Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

torsdag 8 december 2011

Hur man trivialiserar ett allvarligt ämne...

I födelsedagspresent så fick jag bl.a. en 3-nummersprenumeration på tidningen mama av min lillebror. Idag damp tredje numret ner i brevlådan och jag lade mig på soffan för att läsa tidningen.
På sidan 42 finns en sån där "årets-"lista, ni vet. Den här heter "Mammaåret 2011" och där fann jag det här:


Jag blir lite förvirrad faktiskt. Och sur.
Dels för att jag är förespråkare av surrogatmammor och dels för att en så viktig "debatt" trivialiseras till en liten, liten ruta i en ytlig "året-som-var-lista".
Eftersom jag är förespråkare av surrogatmödraskap som fenomen så ogillar jag STARKT att en tidning som mama lägger ord i min mun. Jag har aldrig hävdat att barn är en rättighet eller att surrogatmammor ska tjäna en "hacka" på att bära någon annans barn.
Jag tycker faktiskt att själva formuleringen som används är OTROLIGT nedlåtande och det passar sig absolut inte i en tidning som mama (som väl ska företräda mammor i alla dess former? Eller är jag naiv nu?). Och varför skriva "gärna låglöneländer för att det är billigare där."? Har mama kartlagt detta? Allt handlar inte alltid om kostnader och pengar. Det kan finnas altruistiska värderingar, både hos surrogatmamman och hos paret, som avgör också...
Kanske kan mama besöka Föreningen för surrogatmödraskap för att läsa på lite om de nu ska yttra sig i debatten?

Har man någon gång varit i träsket ofrivilligt barnlös så vet man att surrogatmamma kan ibland vara enda vägen ut för att få en chans att bilda familj. Och DET, mina kära vänner, är faktiskt en mänsklig rättighet. Att få planera och försöka att bilda familj utan att andra ska påpeka hur man gör. Faktiskt.
Därför blir jag extra sur över att en mammatidning lägger sig i hur folk försöker bilda familj utan att ens bidra till debatten på något sätt (annat än att t.ex. uppröra mig, då'ra). För jag tycker att man lägger sig i om man bara gör en liten fånig notis av något så seriöst i en sån där lista. Ska man dra upp den debatten (hur stor ÄR den egentligen? Jag anser mig vara hyfsat insatt och surrogatmödraskap är väl inte "årets debatt" direkt...?) i en tidning som mama så kan man gott anstränga sig lite mer och göra ett väl avvägt reportage med saklig information.
Jättetrist att en tidning som mama avslutar med "Sista ordet är inte sagt." GÖR något istället!
Jag hoppas innerligt att tidningen tar upp såna tyngre och allvarliga ämnen i ett större sammanhang någon gång. Kanske intervjua ett föräldrapar? En surrogatmamma? Vända sig till en organisation?
Och vaddå "omoralisk människohandel"? Det finns många som är emot surrogatmödraskap som inte alls ser det på det sättet. Så lägg inte heller ord i mun på de som inte tycker som jag.

Tänk att några rader kan uppröra så... Men jag blir bara så förbaskat besviken när omvärlden inte kan bry sig mer än att trivialisera allvarliga ämnen. Usch.

KRAM

8 kommentarer:

  1. Vet du, jag tycker att du ska formulera detta i ett brev till tidningen och påtala hur okänsligt, okunnigt och nonchalant de uttrycker sig i den här frågan.

    SvaraRadera
  2. Ja, egentligen vill jag det men jag har ingen ork känns det som. Gör jag det så vill jag kunna stå rakryggad och nu är jag alldeles för ofokuserad för att slänga mig in i det.
    Och risken blir att jag blir så upprörd och jag vill ta det lugnt för Minis skull.
    Jag får se hur jag gör helt enkelt.
    Men puckat är det. Så otroligt nonchalant mot hela ämnet!

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Håller så med dig Wilda, en så viktig debatt ska inte tas i en notis, och helst inte av de som är helt okunniga (fast det har du jur edan skrivit så det var rätt onödigt av mig att skriva... ;-)

    kramar och återigen masse tack för all hjälp idag!

    SvaraRadera
  4. Tack! :o)

    Och det var så lite så!

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Ja, såna artiklar kan verkligen få en att gå i taket!! Många gånger skrivs de av reportrar som inte har en aning om hur det egentligen är att vara ofrivilligt barnlös, och artiklarna följs ofta av kommentarer från folk utan kunskap i ämnet. Jag blir så upprörd varje gång jag läser sånt...men jag försöker verkligen lugna ner mig nu för tiden, speciellt för lillens skull (som känner av mina humörsvängningar).

    Mycket bra skrivet av dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. TACK!
    Ja, man får vara försiktig med adrenalinet och försöka att inte bli alltför arg. Men efter januari kan jag hetsa upp mig igen, hihihii!

    KRAM

    SvaraRadera
  7. Men tidningen Mama?

    Som utnämnde Katrin Zytomierska som årets mamma?
    Som förespråkar maglage-som barn allt oftare dör av. Mama har inte mycket vettigt alls-i mina ögon-tycker det är så ofta-ingen som tänker litet längre alls, så jag är inte direkt förvånad.

    Förstår du inte gillade det, inte jag heller.
    Jag blir skitsur. men att predika för idioter och ännu mer idioter..ja, spara din energi till att pyssla om dig och lite.

    Massa kram

    SvaraRadera
  8. Ja, jag vet. Inte världens ståtligaste tidning...
    Men jag tycker fortfarande att det är såååå jäkla dåligt att som just mammatidning trivialisera något som är så viktigt för många i världen.
    Riktigt, riktigt uselt av dem.

    Kram

    SvaraRadera