Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

måndag 12 december 2011

Hår

Jag har alltid slingat håret hos min frisör. Jag har aldrig färgat det själv med andra ord, men nu vill jag försöka. Är det någon där ute som vet vad man ska använda sig av för färg? Har kikat lite på t.ex. Åhléns och det finns ju en uppsjö med olika sorters färgningar och märken! Vad är egentligen bäst? Vad håller sig bäst? Funkar det verkligen med att slinga själv eller är en helfärgning att rekommendera? Usch, jag är en sån novis när det kommer till sånt här... Hjälp! Snälla?

Kram

9 kommentarer:

  1. Jag färgar nästan alltid håret själv. Och tycker det lättaste är att helfärga. Om du är ljus, vilket jag vill minnas att du är, så bör du tänka på att välja en färg som är handlagt mycket ljusare än var du tror du vill ha, då det alltid blir mörkare än på bilden..
    Dom lite dyrare färgerna är att rekommendera, jag använder nästan alltid Nutrisse som jag tycker är skonsam och hållbar.
    Om du har tjockt hår, köp två förpackningar.
    Det är bra att ha toffsar eller skämmer så att du kan dela upp håret lite.
    Och tänk på att håret aldrig bli helt jämt, därför blir resultatet åt det slingade hållet.:-)
    Lycka till, det kommer gå galant! Och du, före och efterbild är ett måste
    Kram

    SvaraRadera
  2. Betydligt ljusare skulle det stå. Och klämmor.(Mobilen hittar på lite själv.:-) )

    SvaraRadera
  3. Ååh, vad spännande det låter alltihop!
    Så en nyans ljusare alltså. Det låter klokt. Och att det blir lite skiftningar är ju kanon.
    Jag har inte så tjockt hår så en förpackning borde räcka... Jag ska ringa och boka en klipptid först och sen färga själv tänkte jag. Får se om jag hinner före jul men det borde gå...
    Och så blir det bild, men bara på håret eftersom jag är anonym fortfarande. Det lovar jag!

    Tack!!! :o)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag färgade håret ofta och själv för många år sedan. Håller med Sara att helfärga är enklare, jag tycker det är svårt med att göra slingor själv. Jag gjorde det en gång och då fick jag morotsfärgade slingor i håret, det var hemskt.
    På Åhlens brukar de vara duktiga på att vilken färg man ska välja, jag rådfrågade dem en gång och det stämde.
    Samtidigt min frisör förklarade till mig att samma färg kan se anorlunda ut på olika personer eftersom hårets egen pigmentering påverkar också hur resultatet blir. T.ex. förut kunde jag färga håret själv ljusare, men det går inte längre. Med tiden fick jag mera röda pigment i håret vilket gör att blonda färger blir ganska rödaktiga på mig. Jag tycker det är bra att rådfråga någon innan du väljer ut färgen!
    En annan sak. En gång var ett program på tv (Uppdrag granskning) där de undersökte vilka effekter hårfärger har och även om man får färga håret som gravid. Trots att barnmorskor och alla säger att man får göra det, när de grävde djupare i frågan var det inte självklart att det är helt 100% skadefritt för barnet.
    En kvinna från Livsmedelsverket fick frågan: "Skulle du tillåta din dotter att färga håret när hon var gravid (eller något liknande fråga) och hon gav inte exakt ja svar på det". Tänk på att hur som helst, men hårfärg är en kemikalie, fast jag vet att många gravida färgar håret. Jag vågade inte, men det är upp till en naturligtvis.
    Stora kramar!

    SvaraRadera
  5. Tack, tonci!!
    Nu när du säger det så minns jag att jag har läst det där om graviditet och färgning förut. Jag kanske ska vänta till januari med andra ord...
    Om jag gör det kan jag ju alltid klippa mig i december och fråga frisören om hur min pigmentering är. Så slipper jag orange hår kanske...

    Tack igen!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Har både färgat och gjort slingor själv, men det är helt klart besvärligare med slingor. Ett par vänner till mig har färgat håret när de varit gravida, och fått fläckigt resultat....att inte färgen tar på vissa ställen. Har också varit väldigt sugen på att färga håret nu, men jag väntar tills efter förlossningen. Får försöka stå ut med utväxten (råttfärgat, till råga på allt...).
    Ang märken jag haft...hmmmm...gravidhjärnan gör sig påmind så nu kommer jag inte ihåg. Men hör på Åhléns, de har många bra märken där.

    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Hmm, det var ju också intressant, att det blir fläckigt om man är gravid. Tack vare er input så tror jag att färgandet får vänta till Mini har kommit ut. Med tanke på att jag är helt ovan också så lär det inte bli bättre resultat om jag gör det redan nu...
    Jag gör som du, Dreams can come true, och lever vidare med råttfärgad utväxt så länge. Himla käckt.

    Tack igen!

    KRAM

    SvaraRadera
  8. Är ett stort fan av att färga håret både på salong och hemma. Har testat de flesta märkena och tillvägagångssätten och ser egentligen ingen större skillnad. Färga klarar man av själv men att slinga tycker jag e en för svår uppgift så då har jag bett mannen eller en vän om hjälp (gillar hätta) MEN under graviditeten vågade jag inte färga alls och JA det blev ju apjobbigt att gå omkring som en "råtta" men jag överlevde. Unnade mig klippning, massage och vaxning av ben mm istället de sista 2 månaderna :-) Allt för att få tiden att gå och få känna mig fin (trots "råttfärgen" :-) ) Hittade för övrigt den här boken nu när jag slösurfar runt och kom på ditt inlägg då :-)
    http://ekopyssel.blogspot.com/2011/12/badskumt-gifterna-som-gor-dig-ren.html

    SvaraRadera
  9. Tack för klokt inlägg!
    Ja, det är onekligen intressant vad det finns mycket kemikalier i allt överallt. När jag följde din länk så kom jag att tänka på filmen "Underkastelsen"av Stefan Jarl (jag har inte sett filmen själv) som handlar om just det. Alla kemikalier vi får i oss. Eva Röse är med i filmen under sin graviditet och blev visst chockad av hur mycket kemikalier vi har i kroppen.
    Här är en länk till en artikel:
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article12286618.ab
    Där finns det fler länkar om man vill läsa mer.

    Kram

    SvaraRadera