Me, myself and I

Välkommen hit!
Här läser du om min färd genom ivf:er och äggdonation.

onsdag 11 januari 2012

Reservtid halvbokad

Nu har jag pratat med BB. Så här är planen:
Jag skulle ringa idag så jag gjorde det. Eftersom BF är idag så trodde jag att det var vecka 40+0 men inte enligt den BM (som lät lite nedlåtande och sa mitt förnamn typ 100 gånger under samtalet som varade i 5 minuter...) jag pratade med. Jag är i vecka 39+6. Hur nu det går till men jag struntar i en dag hit eller dit. Orkade inte dividera...
Hon förklarade också ("Wilda, man kan....") att man kan gå två veckor över tiden men då påpekade jag att det handlade om en äggdonation och att det var överenskommet om att jag skulle ringa idag (varför ska man alltid behöva stå på sig liksom?) så nu gjorde jag det för planeringens skull.
Sen blev jag bara förvirrad. Hon sa att vid IFV och ÄD räknar med en "övertid" på max 6 dagar (41+0) vilket skulle betyda på torsdag (19/1) för min del.
Ok, men om BF är idag så betyder 6 dagar tisdag eller max onsdag nästa vecka, tycker jag. Nej, det var tydligen torsdag ("Wilda, det ÄR torsdag den 19:e"). Logiskt sett så kan hon inte räkna men det ignorerade jag också (ja, jag känner mig lite sur faktiskt eftersom vi tidigare har räknat exakt lika med spec.mvc).
Så... på torsdag ska jag alltså ringa dem vid 10-tiden och då kommer jag förmodligen att få en tid på eftermiddagen någon gång. Förmodligen. För det beror helt på hur det ser ut på förlossningen och det är en annan tjej som ska sättas igång då.
Jag frågade om jag alltså ska sättas igång den 19:e eftersom det då gått 6 dagar över tiden?
Nej, det skulle jag inte. Tiden vi får den 19/1 är bara för att komma in på kontroll och se hur det ser ut allting. Ser allt bra ut så sätts jag inte igång...
Alltså, det här är helt tvärtom vad läkarna har sagt tidigare men nu orkar jag inte tjafsa det minsta. Jag gör som de säger. Jag ringer kl 10 på torsdag den 19/1 om inget har hänt innan dess.

Och får jag en så åsiktsbestämd BM på förlossningen så får Fina M ta på sig boxarhandskarna...
Snälla, Mini, ta och kom ut på eget bevåg nu!

KRAM

14 kommentarer:

  1. Ja herregud... Suck... Vi håller tummarna att Mini kikar ut alldeles av sig själv innan dess!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Alltså... Jag har ingen erfarenhet av BB... Men när det gäller sjukvård... DET har jag mött rätt mycket. Min åsikt är, att man får inte vara SJUK för att bli SJUK. Då orkar man inte... Man måste hela tiden stå på sig, fråga, tjata, undra och berätta om och om och om igen... :(

    Hoppas det går bra för er i alla fall!!

    Och Lilla Mini har ju sagt att hon ska komma den 15:e... så.... ;) ... fniss, fniss...

    KRAMKRAM

    SvaraRadera
  3. Hmmm, du ska inte ringa en gång till och chansa att du får en vettig sköterska som faktiskt kan räkna på fingrarna. Inte för att stressa upp dig eller något sånt men det låter ju tvärtemot allt som du fått höra innan. Och 36+6 var igår enligt alla andra räkningar utom hennes... och 6 dagar efter det är absolut inte torsdag nästa vecka. Fast det är klart att jag håller tummarna för att Mini kommer ut av sig själv men bara för att dubbelkolla så att denna sköterska inte är en sån där som egentligen skulle varit någon heeeelt anannstan (vid någon löpande band och räknat tomma konservburkar eller ngt....)

    SvaraRadera
  4. Nä, men henne gillar vi inte alls!!!!!
    Du måste stå på dig, Wilda... Du måste.

    Jag håller jenny_maria: det kanske är en sån där som skulle varit någon annanstans...
    N', det där låter inte bra.
    Jag tycker inte att hon tar dig på allvar, och idiotförklarar dig =(.
    Precis som den idio**n jag träffade på CUB...

    Nu vill jag att du blir din vanliga wilda och säger ifrån.
    Helst av allt vill jag att Mini kommer ut.
    Kram

    SvaraRadera
  5. När jag var på mitt ultraljud så var jag, enl min BM, i 19+0 men enl dem på ultraljudet så var jag 18+1 (eller något liknande...)...sjukt irriterande och enormt förvirrande att de inte räknar likadant!! Inte för att det gör att kvinnan du pratade med räknade rätt men de räknar inte på samma sätt...:(

    SvaraRadera
  6. Vad bra ni är!! Jo, nu är ni påpekar det så ska jag ska nog faktiskt ta och ringa igen. Jag blev liksom så ställd att jag glömde att jag behöver ett nytt sjukintyg också (mitt går ut idag), så jag ska ringa till spec.mvc. (som också är BB Stockholm) imorgon på telefontid. Då ska jag passa på och ifrågasätta lite...

