Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

måndag 2 januari 2012

Nedräkningstider

Vardag igen...
Jag tycker synd om Fina M som går upp tidigt och åker till jobbet. Och så är det lite synd om mig när han inte är hemma. Det är liksom roligare när han är här. Men vi ses redan kl 13 idag för då ska vi till BM igen. I ärlighetens namn så känns det lite onödigt (även om jag vet att så inte är fallet) men min hjärna är bara inställd på att Mini ska ut nu. Mäta SF-mått och klämma på mage är bagateller för mig just nu. Jag vill till BB! Men jag rättar väl in mig i ledet...

Och apropå BB och förlossning så är gissningslistan lite längre nu:

3/1 FC (näääe...du får inte Mini i present den 14:e, hahahaaa!)

7/1 XB

8/1 Cookie

9/1 Yevonde

10/1 Mette, Luiza

11/1 Anna, Fina M

12/1 intenzimo, Livets underverk, Dina, sara

13/1 Tea, Milla, KarroBarro, Dreams can come true

14/1 Fia

15/1 Jag

17/1 Sara

19/1 vemvet


Kul med så många gissningar! Det ska bli kul att se när det blir...

Jag har också insett att jag är väl förskonad när det kommer till viktuppgång. Totalt sett så har jag gått upp 9-10 kg sedan jag blev gravid. Det är verkligen lite! Men å andra sidan gick jag upp några kilo under IVF- och ÄD-försöken. En tjej (smal och inte alltför lång) på nyårsfesten har tre barn och hon berättade att hon gått upp 23 kilo som mest. Det måste vara jobbigt att släpa på så mycket extravikt så jag känner mig verkligen priviligerad.
Jag har också börjat förbereda mig lite för ett aktivt liv efter förlossningen. Jo, jag utgår från att jag är en supermamma som tränar varje dag, sköter, ömmar, visar kärlek, städar varje dag, ammar medan jag skurar golvet och lagar storkok... Erhm...typ, nej. Men däremot har jag gett mig den på att jag ska träna upp mig lite för jag har varit så otroligt slö under nästan hela graviditeten. Har tappat muskler som jag verkligen behöver och så saknar jag det här med träning.
Ni som hängt här ett tag kanske kommer ihåg att jag tränade med hjälp av Olga Rönnberg tiden innan jag blev gravid? Mitt midjemått minskade med 11 cm på en månad och jag mådde som en stjärna. Det var verkligen något för mig. När jag väl blev gravid så blev jag så orolig och vilade allt jag kunde och sen vågade jag inte träna lika mycket längre även om jag fortsatte att äta bra (förutom de sista två månaderna, oj, oj, oj...).
Så som ett första steg har jag köpt mig ett magträningsprogram för nyblivna mammor och en maggördel av Olga. Lite längre fram tänkte jag ta hjälp av Olga igen och signa upp mig för lite mer magcoaching och PT Online. Och så ser jag fram emot en hel del barnvagnspromenader! För jag vill gäääärna ut och röra på mig mer igen.

Och så till min numera väldigt lilla nedräkningslista:

- 12 dagar kvar till den dag jag, av någon outgrundlig anledning, tror att Mini kommer.
- 8 dagar kvar till förlossning enligt plan.

Det får vara sista gången den förmedlas här för nu räknar jag bara dagarna, timmarna och minuterna till den 11/1.
Jag känner efter hela tiden. Mer än när jag ruvade. Varenda liten kroppskänsla analyseras och hjärnan vill utveckla varenda knip till en början på värkar. Ofta så behöver jag bara gå på toaletten så försvinner alla eventuella "förlossningssymptom"...

Idag ska jag också införskaffa mjölkersättning och babyolja och lite annat som vi trodde att vi hade koll på men inte riktigt hunnit med att köpa ännu.

Måndagskramar till de som behöver

6 kommentarer:

  1. Ska kolla in Olga lite... Alltid uppskatta med träningstips =)

    SvaraRadera
  2. Ja, gör det! Jag är helnöjd med henne. Bra och varierande övningar. Inget krusidull liksom. Och man kan träna hemma om man vill.
    Det är disciplin som gäller samtidigt som hon är bra på att uppmuntra när det går bra.

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Jag lägger också min röst på den 10/1.. annars så är ju den 12e en grymt bra dag att födas på [min födelsedag, haha] men jag gissar ändå på den tionde.
    Din babyticker står på 9 dagar.. helt galet nära är det nu, och jag ser sååå fram emot att få se fortsättningen på eran resa. Hoho :] blir helt varm av glädje.

    kram!!

    SvaraRadera
  4. Jag längtar också tills jag kan börja röra på mig obehindrat igen! Längtar efter att komma igång med träningen. Just nu har jag så jävla mkt foglossning så jag orkar inte ens gå till affären som ligger 4 minuters promenad härifrån. :/

    SvaraRadera
  5. Kul med fler gissningar! :o)

    De där babytickerserna verkar räkna på ett eget sätt... Den översta är på 9 dagar och en inunder har 8 dagar. Helskumt!

    Stackare, Milla! Jag är glad att jag är förskonad från sånt...

    KRAM

    SvaraRadera