.

    Jag hajar till över formuleringen "ja de kallar det dokumentär men är väl någon slags dokusåpa".

    Inställningen i övrigt till romantik, projektande och barnhysteri lämnar jag okommenterad...

    tilda

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer och länken! :o)
    Visst är det fascinerande att känna sig som en vanlig människa och höra andra människor prata om en som om man var ett ufo?
    Väldigt märklig känsla... Och ledsamt.

    KRAM!

    SvaraRadera
  5. Eldar upp mig lite här över kaffekoppen. Say What?????!!! Romantik, IVF, dokuåpa, projekt???? Hur kan det vara ok att såga en stor grupp människor så. Diskriminering/förtal är ord som poppar upp i mitt huvud. Har inte sett klippet men ska kolla in det när mitt "hemma gjorda" barn somnat. Å nej vårt barn blev inte till under några romantiska former heller trots sex mellan man å kvinna i klassisk dubbelsäng. Visste inte att det var så det var tvunget å gå till :-o. Sen när är Ivf något konstigt, jag fattar inte. Det e ju precis samma lika spermie möter ägg men med lite mer kamp känslomässigt å fysiskt för föräldrarna. Varför vill så många få det att handla om designer babies å egoistiskt handlande. Å varför skulle dokumentär barnen vara mer outade än alla andra FB å föräldrabloggar på nätet

    SvaraRadera
  6. Kunde inte vänta, var tvungen å se...... å ja vad säger man. SUCK!!!! Pinsamt å oseriöst pladder å "tyckatillande" utan någon egentlig grund. Säger som jag gjort i tidigare kommentarer. VAD vill de säga, vad var nyhetsvärdet och upplysningen om i den här "spännande" spaningen. Ja jag vet spaningar ska vara lättsamma å roliga men va fan de pratar om IVF som om det vore något sjukt konstiga människor väljer för att de är ja UFON typ.... Å vad pysslar programledaren med, nästan lika "pladdrig" å partisk i sina uttryck som kollegan Anders brukar vara. Suck suck suck

    SvaraRadera
  7. Åååh, heja Erika! Jag blir så tacksam över att jag inte är ensam om att bli upprörd. Tack!!!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag gillar det där med designandet starkt... Särskilt vid ED/ÄD gör väldigt många en väldigt stor sak av det. Jag har hittat den absolut roligaste come-backen på det men den kan ju inte användas av någon annan. Har hittills hamnat två gånger i närliggande samtal om att använda donerade ägg där det varit en fråga om att "bestämma" hur barnet ska vara. Jag har rätt torrt slängt in: "Ja och jag ville så gärna göra mitt barn speciellt att jag designade det med kromosomfel, synd bara att han dog av det". Jag vet, jag är ond. Over the top really... men jag har ju vant mig vid att han är död trots allt. Poängen är att de inte har det. Hehe ;-)

    SvaraRadera
  9. Hehee, jag tycker nog allt att det var rätt bra sagt ändå!
    För någonstans så måste vi får slänga tillbaka lite av allt strunt vi får höra. Jag tror att det kan få en del att tänka till lite mer.
    Och ibland orkar man inte höra så många ogenomtänkta saker. Då tycker jag att det kan vara befogat att få slänga ur sig en torr kommentar då och då. :o)

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Bra talat, som alltid!
    /XB

    SvaraRadera