    Varför ska alla räkna olika för? Även om det inte spelar så stor roll med en dag hit eller dit för planerandets skull så kan det ju faktiskt spela roll om det händer något. Om inte annat så betyder det JÄTTEMYCKET rent mentalt och med så mycket hormoner i kroppen så är det faktiskt konstigt att jag inte sitter och bölar. Men irriterande är det. Muchos.

    jenny_maria, du är bara för underbar med dina kommentarer! Preciiis så ska jag tänka nästa gång någon försöker vara nedlåtande: "Hon/Han ska vara någon annanstans... Typ löpande band och räkna tomma konservburkar..."
    Då blir man ju faktiskt lite gladare och kan hantera puckon lite lättare, hahahaaa!

    KRAM bästaste ni!

    SvaraRadera
  7. Hej
    BF är på 39+6 då man gått 40 fulla veckor, 40+0 är första dagen i vecka 41, så räknades det iaf när jag varit gravid men då har det inte varit IVF eller ÄD. Inte för att det spelar så himla stor roll förutom att den dagen hit eller dit är sjukt långt när man är på övertid :(
    Har följt din blogg en liten tid och jag ville passa på att önska lycka till. Hoppas det drar igång spontant!

    //Frida

    SvaraRadera
  8. Åååh, TACK för förklaringen, Frida! Och för lyckönskningen så klart! :o)

    Jag gissar att jag snurrat till det en del själv alltså. Förmodligen har alla appar, nedräknare och olika sätt på olika ställen (bm och spec.mvc) krånglat till det också.
    När jag har angett BF som 11/1 så har det noterats som 40+0 på en del ställen. Och på en del som något annat uppenbarligen.
    Men oavsett så borde väl 6 dagar vara på onsdag nästa vecka då? Eller är det så att 6 dagar ska ha PASSERAT?
    Usch, vad krångligt allt blev... Jag tror att jag nöjer mig med torsdag nästa vecka. Blir bara snurrigare av att hålla på att räkna känner jag. Och, som du säger, det är väl bara det att det är extra viktigt när man går på övertid och den tiden kryper fram. :o)

    Tack igen!

    KRAM

    SvaraRadera
  9. Meeeen vad trist att sköterskan var på det där sättet och fasen vad jobbigt det är när man Måste stå på sig.. det e inte helt rättvist.
    Håller med dom andra om att du borde ringa igen..

    Håller såklart även tummarna för att Mini kikar ut av sig själv.. kram kram kram!!

    SvaraRadera
  10. Wiiii! Stort lycka till inför förlossningen och hoppas att Mini kommer av sig själv snaaaart! Kramar!

    SvaraRadera
  11. Jag känner igen förvirringen. Min barnmorska på MVC sa att jag inte fick gå över mer än en vecka, men när jag väl fått en tid bokad på sjukhuset och trodde jag skulle bli igångsatt var det ändå bara för undersökning, som följdes av fler. Så jag gick till slut över tio dagar innan jag fick min igångsättning.

    Men, det blev jättebra och i efterhand är jag glad att det blev så. Undersökningarna var suveräna och det gjorde förmodligen att min kropp var lite mer redo när jag väl blev igångsatt och förloppet blev snabbare och lättare än jag någonsin anat.

    Fast... Mini ska ju komma den 18:e. Så varför skriver jag detta?!?

    Och du - fortsätt att lita på dig själv. Du (i samråd med barnmorskor m.fl.) kommer att veta vad som är rätt för dig. Det ska ingen annan säga åt en. Vill man föda utan smärtlindring får man gärna göra det, vill man inte göra det måste man ju få göra det. Och för mig var epiduralen min räddning som gjorde att jag kunde föda utan att tycka att det ens gjorde särdeles ont (mensvärk är mycket värre, även om man drar på rejält mycket tabletter).

    Det kommer bli bra. Och snart, snart är du mamma!

    Varma kramar!

    SvaraRadera
  12. Men så oempatiskt av sköterskan, inte nog med man måste gå igenom hela ÄD karusellen man måste vara nån slags expert på när man ska föda oxå. Helst när alla säger olika.

    Det är nu man ska känna sig trygg och välkommen, inte att "dukanvälringaettannatår".

    Fast det jag tycker var värst var att "vi får väl se hur det ser ut på förlossningen" "Vi ska sätta igång nån annan"

    Meh!?

    Ring i morgon. Och är det samma sköterksa lägg på luren och ring upp senare...

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Tack fina ni!
    Ja, ibland blir man så trött liksom...

    Skönt att höra att det kändes bra för dig trots allt, ahns. Jag gissar på att jag just nu är lite extra känslig också. Jag vill inte gå över och jag är lite hispig så allt som blir konstigt blir kanske lite uppförstorat. Tack för lugnande ord!

    KRAM

    SvaraRadera
  14. Det där lät rörigt :/

    Hoppas innerligt du kommer igång av dig själv, helst idag :)

    Tittar in och håller tummarna, kram

    SvaraRadera