Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

söndag 11 december 2011

Om att vara gravid och sova på rygg

Tack och lov somnade jag kl 6 igen. Kl 8:30 smög jag in i sovrummet igen och sov till 10:45.
Det känns lite "hattigt" men så får det väl vara. Jag kan inte göra så mycket.
Däremot vakade jag med sjukt ont i ryggen och vänsteraxeln, förmodligen för att jag sover på vänstersidan hela natten...

Inatt när jag vaknade på magen så kunde jag så klart inte låta bli att surfa på just "gravid och sova på magen"... Det ska tydligen inte vara någon fara. Skönt.
Däremot stod det massor om hur farligt det är att sova på ryggen och på högersidan. Det finns liksom ingen hejd på oron där ute men ingenstans var något kring detta skrivet av en läkare. Allt var hörsägen och tolkningar.
Enligt alla forum (gissa vilket som fanns med mest, hehhee) så ska bebisen, när den blir tyngre, lägga sig på en ven och stoppa blodflödet till både sig själv och mamman. Det må så vara, men jag tror att om så sker så mår man inte speciellt bra ganska omgående och ändrar sovställning. Och jag tror också att det är väldigt individuellt om det ens är möjligt. Jo, kanske om man har en jättebebis eller tvillingar så att det blir riktigt tungt kanske. Mina egna tankar dock...
Vad jag läste mig till är att det är många gravida där ute som är oroliga för att sova. De ligger sömnlösa och sover jätttedåligt p.g.a. oron. Som om man inte har nog att oroa sig för liksom...

Så idag har jag surfat lite mer och hittade anledningen till allt detta snack.
Det är en professor på Nya Zeeland som heter Ed Mitchell som gjort en studie på 155 kvinnor som under en treårsperiod (2006-2009) genomgått dödfödsel efter gravidvecka 28, samt på 310 kvinnor som varit gravida och som han följt för att mäta eventuell dödfödsel. Det var Ed som kom fram till att man minskar spädbarnsdödligheten om barnen sover på rygg och inte på mage.
Han har kommit fram till att det finns en risk (och ur vetenskaplig synvinkel betyder detta inte att det är ett faktum utan just en risk) till att barnet kan dö p.g.a. vissa sömnvanor kvinnorna har under en graviditet. Och vi snackar promille här, inte procent...
Ed Mitchells slutsats i denna studie är:

"Detta är den första studien att rapportera om moderns sömnrelaterade praxis som riskfaktor vid dödfödsel, och dessa fynd kräver omedelbar bekräftelse i vidare studier."

Med det menas att det är den första studien som gjorts och att det inte bekräftar någonting utan vidare studier. D.v.s. en egentlig slutsats av studien har inte fastställts.

Resultaten under studien:

"The prevalence of late stillbirth in this study was 3.09/1000 births. No relation was found between snoring or daytime sleepiness and risk of late stillbirth. However, women who slept on their back or on their right side on the previous night (before stillbirth or interview) were more likely to experience a late stillbirth compared with women who slept on their left side (adjusted odds ratio for back sleeping 2.54 (95% CI 1.04 to 6.18), and for right side sleeping 1.74 (0.98 to 3.01)). The absolute risk of late stillbirth for women who went to sleep on their left was 1.96/1000 and was 3.93/1000 for women who did not go to sleep on their left. Women who got up to go to the toilet once or less on the last night were more likely to experience a late stillbirth compared with women who got up more frequently (adjusted odds ratio 2.28 (1.40 to 3.71)). Women who regularly slept during the day in the previous month were also more likely to experience a late stillbirth than those who did not (2.04 (1.26 to 3.27))."

Sammanfattningsvis så står det att dödfödselrisken ligger på 3,09 promille. Lägger man sig för att sova på vänster sida så är den absoluta risken 1,96 promille samtidigt som den absoluta risken om man inte lägger sig på vänster sida är 3,93 promille, alltså 0,84 promilleenheters skillnad från den generella risken. Och går man bara och kissar en gång eller mindre per natt löper man också större risk för dödfödsel.

Det är en intressant studie och ni kan läsa den HÄR.

Jag vill inte på något rätt förringa riskerna för dödfödsel (eftersom jag själv har det som min största skräck och jag har även flera vänner som råkat ut för det).
Vad jag däremot vill påpeka med ovanstående är att förutom alla nojjor man har när man är gravid, så känns det väldigt obefogat att sova dåligt p.g.a. rädslan för att... just det, sova.
Sömn är nämligen en grundläggande faktor för att vi ska fungera som vi ska. Så inte ska vi väl låta en nojja från en enda icke-bekräftande studie förstöra något sånt i onödan?

En forskare MÅSTE presentera sina studieresultat och försvara dessa i olika forskningsforum. Därför finns den här studien utlagd utan någon egentlig konkret slutsats. Fler studier kommer säkert att göras. Men fram till dess tänker jag absolut inte nojja för att sova på rygg. Media har gjort en ganska usel urskiljning när de valt att skriva om studien tycker jag.
Vad är det som säger att en enda studie gjord på totalt 465 kvinnor på Nya Zeeland, representerar en hel värld, där NZ är ett I-land?
De har andra kostvanor än oss där också så i Sverige så kanske den absoluta risken av kombination sovställning och matintag spelar större roll och visar en ännu mindre risk t.ex..
Ja, det finns så många faktorer som kan spela in att jag inte orkar oroa mig det minsta för hur jag sover. Det viktiga för mig är att jag sover så att jag orkar med livet. Maslows behovshierarki ni vet.... I will go for the basics to survive.



Så sov bara. Krångla inte till det i onödan.

KRAM till alla som är oroliga för HUR de sover.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig att det viktigaste är att du sover och är utvilad.
    Intressant studie förresten, men jag måste säga att jag sov mest på vänstra sidan, gick upp att kiss flera gånger under natten och sov inte på dagtid. Ändå hände som hände.
    Men självklart om det går är det bra att ha koll på att man sover på sin vänstra sida...osv., det pratas mer och mer om detta.
    Stora kramar!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är kanon att det faktiskt forskas på det och att det uppmärksammas. Vi måste bara ta det med ro när det är så nytt.
    Och som du säger, det kan faktiskt hända ändå. Tyvärr...

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Appropå spädbarn som ska sova på rygg. Min äldsta dotter sov apdåligt när hon sov på rygg. När jag efter två veckor tillät henne sova på mage så sov hon som en prinsessa. Utan kudde och med andningslarm.

    /Tess

    SvaraRadera